Persbericht schrijven: Sint Maarten


Zo. Moederdag zit er weer op… Hopelijk heb je een mooie Moederdag-verkooppiek gehad. Maar… tijd om op je lauweren te rusten is er niet. Want weet je wat? November staat alweer voor de deur! Als jij Sint Maarten-producten verkoopt, dan moet je nu aan de bak met je persbericht.

Voel jij nu persberichtenstress?
Niet nodig. In dit artikel geven we je wat praktische tips voor het schrijven van een persbericht – en helpen we je om voortaan ruim om tijd te zijn!

Persberichtenpaniek?

Geen paniek.
Wij helpen je graag op weg.
Want een succesvolle persstrategie staat of valt met een goede persplanning.
En dat is niet zo ingewikkeld als je misschien denkt.
Het is vooral een kwestie van ver genoeg vooruitdenken.

Persplanning voor webwinkels

Sint Maarten valt dit jaar op 11 november. Even heel grofweg gezegd:

  • maandbladen werken een 4-6 maanden vooruit:
    wil je met Moederdag, dus in mei, in de bladen staan, dan moet je in december je persbericht uitsturen.
  • weekbladen werken zo’n 2-4 maanden vooruit:
    wil je met Moederdag in de weekbladen staan, dan kun je nu het best je persbericht uitsturen.
  • dagbladen werken met veel kortere deadlines:
    een maand van te voren is ruim genoeg.

Je ziet: je bent nog lekker op tijd.

Dus… wat nu?
Eerst maak je pas op de plaats.
Voor je nu als een dolle een Sint Maarten-persbericht in elkaar draait, denk je wat langer dan je neus lang is.

Maak een persberichtenplanning

Wil jij alleen met Sint Maarten in de bladen?
Of eigenlijk op ieder belangrijk retailmoment?
Van Valentijnsdag en Carnaval tot Vaderdag, Dierendag, Halloween, Sinterklaas en kerst – als jij er producten voor hebt, zou het geweldig zijn als die in de bladen staan op het moment dat mensen in de mood zijn om te kopen.

download hier de gratis Jaarplanner <

Print uit, zoek alle feestdagen op, noteer wanneer je je persbericht uit moet sturen en hang aan de muur.
Zo weet je precies wanneer je weer met de pers aan de slag moet.

En dan nu: terug naar Sint Maarten…

We zeiden het al:  het is tijd om je Sint Maarten-persbericht in elkaar te zetten en te versturen.
Hieronder een opfrisser over hoe je dat aanpakt.

Zelf een persbericht schrijven

Dus jij wil met Moederdag  in de bladen staan?
Dan moet je het volgende bedenken:

  • welk product wil jij gefeatured zien?
  • waarom is dat product interessant?
  • voor welke bladen is dat product interessant?

Heb je eenmaal helder welk product je gefeatured wil zien, dan is het tijd om het volgende te regelen:

  • goede productfotografie (zowel een uitdekker als sfeerfoto’s, liefst ook met mensen)
  • een up to date perslijst (waar stuur jij je persbericht naartoe?)
  • een mooie mailing (enveloppe, papier, etiketten – the works)
  • een veelbelovende bobbel voor in je enveloppe

Je ziet, nog werk genoeg vóór jouw persbericht klaar is om te versturen.

Mmm… geen idee hoe je een persbericht schrijft?
Dan leg je de kan maar neer, en dan pak je de leer – om met mijn moeder te spreken.
Want persberichten schrijven is een vaardigheid – en die kun je leren.

 

 


Jouw webwinkel in de bladen – en op blogs?

free publicity webshop

Hoe schrijf je een persbericht? Aan wie stuur je je persbericht eigenlijk? En: Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Kortom: hoe kom je met jouw webwinkel in de bladen en op blogs?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Persberichten.

Het enige echte Werkboek Persberichten – speciaal voor Webwinkels

Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.

>> lees meer over het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers geeft heldere uitleg, inspirerende voorbeelden en een hele rits praktische werkbladen waarmee je de theorie direct vertaalt naar jouw webwinkel.

Leer hoe je zelf persberichten schrijft, vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen én boost eigenhandig je omzet.


 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

Nog geen reacties

Geef een reactie