Persplanning januari: Pasen, Koninginnedag en Moederdag

Volgens mij staat naast het openen van een webwinkel ook een artikel of interview in ‘de bladen’ erg hoog op de agenda van vele MamaMarketeers. Het lijkt alsof dat het ultieme is, want dan komt alles goed. Dan krijg je veel bezoekers die vervolgens  je hele winkel leegkopen. Laat me je uit die droom helpen, niet dus! Althans, het zou wel kunnen, maar dat moet je je totaalplaatje echt heel goed op orde hebben.

Als je uiteindelijk op een shoppingpagina van een magazine verschijnt, moet je de lezer die op jouw website komt er namelijk ook nog van overtuigen dat ze op het juiste adres is én haar iets laten kopen. Plaats daarom ook meteen na verschijning het artikel op je homepage, herkenbaar voor de lezer van het blad. En goed voor andere klanten die zien dat jij gespot bent door de media.

Ook in de bladen?
Wat heb je nodig om kans te maken om in MAMA Magazine, de Kek Mama, Viva Mama, Flair, Libelle en andere bladen op je wenslijstje te komen?

  • nieuws: dat klinkt logisch, maar je moet dus wel echt iets te melden hebben; “Online kledingwinkel heeft zomercollectie” leest niemand en heeft bij voorbaat al geen potentie, wat wil je melden, wat is daar uniek/bijzonder aan en hoe zorg je voor een aantrekkelijke kop?
  • beeld: kijk zelf maar eens in de magazines, beeld speelt een hele grote rol; het liefst vrijstaand, dan maak je de meeste kans. En vergeet niet dat het voor drukwerk op hoge resolutie aangeleverd moet worden. Tip: stuur dat NOOIT meteen met het bericht mee, dat wekt heel veel irritatie (want overvolle mailbox) op bij de redacties.
  • informatie: je bericht moet inhoudelijk aantrekkelijk geschreven zijn, to-the-point en uitgebreide contactgegevens bevatten; liefst allemaal op één A4
  • haakje: dit laatste is geen must, maar wel handig om extra kans te maken. Maandbladen werken vaak maanden vooruit en zijn dus in september al bezig met de Kerst en in november met Valentijnsdag. Handig is dus om een jaarplanning te maken en de items die passen bij een bepaald thema op het juiste moment te versturen; hieronder een voorbeeld voor de maand januari.

kuikentje

Oranje, geel en met rode hartjes voor mama
In januari kun je vooruit gaan denken aan Pasen (24/25 april 2011), Koninginnedag (30 april 2011) en Moederdag (8 mei 2011). Heb je iets in je collectie dat bij deze thema’s past qua kleur, motief of onderwerp? Combineer dat dan en verstuur er een persbericht over. Tip: kijk ook eens in de redactieplanningen van de bladen. Deze vind je vaak op de advertentiesites van de uitgevers. Het geeft een heel goed beeld wat er aan bod gaat komen in de magazines komend jaar of seizoen…

Er is natuurlijk heel veel te vertellen over het versturen van persberichten. Ik zal steeds een stukje behandelen en proberen iedere maand vooruit te kijken naar nieuwe thema’s voor je persplanning. Maar als je slim bent, kun je er zelf ook een heleboel haakjes verzinnen en alvast vooruit plannen. Succes!

avatar

About Laura van den Brink

Laura van den Brink is MamaMarketeer, met communicatie als specialiteit. Ze houdt ervan om merken te 'bouwen' door middel van storytelling. Dat doet ze onder andere voor haar eigen sieradenmerk LOVY luxe kindersieraden. Ze maakt zilveren armbandjes voor baby's en andere kindersieraden om bijzondere momenten voor áltijd te bewaren.

, , , , , , , , ,

5 reactie bij Persplanning januari: Pasen, Koninginnedag en Moederdag

  1. avatar
    Mariska Kalma Design 20 september 2011 bij 21:05 #

    Haha, herkenbaar! Ik ben jaren terug een keer gevraagd om in een blad kort te vertellen over mijn graffiti muurschilderingen in opdracht.
    Leuk met een paar afbeeldingen erbij. Ik dacht echt dat de klussen binnen gingen stromen, maar dat viel echt vies tegen!

    Bedankt voor de tip over de jaarplanning, dat is zeker een goede om op in te spelen!

  2. avatar
    Maureen 25 januari 2011 bij 15:13 #

    Ik sta weer op ‘persscherp’ door jouw blog Laura. Dank je wel.

  3. avatar
    judith Kampman 25 januari 2011 bij 12:22 #

    Goede info! Leuke site ook!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Persplanning april/mei: Back to school » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 15 april 2011

    […] kijk ik vooruit naar wat er komende tijd in ‘de bladen’ verschijnt. Aan bod kwamen al januari en februari/maart. Vandaag hebben we het over de periode net na de vakantie, die heel specifiek […]

  2. Persplanning februari/maart: zomer en Vaderdag » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 25 februari 2011

    […] januari beschreef ik al dat je om de pers te informeren ver vooruit moet denken. Dat is vooral het geval […]

Geef een reactie