Persbericht schrijven: Moederdag en Vaderdag

Half januari: de eerste schoolweek zit er weer op. Je kinderen zijn luisvrij, je mail is bijgewerkt, de bollen zitten in de grond en je begint al voorzichtig te denken aan de lente.

Ho!
Laat dat voorzichtige maar achterwege.
Je moet namelijk als een speer je Moederdag-persbericht uitsturen.
En als je daarmee klaar bent, dan kun je nog niet achterover leunen – want dan ga je aan de slag met je persbericht voor Vaderdag.

Adem in. Adem uit.

Persberichtenpaniek?

Geen paniek.
Wij helpen je graag op weg.
Een succesvolle persstrategie staat of valt met een goede persplanning.
En dat is niet zo ingewikkeld als je misschien denkt.
Het is vooral een kwestie van ver genoeg vooruitdenken.

Persplanning voor webwinkels

Even heel grofweg gezegd:

  • maandbladen werken een 4-6 maanden vooruit:
    wil je met Moederdag, dus in mei, in de bladen staan, dan moet je in december je persbericht uitsturen.
  • weekbladen werken zo’n 2-4 maanden vooruit:
    wil je met Moederdag in de weekbladen staan, dan kun je nu het best je persbericht uitsturen.
  • dagbladen werken met veel kortere deadlines:
    een maand van te voren is ruim genoeg.

Je ziet: voor de maandbladen ben je al aan de late kant.
Maar voor de weekbladen ben je lekker op tijd.

Dus… wat nu?
Eerst maak je pas op de plaats.
Voor je nu als een dolle een Moeder- of Vaderdagpersbericht in elkaar draait, denk je wat langer dan je neus lang is.

Maak een persberichtenplanning

Wil jij alleen met Moederdag in de bladen?
Of eigenlijk op ieder belangrijk retailmoment?
Van Valentijnsdag en Carnaval tot Vaderdag, Dierendag, Halloween, Sinterklaas en kerst – als jij er producten voor hebt, zou het geweldig zijn als die in de bladen staan op het moment dat mensen in de mood zijn om te kopen.

download hier de gratis Jaarplanner <

Print uit, zoek alle feestdagen op, noteer wanneer je je persbericht uit moet sturen en hang aan de muur.
Zo weet je precies wanneer je weer met de pers aan de slag moet.

En dan nu: terug naar Moederdag…

We zeiden het al:  het is hoog tijd om je Moederdag-persbericht in elkaar te zetten en te versturen.
Hieronder een opfrisser over hoe je dat aanpakt.

Zelf een persbericht schrijven

Dus jij wil met Moederdag  in de bladen staan?
Dan moet je het volgende bedenken:

  • welk product wil jij gefeatured zien?
  • waarom is dat product interessant?
  • voor welke bladen is dat product interessant?

Heb je eenmaal helder welk product je gefeatured wil zien, dan is het tijd om het volgende te regelen:

  • goede productfotografie (zowel een uitdekker als sfeerfoto’s, liefst ook met mensen)
  • een up to date perslijst (waar stuur jij je persbericht naartoe?)
  • een mooie mailing (enveloppe, papier, etiketten – the works)
  • een veelbelovende bobbel voor in je enveloppe

Je ziet, nog werk genoeg vóór jouw persbericht klaar is om te versturen.

Mmm… geen idee hoe je een persbericht schrijft?
Dan leg je de kan maar neer, en dan pak je de leer – om met mijn moeder te spreken.
Want persberichten schrijven is een vaardigheid – en die kun je leren.
 

 


Jouw webwinkel in de bladen – en op blogs?

free publicity webshop

Hoe schrijf je een persbericht? Aan wie stuur je je persbericht eigenlijk? En: Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Kortom: hoe kom je met jouw webwinkel in de bladen en op blogs?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Persberichten.

Het enige echte Werkboek Persberichten – speciaal voor Webwinkels

Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.

>> lees meer over het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers geeft heldere uitleg, inspirerende voorbeelden en een hele rits praktische werkbladen waarmee je de theorie direct vertaalt naar jouw webwinkel.

Leer hoe je zelf persberichten schrijft, vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen én boost eigenhandig je omzet.


 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, ,

2 reactie bij Persbericht schrijven: Moederdag en Vaderdag

  1. avatar
    Wesley 17 januari 2014 bij 01:41 #

    Helder artikel. Punt in onze branche is alleen dat bladen vaak een betaling willen zien of gewoonweg niet reageren terwijl wij toch een uniek product hebben wat zeker aansluit op een zeer brede doelgroep (denk aan health, dieren en lifestyle). Wie zou ik kunnen benaderen om persberichten etc ook viraal te laten gaan?

    • avatar
      Diana van Ewijk 17 januari 2014 bij 06:10 #

      Hallo Wesley, Dank voor je compliment. Misschien kun je eens buiten je eigen branche kijken? En daarbij je persbericht toespitsen op niet een brede, maar juist een smal deel van je doelgroep. Kies voor dat deel van je doelgroep de juiste invalshoek mbt je product en schrijf vervolgens (consumenten)bladen aan die die deeldoelgroep bedienen. Als je dat interessant vindt, kunnen wij ook voor je aan de slag. Veel ervaring met PR en persberichten richting consumentenbladen. Succes!

Geef een reactie