Over Toetsjen en moodboards maken (interview met Cora Verhagen)

Studio-Neeltje-XL

fotografie: Marieke Zwartscholten

“A pencil and a dream can get you anywhere.”

Een ontwerper die ook illustreert – of een illustrator die ook ontwerpt?
Cora Verhagen is het beide.
Voor haar eigen Studio Neeltje helpt ze kleine ondernemers, zzp’ers en webwinkeliers met hun communicatie.
Niet voor het grote geld, maar omdat ze een groot hart heeft voor kleine ondernemers.

En dat merk je: Cora is niet van het type ‘U vraagt, wij draaien’ – nee, ze zet je gewoon eerst zèlf aan het werk.
Niet omdat ze dan zelf achterover kan leunen, maar omdat ze haar opdrachtgevers zo betrekt bij het ontwerp – en daar wordt het alleen maar sterker van. Om dezelfde reden deelt Cora haar tips over visuele communicatie via Twitter en in haar Neeltjezine (allebei aanraders!)

Dol op gratis downloads

MMM_StudioNeeltje_Webnotes

Naast al haar andere werk, maakt Cora ook heel veel gratis downloads: traktatietoppertjes, HerinnerDingenDoosjes en de bekende Webnotes  (de laatste maakte ze voor webwinkel Djello – over deze barter deal lees je hier meer).
Een digitale download is een geweldige manier om bezoekers naar je blog te trekken, of om nieuwsbriefabonnees te werven.

Leuk, he, die gratis downloads van Cora?
En weet je wat nog leuker is… zij maakt misschien wel een download voor jouw webwinkel – helemaal voor niks. Want wij geven volgende week samen een gratis download weg.
Wij bedenken samen met jou wat voor soort download goed bij jouw webwinkel zou passen, en Cora ontwerpt ‘m.

Maar goed, dat komt volgende week.
Nu eerst…

Interview met duizendpoot Cora Verhagen

1. Wie ben je – en wat doe je?

cropped-Studio-Neeltje-header-02Ik ben grafisch ontwerper & illustrator. Na mijn studie heb ik een Grafisch Atelier opgezet voor verstandelijk gehandicapten voor een Rotterdamse stichting. Hier heb ik 9 jaar gewerkt als activiteitenbegeleidster, en daarnaast heb ik Studio Neeltje opgezet. Begin dit jaar heb ik de stap genomen om me volledig op Studio Neeltje te richten.

Met Studio Neeltje richt ik me heel specifiek op ZZP-ers en kleine ondernemingen.
Ik ontwikkel huisstijlen, websites of lever illustraties voor producten zoals stempels, stickers en strijkapplicaties.
Ik vind het een leuke, gedreven doelgroep en hou van het directe contact met mijn opdrachtgevers.

Alfabetsy-TIK-kaart-01
Ook ontdekte ik de afgelopen twee jaar hoe leuk ik het vind om te schrijven op mijn blog en startte daarom naast mijn reguliere blog een nieuwe blog: Alfabetsy.nl. Alfabetsy is altijd op zoek naar briljante lettervondsten en deelt deze met iedereen die zich interesseert voor typografie in de breedste zin van het woord.

2. Speelt jouw moederschap een rol binnen je bedrijf?

Aan de ene kant biedt thuis werken flexibileit.
Studiedagen, ziekte of iets speciaals op school zijn nu dingen waar we niet meer zo snel van in de stress raken.
Aan de andere kant heb ik wel gewoon mijn werkuren nodig, dus heb ik onlangs toch weer twee dagen BSO aangevraagd -ondanks dat ik van tevoren had gedacht dat het ideaal zou zijn om zelf iedere dag mijn zoontje op te halen van school.

Veel van mijn klanten zijn zelf ook moeder en vinden het gelukkig niet erg om incidenteel eens te vergaderen of bellen als er een kind rondkruipt. Heel fijn.
En juist de komst van mijn kinderen heeft ervoor gezorgd dat ik nu zo serieus met ontwerpen bezig ben.
Heerlijk en belangrijk om in alle drukte ook een stukje voor mezelf te hebben.

3. Waarom ben je Studio Neeltje begonnen? En waar komt de naam vandaan?

Studio Neeltje startte ik vlak na de geboorte van mijn oudste zoontje, vier jaar geleden.
Ik startte destijds met een webwinkel waarin ik zelf geïllustreerde passepartouts verkocht. Gaandeweg kwam ik er achter dat een webwinkel beheren een vak apart is en dat mijn liefde vooral ligt bij het ontwerpen.
Zo ontwikkelde Studio Neeltje zich tot de ontwerpstudio die het vandaag is.
De naam staat dicht bij mezelf. Mijn geboortenamen zijn Cornelia Ingetje, dus Studio Neeltje is een verbastering van mijn naam.

4. Wat is typisch voor jouw werkwijze?

Voordat ik begin met ontwerpen gaat er al veel werk aan vooraf.
Ik probeer zo helder mogelijk te krijgen wat mijn klanten willen communiceren. Des te duidelijker dit is, des te sneller en beter wordt het ontwerp gemaakt.
Daarom zet ik mijn klanten bijvoorbeeld aan het werk met vragenlijsten, laat ik ze een moodboard maken of hebben we een brainstormsessie. Erg leuk om te doen en daarmee voelen klanten zich erg betrokken bij het proces.

5. We zien jou vaak in het gezelschap van een soort kevertje – wie is dat? En waarom?

Dat is ‘Et’. Et heeft een grote rol in mijn eigen huisstijl en duikt regelmatig op in verschillende ontwerpen. Et tekende ik samen met 3 andere beestjes, die ik samen Toetsj noem, ongeveer 3 jaar terug gewoon voor de lol en langzaam zijn ze m’n website en later mijn huisstijl ingeslopen.
Nadat webwinkel Moosmade ze als stempel ging verkopen ontdekte ik dat mensen deze beestjes erg leuk vinden.
Iedereen ziet er iets anders in en ze zijn erg vrolijk en herkenbaar.

6. Je hebt al flink wat printables gemaakt. Waarom?

watvoorlettertypebenjij

Het zijn leuke kleine projecten om te doen en ik ontdekte dat je met gratis downloads een grotere naamsbekendheid kunt bereiken.
Ik maak creatieve DIY downloads, maar voor mijn eigen site maakte ik bijvoorbeeld ook een gratis te downloaden artikel: ‘Welk lettertype ben jij?’ Dit is een inhoudelijk artikel voor ondernemers over de onderdelen van een huisstijl.
Het artikel werd tot nu toe bijna 1100 keer gedownload en: ik heb er ook klanten door gekregen.

7. Hoe zijn de reacties op jouw printables? Welke kreeg het meeste reacties? En welke werd het vaakst gedownload?

De reacties zijn eigenlijk altijd positief. Wanneer je iets weggeeft wordt het sneller gedeeld op social media.
Ik kreeg heel veel reacties op het gratis webnotes boekje wat ik voor Djello maakte, een boekje om websites in te noteren die je nog wil bezoeken. Deze werd bijna 700 keer gedownload.
Downloads waar mensen echt iets aan hebben zijn het populairst.
De laatste twee jaar zie je echt een explosie van DIY downloads via internet dus het is een uitdaging om originele downloads te verzinnen.

8. Hoe zet je een printable in elkaar? Hoe ontstaat het idee? Hoe kom je aan inspiratie etc?

Een printable zet ik in elkaar in mijn tekenprogramma Illustrator en maak er dan een PDF van, waarbij ik er op let dat hij netjes blijft als hij wordt geprint. Het idee ontstaat meestal gewoon door te brainstormen en soms ontstaat een idee spontaan.

Meer weten van Cora Verhagen?

Hier vind je haar portfolio en hier haar blog.
Benieuwd naar Cora’s tweets? Die vind je hier.
Hier vind je haar Pinboards en hier haar Instagram-foto’s.

Wil jij ook zo’n mooie printable download voor jouw eigen webwinkel?

Met een must have download, zo eentje die jouw doelgroep per se wil hebben, kun je veel bereiken. Je kunt ‘m bijvoorbeeld ruilen voor een tweet – of voor een e-mail adres. Zo bouw je je nieuwsbrief-abonneebestand op een sympathieke manier uit.

Klinkt goed? Doe dan mee met onze give-away volgende week.

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , , , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie