Persplanning februari/maart: zomer en Vaderdag

In januari beschreef ik al dat je om de pers te informeren ver vooruit moet denken. Dat is vooral het geval bij magazines. Zij denken ongeveer drie a vier maanden vooruit en zijn deze maand bij het begin van de zomer aangekomen en is het Vaderdag op 19 juni. Bekijk in jouw winkel welke artikelen, kleuren of motiefjes geschikt zijn voor productpagina’s in de bladen. Zomer is een vrij breed begrip, misschien heb je iets aan onderstaande steekwoorden:

  • strand
  • picknicken
  • vakantie
  • bloemen
  • zon
  • buitenspelen
  • zwemmen
  • tuinieren
  • zomerbeauty

Bundelen binnen een thema
Dat zijn heel veel thema’s, waar je vast producten bij kunt vinden. De volgende stap is om te gaan bundelen binnen een thema. Je hebt bijvoorbeeld een bijzonder kleed, een hippe mand en kleurrijke kinderbordjes. Van alle producten heb je het liefst vrijstaand beeldmateriaal (= geheel witte achtergrond) op hoge resolutie (300 dpi) beschikbaar.  In je persbericht ga je in op het thema dat je hebt gekozen en leg je de drie daaraan gekoppelde artikelen uit (welk merk, prijs, wat is er bijzonder om over te vertellen, materiaal, afmetingen etc).  Je sluit af met een alinea over je winkel, de zogenaamde boilerplate.

Boilerplate en noot voor de redactie
In een boilerplate vertel je in één alinea kort en krachtig wie jij bent en waar je winkel voor staat. Bedenk hoe je op straat aan iemand heel kort zou vertellen wat je doet. Gebruik daarbij wel unieke dingen die jouw shop anders maken dan alle andere webshops in jouw segment. Heb je een heel breed assortiment, heb je alleen jurkjes, verkoop je alleen dingen van papier, je hebt er vast een verhaal bij. Je sluit het persbericht af met een noot voor de redactie. Daarin staat je naam, mobiele nummer en emailadres, zodat de redactie bij interesse direct contact met je op kan nemen.

Redacties en oproepen
Tip om aan de juiste redactieadressen te komen: koop de bladen waar je écht in wilt staan. Daarin vind je een colofon met de redactie mailadressen. Vaak staat deze informatie ook op de websites van het magazine. Bekijk het blad goed om te zien wat voor soort rubrieken ze hebben, wat hun stijl is en welke van jouw artikelen daar het beste bij passen. Op de websites staan ook vaak oproepjes van redacties, kijk daar eens bij. Misschien zoeken ze wel iemand voor een artikel, waar jij perfect bij past!

Maar nu jij! Wat is het onderwerp van jouw nieuwste persbericht?

avatar

About Laura van den Brink

Laura van den Brink is MamaMarketeer, met communicatie als specialiteit. Ze houdt ervan om merken te 'bouwen' door middel van storytelling. Dat doet ze onder andere voor haar eigen sieradenmerk LOVY luxe kindersieraden. Ze maakt zilveren armbandjes voor baby's en andere kindersieraden om bijzondere momenten voor áltijd te bewaren.

, , , , , , ,

3 reactie bij Persplanning februari/maart: zomer en Vaderdag

  1. avatar
    bri 25 februari 2011 bij 15:49 #

    THANX! ik loop iedere keer een beetje achter de feiten aan, betreft persberichten versturen ( dus verstuur ik ze nog niet…) maar… jullie BLOG is voor mij een steuntje in de rug om het nu eindelijk eens goed aan te pakken en me d’r goed in te verdiepen!

  2. avatar
    Arie 25 februari 2011 bij 12:58 #

    Prima blog post. Als nieuwe website voor stoere jongens met een origineel assortiment (USP) is dit een goed advies om onze boodschap op een goede wijze bij bepaalde redacties onder de aandacht te krijgen. Dat is best een uitdaging als je niet midden in ‘het netwerk’ zit. Een boiler plate en de oproepen van redacties zijn prima tips waar we concreet mee aan de slag kunnen.

    Bedankt
    Arie
    De ‘papa naast de mamamarketeer’ van Binkelen.nl

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets die vermelden Persplanning februari/maart: zomer en Vaderdag » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel -- Topsy.com - 25 februari 2011

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Diana van Ewijk, Diana & Laura. Diana & Laura heeft gezegd: Tip: Persplanning februari/maart: zomer en Vaderdag: In januari beschreef ik al dat je om de pers… http://bit.ly/dLRVO5 #mamamarketing […]

Geef een reactie