Pinterest (4): statistieken

Als het over meten en statistieken gaat, dan wordt het voor mij, MamaMarketing huisnerd, pas echt interessant ;-). Dat Pinterest in maart dit jaar eigen statistieken introduceerde, maakt het voor mij als marketeer een stuk interessanter om te gebruiken.

Natuurlijk was het super leuk om boards aan te maken en te volgen. En kon je aan de hand van het aantal volgers je succes te bepalen. En natuurlijk kon je in de statistieken van Google Analytics al zien hoeveel bezoek het nu opleverde, maar verder dan dat kwam je vaak niet. Je wilt meer weten, welke afbeeldingen worden gepind van jouw website, worden ze gerepind etc. En juist die informatie wordt nu inzichtelijk gemaakt.

Hoezo meten?

Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat het echt belangrijk is om te weten wat het effect is van de inspanningen die je doet om je webwinkel tot een succes te  brengen. Jouw budget kun je maar 1 keer uitgeven en ook je tijd kun je maar 1 keer besteden, dan zou het natuurlijk heel prettig zijn, als je dat effectief kunt doen. En met effectief bedoel ik dan, dat het resultaat levert. Want ook tijd is geld. En als je jouw tijd besteed aan het pinnen van mooie afbeeldingen, of aan het indelen van je borden, zou het dan niet fijn zijn als al dat werk ervoor zorgt dat jouw webwinkel meer bezoekers krijgt, of nog beter, meer bestellingen.

Business account

Om je statistieken op Pinterest te kunnen bekijken, is het belangrijk dat je eerst een zakelijk account maakt. In “Pinterest (2): optimaliseer je account én webwinkel” heeft Diana al uitgelegd hoe je jouw privé-account gemakkelijk omzet naar een business-account. Op zich is het heel makkelijk om te doen. Maar misschien weet je niet precies  hoe je het bestandje kunt plaatsen in de ‘root-directory’ of je vindt het eng om in de code van je webshop te werken. In dit blog van ‘Royal Daughter‘ vind je een heel handige uitleg hoe je dat kunt doen (noot: het is wel in het Engels).

Wat zeggen de cijfers

Je hebt een business account opgezet en je website is geverifieerd (zie het vinkje achter de URL), dan is het tijd om eens te gaan kijken naar de statistieken. Via het menu rechtsboven ga je naar ‘statistieken’.

Pinterest

Je komt dan meteen op een pagina met 4 mooie grafieken, waarin de belangrijkste resultaten in een bepaalde periode meteen in zicht worden gebracht. Die periode kun je linksboven de grafieken zelf instellen. Iedere grafiek laat steeds 2 verschillende resultaten zien. De getallen die links van de grafiek staan laten een gemiddelde zien over de gehele periode. Aan de linkerzijde wordt ook steeds een percentage getoond + of -, dat laat zien hoeveel de stijging of daling is ten opzichte van dezelfde periode ervoor. In het kort leg ik hieronder uit wat de verschillende grafieken laten zien.

De eerste grafiek laat je zien wat hoeveel er vanaf jouw website gepind wordt. En hoeveel mensen dat gedaan hebben. Dus als 1 persoon een aantal beelden vanaf jouw website pint, dan zie je dat de oranje lijn (aantal pinners) minder pieken laat zien dan de blauwe lijn (aantal gepinde beelden).

Pinterest statistieken

De tweede grafiek worden het aantal repins en het aantal repinners, mensen die een pin van jou repinnen, getoond. De derde grafiek (zie hieronder) laat je zien hoe vaak pins van jou naar voren komen (impressions), zowel in een timeline als in een zoekopdracht. En met ‘Reach’ wordt het unieke bereik van jou pins getoond. Deze grafiek is natuurlijk anders dan het aantal impressies, vaak een stuk lager, omdat 1 persoon natuurlijk best meer pins van jou zal zien, zeker in haar timeline.

Pinterest statistieken 2

De laatste grafiek geeft aan hoe vaak er wordt doorgeklikt op een pin die leidt naar jouw website (clicks) en hoe veel unieke bezoekers vanuit Pinterest gegenereerd worden naar jouw website.

Iedere grafiek geeft je natuurlijk veel inzicht in wat Pinterest voor jouw webshop, jouw merk, kan doen. Maar het geeft ook aan wanneer je zelf aan de slag moet om meer te halen uit Pinterest. Dat er weinig pins of pinners zijn, heeft misschien te maken met de kwaliteit van je afbeeldingen, of met al dan niet aanwezig zijn van een pin-button op je website. Je moet het mensen natuurlijk zo makkelijk mogelijk maken om jouw content te delen. Daarnaast is het ook goed om goede beschrijvingen te maken bij je boards, goede teksten te maken bij omschrijvingen en niet te vergeten om alle afbeeldingen op je site een sterke titel te geven, zoals ook te lezen is in “Pinterest (2): optimaliseer je account én webwinkel“. Wil je meer tips, dan kan het soms handig zijn om op een van de vraagtekens te klikken.

In de menubalk boven de grafieken kun je ook op andere tabs klikken, zoals meest recent, meest gerepind, en meest geklikt. Daarin worden de pins getoond die binnen die categorie vallen. Hieronder zie je de recente pins van MamaMarketing.nl. Overigens, als je (nog) geen business-account hebt op Pinterest, kun je de afbeeldingen die gepind zijn vanaf jouw website ook zien door de volgende link te gebruiken: http://pinterest.com/source/www.jouwwebsite.nl/

meest recent

Door ook regelmatig op deze tabs te kijken, krijg je inzicht in wat voor soort afbeeldingen mensen graag pinnen vanaf jouw website, welke afbeeldingen vaak gerepind worden en welke afbeeldingen er nu voor zorgen dat mensen doorklikken om naar jouw website te gaan. Wil je à la minute weten wanneer er een foto vanaf jouw site wordt gepind, dan kun je zelfs een account aanmaken op http://pinalerts.com en je krijgt een mailtje bij iedere pin vanaf jouw website.

Voor de meesten zal het kijken naar de statistieken niet de favoriete bezigheid zijn. Zeker de grafieken zijn natuurlijk niet zo sexy. En naast Google Analytics zat je niet te wachten om nog meer cijfers in de gaten te houden. Toch raad ik je aan om het wel te doen. Kijk er af en toe eens goed naar. En kijk ook zekers eens naar de tabs die je laten zien welke afbeeldingen populair zijn. Gebruik die informatie dan ook om het interessanter en makkelijker te maken voor je bezoekers om afbeeldingen te pinnen. Voor webwinkels loont het namelijk wel degelijk om goed onder de aandacht te komen van de Pinners, want (Amerikaans) onderzoek wijst uit het Pinterest publiek niet vies is van online shoppen en zich graag laten beïnvloeden op Pinterest. Zie ook de infographic op ons Pinboard.

Succes met pinnen. Enneh… volg je ons al?

>> Volg MamaMarketing op Pinterest, hier!

PS: Klaar om effectief te gaan pinnen – en meer klanten naar je webwinkel te trekken?

Met het Werkboek Pinterest voor MamaMarketeers krijg je alle tools in handen voor je eigen effectieve Pinterest-strategie, leer je pinnen vanuit jouw unieke toegevoegde waarde en bind je daarmee je (potentiële) klanten aan je.

Begin nú met pinnen!

>> bestel het Werkboek Pinterest voor Webwinkeliers

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Instagram of LinkedIn

,

Nog geen reacties

Geef een reactie