Persbericht schrijven: een bobbel in je enveloppe

De bobbel?
Yep. De bobbel.

Vooruit, het ís een beetje een ongelukkige naam.
Sommige webwinkeliers, we noemen geen namen, liggen een kwartier lang lachend onder de tafel elke keer als we het over ‘de bobbel’ hebben – maar hij beschrijft perfect wat we bedoelen.
Namelijk: een veelbelovende bobbel bij je persbericht – en dus in je envelop.
Iets wat degene die jouw persbericht in handen krijgt bijna dwingt je enveloppe te openen.

Is dat nou nodig, zo’n bobbel?

Redacties worden bedolven onder de persberichten – iedere dag weer.
Stapels en bergen enveloppen. Platte enveloppen, wit met een opdrukje linksbovenin.
Makkelijk te negeren, al die saaie stapels witte enveloppen.

Maar jouw persbericht springt eruit.
Want daar zit een veelbelovende bobbel in.
Wat zou het zijn?
Om daarachter te komen moet de redacteur/journalist/programmamaker jouw enveloppe openen.
Als de bobbel dan iets erg leuks is, leest ze ook jouw persbericht.
En als ze jouw bobbel en persbericht leuk vindt, en het product past bij het betreffende blad, dan is de kans groot dat jouw product erin komt.
Dus ja: hij is nodig, die bobbel.

Persbericht schrijven: Hoe ontwikkel je een goede bobbel in je persbericht?

Een goede bobbel voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • het moet aansluiten op de betreffende redacteur
  • het moet passen bij jouw webwinkel
  • het moet het liefst een bewaarfunctie hebben
  • het moet jouw url en/of je webwinkelnaam dragen: stel dat jouw bobbel gaat zwerven over de redactie, of op een prikbord beland – dan is ‘ie ambassadeur van jouw webwinkel. Iemand die ‘m toevallig ziet, moet ‘m kunnen herleiden tot jouw webwinkel.

Het meest logisch is om het produkt waar je persbericht over gaat mee te sturen, zo kan de redacteur je produkt letterlijk uitproberen. Is ze enthousiast, dan zal ze eerder geneigd zijn erover te schrijven.

Maar… wat doe je als…

… als je een hele webwinkel lanceert – niet één product?
Of als je iets lanceert dat er als produkt niet zo interessant uitziet?
Of zelfs onzichtbaar is, omdat het een digitaal product is?
Of als het betreffende product ENORM GROOT is en van geen kant in een enveloppe past?

Dan verzin je een list…

Even een voorbeeld:
jij hebt een webwinkel in digitale breipatronen.
Dan kun je een USB-stick met het patroon opsturen, maar ja… dat spreekt niet zo tot de verbeelding.
Je kunt één van de patronen ook uitprinten – maar ja, dat is dan nog een extra velletje papier in de enveloppe – en geen felbegeerde bobbel.

Veel leuker is om een patroon met de bijbehorende bollen wol en twee breinaalden op te sturen – met een foto van het prachtige eindresultaat. Zo heb je een flinke bobbel in je enveloppe én maak je meteen invoelbaar wat mensen aan jouw webwinkel hebben, namelijk dat ze lekker kunnen gaan breien – want dat gevoel roept jouw persbericht op.

Aan de slag met jouw bobbel dus!

Een veelbelovende bobbel kan wonderen doen voor jouw persbericht.
Hoog tijd om een bobbel te verzinnen, dus!

Inspiratie nodig?

Bekijk dan deze SpeedCoachSessie over, je raadt het al: persberichten met een bobbel!


Jouw webwinkel in de bladen – en op blogs?

free publicity webshop

Hoe schrijf je een persbericht? Aan wie stuur je je persbericht eigenlijk? En: Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Kortom: hoe kom je met jouw webwinkel in de bladen en op blogs?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Persberichten.

Het enige echte Werkboek Persberichten – speciaal voor Webwinkels

Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.

>> lees meer over het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers geeft heldere uitleg, inspirerende voorbeelden en een hele rits praktische werkbladen waarmee je de theorie direct vertaalt naar jouw webwinkel.

Leer hoe je zelf persberichten schrijft, vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen én boost eigenhandig je omzet.


 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Win een persbericht-sessie (door Laura Soer) » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 24 juni 2013

    […] bezig: je hebt al een persbericht geschreven, bent bezig met een kick ass perslijst en hebt een briljante bobbel bedacht – al zeg je het […]

  2. Een theepot in een envelop – oftewel: de bobbel van Irrimiri » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 19 april 2013

    […] (maar daarover zometeen meer) doet dat al, bobbels versturen. Niet omdat wij dat zeggen, in deze post over veelbelovende bobbels in persberichten, maar gewoon omdat ze dat leuk vindt. En ze merkt dat het werkt: een brief met bobbel die ze […]

Geef een reactie