Optimaliseren voor de zoekmachine én de bezoeker

Sla eenvoudig twee vliegen in één klap

Webwinkelondernemer en tekstschrijver zijn: een combinatie die vaak van pas komt. Ik maak er dan ook gretig gebruik van en zet mijn webshop regelmatig in als speeltuin op het gebied van SEO. Maar feit is ook dat mijn creativiteit een struikelblok kan zijn. Er is eindeloos veel te lezen over content, tekst en SEO. En ik begin steeds weer enthousiast, maak een overzicht van alle regels en tips en beloof mezelf dat ik ze altijd consequent ga gebruiken. Vervolgens ga ik aan de slag. Maar al na een paar teksten zie ik dat ik eigenlijk meer wil vertellen of het anders zou omschrijven dan ik volgens de opgelegde regels zou moeten doen. Ik vraag me af: wat hebben mijn bezoekers aan van die lege teksten vol met zoekwoorden, maar zonder inhoud?

Die formules met ideale zoekwoorddichtheid, paragraaflengtes: ze waren ooit een blok aan mijn been. Daarom heb ik het roer omgegooid. Het uitgangspunt dat ik nu gebruik als ik teksten schrijf of content maak: behandel Google als een mens. Een open deur eigenlijk. Want Google wil zijn bezoekers servicen en ze helpen te vinden wat ze zoeken. Als ik nu geef wat de zoeker zoekt, dan moet Google me daarvoor wel belonen. Voilà, een eigen contentstrategie.

Wat wil je bezoeker weten?

Hoe ga je te werk als deze strategie je aanspreekt en je niet alleen Google, maar vooral je bezoekers wilt voorzien van relevante content? Start met een onderzoek naar hun informatiebehoefte. Doe dat online door bijvoorbeeld het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google te gebruiken. Maar kijk ook naar wat er in je webshop zelf gebeurt. Welke termen vullen mensen in de zoekfunctie op je site in? En wat ze zoeken, is dat te vinden op je site of is het misschien de moeite waard om er meer informatie over te geven? Kijk ook eens kritisch naar de vragen die je binnenkrijgt via de mail of telefoon. Mensen willen blijkbaar informatie van je die ze niet op de website vinden. En wellicht kun je nog een stap verder gaan. Nodig een groepje vriendinnen uit en ga samen brainstormen. Hoe oriënteren zij zich op de aanschaf van een bepaald product? Op welke vragen willen ze antwoord? Het kan leiden tot verhelderende inzichten en een frisse kijk op de zaak. Zo verbaast het ons nog steeds dat mensen in onze webshop zoeken naar een rok. Ook zijn we te weten gekomen dat het merk Yumi vaak als Jumi geschreven wordt en dat de meeste bezoekers zoeken naar het merk SuperTrash.

zoekmachine voorbeeld

Maak een structuur

Klaar met je vooronderzoek? Pak het vervolgens structureel aan, bekijk of de onderwerpen waarover jij informatie gaat geven, in een structuur te gieten zijn. Zo ontdekten wij dat de bezoeksters van Dresses Only graag meer wilden weten over de kleuren en vormen die mooi bij hun huidskleur en lichaam passen. Door aan de slag te gaan met een inspiratiepagina vol weetjes, tips en advies, trekken we nu tal van nieuwe bezoekers. En daarnaast geven we onze bestaande klanten antwoord op hun prangende fashionvragen.

inspiratiepagina

Van oriëntatie naar aanschaf

Nu zou je kunnen denken: wie belooft mij dat al die extra informatie me ook concreet omzet gaat opleveren? Het antwoord is kort: niemand. Met deze contentstrategie richt je vooral op het deel van de doelgroep dat zoekt volgens de kenmerken van ‘informational search’. Ze zoeken informatie, willen meer te weten komen over een product alvorens ze het gaan aankopen. Ja, er is nog altijd kans dat ze hun aanschaf elders zullen doen. Maar feit is ook dat jij al vroeg in de oriëntatiefase in beeld bent, vertrouwen opbouwt, de uitstraling van een expert hebt en daarmee de kans op een aankoop vergroot. Vraag op pagina’s waarop je waardevolle informatie deelt actief naar aanmelding voor je nieuwsbrief en maak het eenvoudig om je op social media te gaan volgen. Zo kun je deze bezoeker blijven prikkelen in het orientatie- en aankoopproces. Heb je de middelen, verstevig dan je positie door bij de transactional search (waarbij mensen vaak ook termen als ‘kopen’ of ‘bestellen’ in hun zoekterm in Google opnemen) in beeld te zijn. Dat kan door Google Adwords, maar ook weer door met content en waardevolle informatie slim in te spelen op de vraag van de bezoeker en je te richten op de zogenaamde longtail, een combinatie van meerdere zoekwoorden bij elkaar (bijvoorbeeld: “jurkje met zwart kant kopen”). Dat kan je zomaar een hoge positie in de zoekmachine opleveren. Trends kunnen daarbij ook heel belangrijk zijn. Is een bepaalde kleur of een zekere eigenschap van jouw product getipt voor volgend seizoen. Maak er nu al content over, dan is je pagina vindbaar als straks iedereen ernaar op zoek gaat!

Conclusie

SEO is niet saai. Het is belangrijk om je aan de belangrijkste regels te houden. Maar het is minstens zo interessant en leuk om te optimaliseren voor je doelgroep, je kennis en creativiteit te delen en op die manier te bouwen aan je reputatie en je resultaten. Mix techniek met creativiteit en je hebt een succesrecept te pakken!
Ga ervoor!

avatar

About Miriam Swaans

Miriam Swaans is vijf jaar webwinkelondernemer (www.dressesonly.nl) samen met haar zus Jolanda. Van oorsprong tekstschrijver. Moeder van Maxim en vriendin van Stefano. Gek op Italië, Ibiza, New York, tafelen met vrienden, een goed boek lezen en genieten van de mooie dingen van het leven. Afkomstig uit een echte ondernemersfamilie en woonachtig in Tilburg.

, ,

Nog geen reacties

Geef een reactie