Persbericht: met Valentijn in de bladen

Ben jij ook al bezig met het inkopen/ontwerpen van een Valentijn-collectie voor je webwinkel? En zou je die dolgraag in de bladen en op bekende blogs zien staan, straks?
Ding dong – dan moet je nu zo ongeveer je persbericht versturen.

Terwijl we allemaal genieten van een heerlijke nazomer, je bezig bent met de voorbereidingen voor de najaarsmarkten en -beurzen en de decemberdrukte, beginnen de bladen alweer langzaam aan Valentijnsdag. Wil jij in februari jouw producten in die bladen? Dan mag je wel eens aan de slag met je persbericht voor Valentijnsdag.

Geen paniek! Wij helpen je graag op weg.

Een succesvolle persstrategie staat en valt met een goede persplanning. En dat is niet zo ingewikkeld als je misschien denkt.
Het is vooral een kwestie van ver genoeg vooruitdenken.

Uit die strandmodus dus, en zet de knop om naar februari – ook wel fijn toch, na al die oliebollen?

Persplanning voor webwinkels

Even heel grofweg gezegd:

  • maandbladen werken 4-6 maanden vooruit:
    wil je met Valentijnsdag, dus in februari, in de maandbladen staan, dan moet je in september/oktober je persbericht uitsturen.
  • weekbladen werken zo’n 2-4 maanden vooruit:
    wil je met Valentijnsdag in de weekbladen staan, dan kun je het best in november/december je persbericht uitsturen.
  • dagbladen en blogs werken met veel kortere deadlines:
    een maand van te voren is ruim genoeg.

Je ziet: je bent nog best op tijd.

Dus… wat nu?

Eerst maak je pas op de plaats.
Voor je nu als een dolle een Valentijns-persbericht in elkaar draait, denk je wat langer dan je neus lang is.

Maak een persberichtenplanning

Wil jij alleen met Valentijns in de bladen?
Of eigenlijk op ieder belangrijk retailmoment?
Van Driekoningen en Carnaval tot Moederdag, Dierendag, Halloween, Sinterklaas en kerst – als jij er producten voor hebt, zou het geweldig zijn als die in de bladen staan op het moment dat mensen in de mood zijn om te kopen.

download hier de gratis Jaarplanner <

Print uit, zoek alle feestdagen op en noteer wanneer je je persbericht uit moet sturen en hang aan de muur.
Zo weet je precies wanneer je weer met de pers aan de slag moet.

En dan nu: terug naar Valentijnsdag…

We zeiden het al:  het is hoog tijd om je Valentijnsdag-persbericht in elkaar te zetten en te versturen.
Maar hoe ging dat ook alweer: een persbericht schrijven?
Hieronder een korte herinnering.

Wat staat er in jouw persbericht?

Dus jij wil met Valentijnsdag in de bladen staan?
Dan moet je het volgende bedenken:

  • welk product wil jij gefeatured zien?
  • waarom is dat product interessant?
  • voor welke bladen is dat product interessant?

Heb je eenmaal helder welk product je gefeatured wil zien, dan is het tijd om het volgende te regelen:

  • goede productfotografie (zowel een uitdekker als sfeerfoto’s, liefst ook met mensen)
  • een up to date perslijst (waar stuur jij je persbericht naartoe?)
  • een mooie mailing (enveloppe, papier, etiketten – the works)
  • een veelbelovende bobbel voor in je enveloppe

Je ziet, nog werk genoeg vóór jouw persbericht klaar is om te versturen.

Mmm… geen idee hoe je een presbericht schrijft?
Dan leg je de kan maar neer, en dan pak je de leer – om met mijn moeder te spreken. Want persberichten schrijven is een vaardigheid – en die kun je leren.

 

 


Jouw webwinkel in de bladen – en op blogs?

free publicity webshop

Hoe schrijf je een persbericht? Aan wie stuur je je persbericht eigenlijk? En: Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Kortom: hoe kom je met jouw webwinkel in de bladen en op blogs?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Persberichten.

Het enige echte Werkboek Persberichten – speciaal voor Webwinkels

Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.

>> lees meer over het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers geeft heldere uitleg, inspirerende voorbeelden en een hele rits praktische werkbladen waarmee je de theorie direct vertaalt naar jouw webwinkel.

Leer hoe je zelf persberichten schrijft, vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen én boost eigenhandig je omzet.


 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie