Over sfeervolle productfoto’s zonder strakke planning (interview met Jelita Scholing)

jelita scholing mamamarketing portret

fotografie: Jelita Scholing

Een fotograaf fotografeert – logisch.
Maar sommige fotografen doen meer: ze weten alles van licht, scherpte/diepte, diafragma- en sluitertijden én ze nemen de verantwoordelijkheid voor het totaalbeeld.

Komt het zo wel goed over? Krijgt de kijker een goed gevoel bij het product? Snapt ze waar het product voor bedoeld is – en vooral: krijgt ze zin om het aan te schaffen?
Zulke fotografen zijn hun gewicht in goud waard.

Jelita Scholing is zo’n fotograaf. Geef haar een product en zij zoekt net zo lang tot ze het product perfect op de foto heeft staan.
Ze beheerst de techniek, natuurlijk, maar heeft ook een geweldig gevoel voor sfeer. Deze combinatie zorgt ervoor dat zij prachtige productfoto’s maakt.

Vergroot de kans op pers-aandacht met goede productfoto’s

Hip & Hot Magazine - Binnenkijker Valentijn

Goede productfoto’s zijn essentieel: niet alleen voor de verkoop in je webwinkel, maar ook om met je persbericht mee te sturen.
Bladen, we zeiden het al in dit artikel over persberichten, zijn altijd op zoek naar goede content. Als jij dat kan bieden in de vorm van mooie (sfeer)foto’s van jouw product, dan vergroot je de kans dat jouw product in een blad komt.

Het gaat daarbij eigenlijk om drie soorten foto’s:

  1. objectieve foto’s:
    foto’s die het product op zijn best laten zien, die alle details haarfijn in beeld brengen, en waarin het product goed is uitgelicht, zodat de kleur goed te beoordelen is.
  2. sfeerfoto’s:
    foto’s die de kijker het gevoel geeft wat ze met het product kunnen. De kijker moet bij zo’n foto weg kunnen dromen, zichzelf al zien zitten in haar favoriete stoel, bij het open raam, met in haar hand de mok die ze nu in jouw webwinkel aan het bekijken is.
  3. echte-mensen-foto’s:
    dat is natuurlijk niet het officiële woord, maar geeft wel weer wat we bedoelen. Namelijk: foto’s waarop jouw kijker kan zien hoe het product in gebruik is. Dat hoeft niet met een fotomodel, maar veel liever met een écht mens, iemand in wie jouw kijker/koper zich kan verplaatsen.
    Zo’n foto geeft ook meteen een goed beeld van het formaat van het product, omdat het met een menselijke maat is gefotografeerd.

Dus je ziet: goede productfotografie is essentieel.

Hoe kom je aan goede productfoto’s?

Mmm, denk jij nu, maar hoe kom ik aan zulke foto’s?
Nou.. die kun je winnen!

Volgende week starten wij namelijk een win-actie waarmee jij een serie van drie productfoto’s kunt winnen.

Maar goed, dat is volgende week.
Nu eerst…

Interview met fotograaf Jelita Scholing

1. Wie ben je en wat doe je?

Mijn naam is Jelita Aline Scholing. Ik ben 21 jaar oud en woon in Den Haag. Naast mijn parttime job in een kledingzaak ben ik eigenaar van Jelita Scholing Photography.

2. Waarom ben je je praktijk begonnen?

Tijdens mijn opleiding Fotografische Vormgeving fotografeerde ik al veel kleine opdrachten voor vrienden en familie. Toen de kring zich wat verder uit begon te breiden en er ook serieuzere vragen van buiten de kring begonnen te komen heb ik me in laten schrijven bij de KvK! Het voelde vanaf dat punt ook direct professioneler. In juli 2012 kreeg ik mijn diploma van de Fotovakschool en vanaf dat punt noem ik mezelf fotograaf. Iets waar ik tijdens mijn studie nog wat voorzichtig mee was.

3. Wat is typisch voor jouw werkwijze?

Hip&Hot Magazine

Het feit dat ik vooraf bijna niets meer plan… Ik heb heel erg moeten leren loslaten en inzien dat er iedere dag nieuwe factoren meespelen om roet in het eten te gooien, maar bijvoorbeeld ook om het nog mooier te maken dan je vooraf kon plannen. Vroeger liet ik bijna geen ruimte voor verandering – terwijl ik dat nu juist zie als een heel belangrijk punt in mijn fotografie.

Als ik bijvoorbeeld vooraf van alles plan met een zon in gedachten en op de dag zelf is het compleet bewolkt, dan wekt dat alleen maar frustratie op, terwijl het je heel veel moois op kan leveren als je op dat moment gewoon eens goed om je heen kijkt en je laat inspireren door alles wat er op dat moment samenkomt op locatie!

4. Je maakt prachtige foto’s: wat is je geheim?

Ik ben de afgelopen jaren ontzettend geïnteresseerd geraakt in het werken met natuurlijk licht. Alleen als het echt niet anders kan gebruik ik flitslicht. Ik denk dat dit dan ook heel kenmerkend is voor mijn fotografie.
Ik begon daarnaast ook te ontdekken dat bijvoorbeeld productfotografie niet het fotograferen van een product tegen een egale achtergrond inhield, maar dat je een product ook prima in een bepaalde sfeer kunt plaatsen om een goed beeld te geven.

Wat de opdracht ook is, licht en sfeer zijn voor mij erg belangrijk!
Of ik nu een portret schiet of een fles wijn, het liefst creëer ik er een klein verhaaltje omheen.
Gewoon alledaagse taferelen, waar je het product ook werkelijk in zou kunnen zien.

5. Je fotografeert en styled tegelijkertijd: waarom en hoe combineer je dat?

Het stylen en fotograferen is heel natuurlijk ontstaan. Ik werk veel met kleine bedrijven of voor mensen persoonlijk en niet voor grote commerciële bedrijven. Het is vaak niet de intentie om er een hele poppenkast van te maken, vaak moet het even tussen de bedrijven door en dan is het gewoon lastig qua planning om ook nog een stylist in te huren. Daarom deed ik de styling vaak zelf en dat bevalt heel goed! De sfeer blijft ook in de styling het meest belangrijk. Vaak zet ik het gewoon neer en begin met fotograferen, want zodra ik alles direct op een doordachte manier plaats, lijkt het voor mij al snel te gemaakt en vind ik het vaak niet mooi meer. En zet het dan nog maar eens ‘natuurlijk’ op z’n plek, dat gaat niet meer!

6. Wat komt er allemaal kijken bij een goede productfoto?

Wat voor mij het allerbelangrijkste is, is dat ik weet wat de gedachte erachter is. Het is prettig om een passende sfeer te creëren, waarin het product goed tot zijn recht komt! Daarbij heeft de werking van scherpte/diepte, contrast en kleur van de foto altijd een bepalende rol; deze elementen zet ik bewust in en pas ik aan aan de sfeer die het product nodig heeft.

7. Kun je bij deze productfoto’s kort toelichten hoe het beeld ontstaan is?

Hip&Hot Magazine

Deze foto’s zijn geschoten begin december van 2012. Voor Hip & Hot waren we op bezoek bij Laura in de LOVY-studio voor een artikel in decembersferen! Misschien ziet de foto er voor de kijker best uit als een foto die vooraf is gepland, maar niets is minder waar.

Hip&Hot Magazine

We waren lekker bezig met het fotograferen van cadeau’s, stempels, masking tape en andere leuke producten toen we het ‘schilderij’ -de kerstboom van takken op doek- mooi vast wilden leggen. Ik had al een aantal pogingen gedaan en niets was perfect. Ik miste de sfeer! Omdat de stoel er zo comfortabel uitzag met dat heerlijke kleedje, zo achter het raam in de zon, hebben we stagiaire Annemarie erin gezet en daar de decembersfeer omheen gebouwd. Compleet met bubbels en oliebollen!

Vooraf had ik dit niet kunnen bedenken, maar zet alle elementen los in een ruimte en als je dan goed kijkt komt alles ineens heel mooi samen!

8. Tot slot: hoe fotografeer je lastige producten zoals bijvoorbeeld stempels?

Sinterklaas Hip&Hot

Deze gelukspoppetjes waren wat lastig te fotograferen… Staan willen ze niet, liggend zag er niet uit… De oplossing? Nou, dan hang je ze toch gewoon op?

Hip&Hot Magazine

Zo’n stempel ziet er al object vaak niet erg interessant uit. Mensen vragen zich bij een ‘schone’ stempel af: werkt ‘ie wel? Wordt het wel echt zo mooi als op de verpakking? Als je als webwinkelier laat zien wat je er mee kunt wordt het al een stuk interessanter! En als je het combineert, sla je twee vliegen in één klap.

Meer weten over Jelita Scholing?

Hier vind je haar portfolio.

Wil je ook van die mooie productfoto’s?

Met goede productfoto’s vergroot je de kans dat jouw persbericht opgepikt wordt en dat je product in ‘de bladen’ terecht komt.
Bovendien zijn goede productfoto’s ook belangrijk in je webwinkel: daar kan je klant het product immers niet letterlijk oppakken – en dus moet je een zo compleet mogelijk beeld geven.

 

 


Jouw webwinkel in de bladen – en op blogs?

free publicity webshop

Hoe schrijf je een persbericht? Aan wie stuur je je persbericht eigenlijk? En: Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Kortom: hoe kom je met jouw webwinkel in de bladen en op blogs?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Persberichten.

Het enige echte Werkboek Persberichten – speciaal voor Webwinkels

Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.

>> lees meer over het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers geeft heldere uitleg, inspirerende voorbeelden en een hele rits praktische werkbladen waarmee je de theorie direct vertaalt naar jouw webwinkel.

Leer hoe je zelf persberichten schrijft, vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen én boost eigenhandig je omzet.


 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Win een product-fotoshoot (door Jelita Scholing) » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 17 april 2013

    […] dan hier het interview met Jelita Scholing. Jelita is een getalenteerde fotograaf met een geweldig gevoel voor sfeer. Zij beheerst de […]

Geef een reactie