Online marketing voor stenen winkels

Hoe zet je online marketing in voor je stenen winkel?
Veel winkeliers worstelen met die vraag. Want het verschil tussen een échte winkel waar je je klanten in de ogen kunt kijken, en een webwinkel waar je je klanten niet ziet, lijkt erg groot.

Toch is online marketing, ook voor stenen winkels, enorm belangrijk. Niet alleen omdat de online aankopen blijven stijgen, maar ook omdat jouw klant meer en meer online te vinden is. Jij moet daar ook aanwezig zijn, anders wordt je vergeten.

Gelukkig is er, ook online, een goede manier om je klanten te leren kennen, met hen in gesprek te gaan, hen te inspireren en adviseren – hen in de ogen te kijken,  als het ware.
En het mooie is: als je dat doet, verbeter je in één moeite door je vindbaarheid én vergroot je de kans dat die leuke mensen bij je kopen.

Klinkt goed, hé? Maar hoe krijg je dat nu voor elkaar?
Simpel: met de Hink-Stap-Sprong.

De Hink-Stap-Sprong voor stenen winkels

Die Hink-Stap-Sprong is een online marketingstrategie die heel simpel werkt: op social media deel je onweerstaanbare informatie. Daarmee prikkel je je rondhinkelende klant over te stappen naar je blog. Op je blog overtuig je haar van jouw expertise en verleid je haar tot een sprong naar je webwinkel. Of, als je alleen een stenen winkel hebt, naar je winkeladres.
Dat is dus de Hink-Stap-Sprong.

Met een goede Hink-Stap-Sprong creëer je twee zaken die onmisbaar zijn voor ondernemers in het (web)winkelMKB:

  • een goede online vindbaarheid
  • de gunfactor

Klinkt goed, toch?

De Hink-Stap-Sprong naar betere vindbaarheid

Met de Hink-Stap-Sprong zorg je dat je goed gevonden wordt.
Niet alleen online, maar ook lokaal. Want als jij een speelgoedwinkel in Rotterdam-West hebt, dan wil je graag dat mensen uit Rotterdam-West, die speelgoed of een kinderkadootje nodig hebben, jouw winkel weten te vinden.

Hoe krijg je dat voor elkaar?
Simpel: door ervoor te zorgen dat jij een website hebt waarop je beide zoekwoorden gebruikt. En dat hoeft heus geen full force e-commerce ding te zijn – gewoon een simpel blog is ook al goed.

Vervolgens schrijf je artikelen over de prachtige spullen die je verkoopt. Licht een product uit en vertel er wat over. Waarom heb jij het ingekocht? Hoe werkt het? Wat zijn de voordelen? Misschien heeft een klant weleens verteld hoe dit product haar bevallen is? Schrijf het op. Verder nog wat productkenmerken, mooi plaatje erbij – klaar.

Als jij regelmatig dit soort artikelen schrijft over jouw producten, dan vul je jouw website met hoogwaardige content. En content is king. Want websites met unieke content, daar is Google dol op. En dat waar Google dol op is, scoort hoog in de zoekresultaten.

De Hink-Stap-Sprong naar de gunfactor

Naast een betere vindbaarheid heeft jouw winkelblog nog een belangrijk voordeel: je creërt er de gunfactor mee. Want jij hebt iets wat jouw grote concurrenten niet hebben: de mens achter jouw merk. Die ontzettend leuke, betrokken winkelier die met liefde inkoopt – jij, dus.

Jij hebt kennis van jouw branche. Liefde voor de producten die je verkoopt. Jij kunt je klanten inspireren, adviseren en helpen. En omdat je dat doet, gunt die klant jou de koop. Jou – niet die grote concurrent.
Dat noemen we de gunfactor.

Doe de Hink-Stap-Sprong

Dé manier om de stap van offline naar online te maken, is dus de Hink-Stap-Sprong.

Je trekt jouw (potentiële) klant met een interessante social media post naar je (web)winkelblog. Daar inspireer je haar met jouw kennis, expertise én producten. Met die waardevolle content trigger je haar de spring te maken naar je (web)winkel.
Omdat ze je op jouw (web)winkelblog al heeft leren kennen en vertrouwen, komt ze positief geladen naar jouw winkel – klaar om te kopen.

En dat kost je dus niets meer dan bloggen over je vak en winkel, en die blogs te delen via social media. Simpel en doeltreffend – en vooral: leuk om te doen.Want klanten inspireren, adviseren en helpen – dat kun jij als de beste. Dat doe je elke dag in je stenen winkel. En met de Hink-Stap-sprong vertaal je dat naar je online klanten.

Wat is er nodig voor de Hink-Stap-Sprong?

Om de Hink-Stap-Sprong goed te doen, heb je een aantal zaken nodig.

  • een (web)winkelblog
  • een (of meerdere) social media-kanalen
  • een webwinkel (eventueel)

Naast deze praktische zaken heb je nodig:

  • inzicht in je doelgroep: hoe gaan ze op zoek naar de producten die jij verkoopt? En wat verlangen ze van jou, naast die producten?
  • waardevolle content, die geöptimaliseerd is voor jouw doelgroep, en geschreven vanuit de mens achter je merk.

Een goede Hink-Stap-Sprong levert op:

  • betere zoekmachine-ranking en daardoor een betere vindbaarheid.
  • de gunfactor, waardoor mensen jou de koop gunnen, en niet je veel grotere concurrenten

Wil jij de Hink-Stap-Sprong inzetten voor jouw winkel?

Wij helpen je daar graag bij. Wil jij samen met ons je (web)winkel verbeteren?
Neem contact op met Dana Taberima via info@webvedettes.nl of per telefoon, op 020-4882232.

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie