Een theepot in een envelop – oftewel: de bobbel van Irrimiri

Miriam Bos, ook wel bekend als Irrimiri (maar daarover zometeen meer) verstuurt bobbels.
Uh… wat? 

Nou gewoon: ze verstuurt bobbels, per post. En dat zou jij ook moeten doen.
Miriam doet het niet omdat wij dat zeggen, in deze post over veelbelovende bobbels in persberichten, maar gewoon omdat ze dat leuk vindt.
En ze merkt dat het werkt: een brief met bobbel die ze onlangs aan 101 Woonideeën (helaas ter ziele gegaan woonmagazine, red) stuurde, trok de aandacht.
De betreffende redacteur vond het berichtje zo leuk, dat ze erover instagramde én tweette.
Miriam staat, onder andere door haar leuke postpakketjes, op de kaart bij 101 Woonideeën – to say the least.

Miriam doet, eigenlijk onbewust, heel actief aan netwerken en PR. Ze doet dat op een manier die perfect bij haar past én het levert haar langzaam maar zeker steeds meer free publicity op. Benieuwd hoe zij het aanpakt? Lees dan nu het interview.

Interview met Miriam Bos

irrimiri mamamarketing

1. Een inkoppertje misschien, maar hoe kom je aan de naam Irrimiri? 

Niet te hard lachen, maar eigenlijk is irrimiri een oude nick name van me.
Ik was mijn zusje aan het plagen, en ineens was ze het zat en riep ze: ‘Hoooo, je bent IRRI, MIRI!’
Het klinkt vrolijk, en ik hou van vrolijk, dus besloot ik het te onthouden.
Ik schrijf het trouwens expres zonder kapitaal, omdat de i anders een beetje op een L lijkt.

2. Je bent illustrator. Daarnaast beheer je 5 winkels met je eigen materiaal. Wat voel je je meer? Illustrator of webwinkelier?

Ik ben illustrator in hart en nieren zoals ze dat wel eens zo mooi zeggen. De webshops doe ik er bij – maar dat maakt het niet minder leuk.

Winkels als society6, spoonflower en kaartje2go zijn winkels waar je je werk kan tentoonstellen. Wanneer er iets besteld wordt, printen en versturen deze webshops de producten. Zij regelen alles; als ontwerper krijg je een klein percentage.
Ik zie deze shops als een extra kans om mijn werk te promoten. Ik merk dat ze kijkers naar mijn eigen winkel en portfolio trekken.

mamamarketing-petitemiri-porcelain-bord-huisjes

PetiteMiri is mijn eigen winkel. Ik verkoop er mijn kaartjes en dat gaat eigenlijk best goed.
Tegelijkertijd is het een beetje een back-up voor wanneer het even rustiger is met opdrachten.
Ik merk dat ik het ook leuk vind om mijn illustraties door te voeren in mijn webwinkel.

miriam-bos-copyright-petitemiri-pippa-tulpen.600

Zo gebruik ik zelfgemaakte icoontjes, banners en kleine advertenties waarin mijn mascotte eekhoorntjes Pip en Pippa een grote rol spelen. Op deze manier komen illustratie en het beheren van een webshop weer bij elkaar.

3. Je bent ontzettend actief op social media: je blogt, flickrt, twittert, instagramt, facebookt, tumblrt, dribbelt en pint – welke van deze kanalen levert je als illustrator het meest op (qua werk) en welke levert je het meest op als webwinkelier (qua verkoop).

Toen ik hier net mee begon vond ik het eigenlijk vervelend om steeds reclame voor mezelf te maken.
Ik vond mezelf zo’n aandachtstrekker en geneerde me een beetje.
Maar ik realiseerde me ook dat ik dit soort promotie eigenlijk best kon gebruiken.
Laat zien dat je er bent, anders sneeuw je onder.

Uiteindelijk probeer ik het een beetje te doseren door zowel promotionele tweets als persoonlijke tweets te posten. En het werkt.
Voor mijn illustratiewerk ben ik al meerdere keren benaderd door een opdrachtgever die me via Twitter of Facebook vond!

Ook voor Petitmiri is Twitter erg nuttig, vooral als je geretweet wordt.
Mensen gaan toch even kijken wat je allemaal te vertellen hebt. Hetzelfde geldt voor Facebook.

De meeste tijd ben ik toch wel kwijt aan het bloggen.
Je moet afbeeldingen webklaar maken, je schrijft een stukje, en omdat ik meer mensen wil bereiken, vertaal ik mijn verhalen ook nog eens naar het Engels.
Daarom zijn mijn blog posts vaak niet al te lang, anders ben je er erg veel tijd aan kwijt. Maar ze zijn wel degelijk belangrijk. En eigenlijk is het ook weer indirect gelinkt met twitter en facebook, want wanneer ik een nieuwe post geschreven heb tweet/facebook ik er ook nog even een berichtje over. Zo komt alles weer bij elkaar.

Instagram is tot nu toe vooral voor PetiteMiri erg handig geweest. Mensen vragen vaak of mijn geschilderde porselein ook te koop is, en dan stuur ik ze altijd een linkje.

mamamarketing-pixel-bank

Persoonlijk vind ik het niet leuk om alleen maar werkgerelateerde dingen te posten, daarom post ik ook regelmatig foto’s van onze katten, of van dingen die ik aan het doen ben. En grappig genoeg trekt dat ook weer volgers.
In feite wil je ook laten zien dat er een persoon schuilt achter al die social media. Anders ben je alleen maar die illustrator die reclame kan maken. En reclame hebben we al genoeg in de wereld 😉
Ik kan me voorstellen dat mensen je dan op een gegeven moment niet eens meer willen volgen.

Dus om direct antwoord op je vraag te geven:
Qua illustratie werk denk ik dat de combinatie van blog/Twitter/Facebook me het meest heeft opgeleverd.
Qua verkoop zou ik zeggen dat de combinatie van Instagram/Twitter/Facebook het meest heeft opgeleverd.

De andere social media kanalen zoals Dribbble, Pinterest, Flickr en Tumblr gebruik ik eigenlijk vooral voor zichtbaarheid.
Je weet nooit wie je er mee kan bereiken

4. Wat doe jij, naast het gebruik van social media, zoal om je shops te promoten?

Ehm… ik wilde in eerste instantie antwoorden met ‘niets’.
Maar ik heb recent voor het eerst Flavourites geprobeerd. Ik betaalde om met PetiteMiri genoemd te worden in hun nieuwsbrief. Alleen denk ik niet dat ik het snel nog een keer zal doen. Ik kon zien dat ik een paar kijkers had, maar ik heb er uiteindelijk volgens mij geen enkele verkoop aan overgehouden.

Schermafbeelding 2013-04-12 om 18.23.04

Een andere manier van promoten is ons huiskamerraam.
Met kerst had ik op ons raam wat reclame gemaakt voor Petitemiri door een soort kerstkaart te tekenen met de weblink erbij.
Ik had toen wel wat meer verkoop.
In de zomer, toen de terrasjes volzaten, heb ik wat getekend voor een (kinder)expo waar ik aan mee deed.
Later ging ik naar een school om wat informatie af te leveren en toen sprak ik een leraar die zei dat hij al van ons gehoord had. Want hij had het namelijk ergens op een raam in de binnenstad gezien.
Je kan je natuurlijk wel voorstellen dat ik stond te glunderen toen ik hem vertelde dat dat mijn raam was!
Binnenkort komt er weer een tekening op het raam, want de terrasjes zitten weer vol tegenwoordig 🙂

5. Je verstuurt opvallende persberichten, zoals met kerst een pakje mooi ingepakte kaarten van jouw hand, en nu dit mooie pakketje naar 101 Woonideeën. Hoe kom je op dat idee?

Schermafbeelding 2013-04-12 om 19.28.02

Schermafbeelding 2013-04-12 om 19.29.25

 

Ik doe het een beetje voor de promotie, maar vooral omdat ik het leuk vind om te doen. Ik wist niet eens dat je dat kon zien als een ‘persbericht’.
De kerstkaartjes had ik sowieso al beloofd aan 101 Woonideeen omdat ik mee had gedaan aan hun kerstkaartencountdown.
Er werd gevraagd om echte kaartjes te sturen, maar de mijne lagen (omdat ik weer eens laat was, haha) nog bij de drukker. Vandaar dat ik hen mijn pakketje wat later stuurde – daarom heb ik er wat extra’s bij gedaan en de envelop leuk versierd.
Dat is iets dat ik sowieso altijd doe. Het is altijd leuk om iets vrolijks in je bus te ontvangen, toch?

Schermafbeelding 2013-04-12 om 18.19.15
Vaak stop ik ook kleine extraatjes bij bestellingen, zoals een extra kaartje of een gelukspoppetje.
Gewoon omdat het leuk is om iemand iets extras te geven.
Een klein gebaar, en mijn website staat er ook altijd op vermeld.

bobbel irrimir

Het theeschaaltje voor 101 Woonideeen was bedoeld als een bedankje.
Ze hadden laten weten dat ze wat van mijn porseleinwerk misschien in hun magazine wilden plaatsen en vroegen om foto’s. Daarom vond ik het leuk om dit kleine schaaltje voor ze te maken als dank voor het kleine beetje promotie.
Jammergenoeg stond ik alsnog niet vermeld in het blad, zal je net zien!
Maar ze zeiden dat het misschien een keer gebruikt zou gaan worden.

Enne, ik stond misschien alsnog niet in het blad, maar ze hebben wel een foto van het schaaltje ge-instagramd en zo bereik je dan onverwacht toch nog weer wat publiek.

6. Heeft zo’n persbericht/mooi postpakketje effect? En zo ja: wat voor effect?

Langzaam maar zeker begint het wel effect te hebben. Een beetje zoals een sneeuwbal die een helling afrolt.
Ik merk met 101 Woonideeen dat ze me nu toch wel een beetje kennen. Het zijn erg aardige mensen.
En ik merk dat steeds meer mensen/bedrijven zich bewust zijn van wie ik ben en wat ik maak. Laatst werd ik onverwacht door het CODA Apeldoorn gevraagd of ik wilde jureren voor de nationale Voorleesdagen.
Ik was stomverbaasd en voelde me zeer vereerd.

Ik heb nog niet echt in bladen gestaan. Maar ik ben wel een paar keer genoemd op internet door verschillende mensen. En daar begint het mee denk ik.

Het helpt wel degelijk om met mensen in contact te blijven en af en toe een berichtje of pakketje uit te sturen.
Als het goed is, maak ik volgende week een raamschildering op het raam van Het Kleine Huis, een lunchroom/winkeltje in Apeldoorn.
De eigenaresse wil wat van mijn porseleinwerk in haar winkeltje zetten voor de verkoop.
En ze vroeg of ik kon helpen met de raamschildering voor de opening.
Ook kreeg ik er een leuke kortingsbon bij.
Zie het als een vorm van persbericht.
Soms doe je dit soort dingen gewoon tussendoor en help je nog iemand ook.
En zij helpen jou weer.

 7. Schrijf jij je eigen persberichten? En zo ja: hoe pak je dat aan?

Ik heb nooit echt een persbericht geschreven om eerlijk te zijn.
Wel heb ik dus die pakketjes gestuurd met kleine extraatjes naar bekende magazines. Soms pikken ze het op, maar niet altijd.

Maar ik ben wel van plan om persberichten te gaan schrijven.
Jullie advies in acht nemend, ga ik maar eens proberen wat vaker dingen te versturen 🙂

8. Wat is jouw gouden tip voor webwinkeliers die opzien tegen het schrijven van een persbericht?

Als ik een persbericht op zou stellen zou ik het volgende doen:

• Stel een brief of een soort kleine flyer/catalogus samen waarin je kort over jezelf en je webwinkel vertelt.
• Maak een selectie: Denk vantevoren even goed na over wat je wel of niet graag wil vertellen/vermelden en welke producten je wel of niet wil laten zien.
• Hou het kort maar krachtig. De ontvanger zit waarschijnlijk niet te wachten op een lang verhaal, maar wil graag snel dingen zien.
• Maak gebruik van leuke uitnodigende foto’s. Niet te donker, het liefst licht van kleur. Dat oogt verzorgder.
• Zorg dat het pakketje en inhoud netjes verzorgd zijn. Het moet uitnodigen om te openen
• Versier het pakketje en/of de inhoud een beetje. Niet te bont, maar zorg dat het iets bijzonders is om te krijgen.
• Doe er een visitekaartje bij met je contact informatie

En mijn gouden tip:
• Voeg een leuk hebbedingetje toe. Bijvoorbeeld een zelfgemaakt kadootje, een zelfontworpen ansichtkaart of iets anders kleins. Iedereen vindt het leuk zoiets te ontvangen, en ze zullen je minder snel vergeten 🙂

—————————————————-

Meer weten over Miriam?

Je vindt Miriams werk hier:

Miriams portfolio: Bosplaatjes 

De social media kanalen van Miriam:

De shops die Miriam runt:

 

 


Jouw webwinkel in de bladen – en op blogs?

free publicity webshop

Hoe schrijf je een persbericht? Aan wie stuur je je persbericht eigenlijk? En: Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Kortom: hoe kom je met jouw webwinkel in de bladen en op blogs?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Persberichten.

Het enige echte Werkboek Persberichten – speciaal voor Webwinkels

Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.

>> lees meer over het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers geeft heldere uitleg, inspirerende voorbeelden en een hele rits praktische werkbladen waarmee je de theorie direct vertaalt naar jouw webwinkel.

Leer hoe je zelf persberichten schrijft, vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen én boost eigenhandig je omzet.


 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie