Pinterest groepsborden

Pinnen is leuk, maar samen met anderen pinnen is nog veel leuker! Op Pinterest groepsborden kan dit. Hoe gaat dat in zijn werk? Wat zijn de voordelen en waar moet je op letten?

Hoe maak je een groepsbord?

Je kan van elk bord een groepsbord maken. Ga naar ‘bord bewerken’ en het veld ‘Wie kan er pinnen?’. Vul daar een naam in van een pinner en klik op ‘uitnodigen’. Deze pinner ontvangt nu een uitnodiging om deel te nemen aan jouw bord. Als hij deze uitnodiging accepteert, verschijnt het bord ook op zijn account en kan het samen pinnen beginnen.

Je kunt alleen pinners toevoegen waarvan jij tenminste één bord volgt. Je kunt een bord dus niet volledig ‘open’ zetten, zodat iedereen op dit bord kan pinnen.

Zodra je iemand toevoegt aan het bord, kan deze persoon ook anderen uitnodigen om op het bord te pinnen. Wees gerust. Jij kan, als beheerder, elke pinner en alle pins op elk moment van het bord verwijderen. Als je een pinner verwijderd, kun je er zelfs voor kiezen dat alle pins die een pinner ooit op het bord geplaatst heeft, worden verwijderd. Het is alsof die pinner nooit mee heeft kunnen pinnen op het bord.

Pinterest groepsborden 2

Voordelen

Het bijhouden van je social media accounts kost tijd. Vooral het verzamelen van interessante content. Door anderen mee te laten pinnen op een bord kun je tijd besparen. Je bent immers niet meer de enige persoon die afbeeldingen op het bord kan plaatsen. Je mede-pinners helpen je. Zo kunnen er pracht pins op het bord terecht komen die je zelf nooit gevonden zou hebben.

Door samen met je klanten te pinnen zorg je voor klantenbinding. Klanten ervaren het als een blijk van waardering wanner ze met je mee kunnen pinnen op jouw borden.

Je groepsbord krijgt meer exposure dan je andere borden. Het bord is namelijk niet alleen zichtbaar op je eigen account, maar ook op het account van elke pinner die met je mee pint. Pin je samen met tien anderen, dan is jouw groepsbord op elf accounts zichtbaar. Dat zijn elf plekken waar pinners jouw bord en pins kunnen vinden. En jouw bord kunnen gaan volgen! Succesvolle groepsborden leveren je vaak snel veel volgers op.

Verborgen groepsborden

Ook van een verborgen bord kan je een groepsbord maken. Dat werkt op precies dezelfde manier.

Deze verborgen groepsborden kun je bijvoorbeeld gebruiken om speciale klanten toegang te geven tot content die je alleen met hen deelt. Als blijk van dank of erkenning omdat ze als klant veel voor je betekenen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan nieuwe producten die je in je webwinkel verwacht te gaan verkopen. Of een kijkje achter de schermen van jouw webwinkel. Of vraag ze producten te pinnen die zij graag in jouw webwinkel zouden zien.

Let wel op bij het inzetten van verborgen groepsborden. Vreemd genoeg is het mogelijk pins van verborgen groepsborden te repinnen op andere openbare borden. Iedere persoon die mag pinnen op een verborgen groepsbord, kan de pins van dit bord repinnen op zijn eigen openbare borden. Houd hier rekening mee bij het plaatsen van content op een verborgen groepsbord. Plaats hier dus geen gevoelige informatie of informatie die absoluut niet naar buiten mag komen.

Pinterest groepsborden 3

Tips voor het gebruik van groepsborden

  • Gebruik zoekwoorden in de naam en de beschrijving van het bord, zodat het bord beter gevonden wordt.
  • Kies een thema dat past bij wat jij op Pinterest wil laten zien en dat je doelgroep aanspreekt. Liefst een thema dat past in een Pinterest categorie. Geef je groepsbord die categorie, zodat het bord beter gevonden wordt.
  • Leg in de beschrijving van het bord duidelijk uit wat de bedoeling is van het groepsbord en wat mensen moeten doen om een uitnodiging te ontvangen om mee te mogen pinnen. Ze kunnen je namelijk geen bericht met een verzoek sturen via Pinterest. Als je Twitter account gekoppeld is aan je Pinterest account, vraag mensen dan bijvoorbeeld om je daar een tweet te sturen.
  • Denk goed na over wie je uitnodigt met je te pinnen. Je wil graag dat deze personen passende pins plaatsen en je bord niet zullen overladen met ongewenste pins.
  • Monitor het groepsbord goed. Verwijder pins die je niet vindt passen en personen die ongewenste pins plaatsen.
  • Pin actief zelf op het bord. Laat het ‘harde werk’ niet alleen aan anderen over.
  • Ga de interactie aan met pins op het groepsbord. Reageer op pins, vind pins leuk en repin ze op je andere borden. Zo geef je erkenning aan je medepinners.
  • Wijzig regelmatig de omslagfoto, zodat je bord in het oog blijft springen en kies hiervoor ook pins die je zelf niet hebt geplaatst.

Succes met het maken van je groepsbord! En veel samen pin plezier!

——————————————————————————————————————————

PS: Klaar om effectief te gaan pinnen – en meer klanten naar je webwinkel te trekken?

Met het Werkboek Pinterest voor MamaMarketeers krijg je alle tools in handen voor je eigen effectieve Pinterest-strategie, leer je pinnen vanuit jouw unieke toegevoegde waarde en bind je daarmee je (potentiële) klanten aan je.

Begin nú met pinnen!

>> bestel het Werkboek Pinterest voor Webwinkeliers

avatar

About Suzanne Wartenbergh

Vanaf het moment dat ik met social media in aanraking kwam, was ik geboeid over wat ik er zag gebeuren en enthousiast over de mogelijkheden. Daar effectief gebruik van maken, daar wil ik mensen bij helpen. In maart 2012 ontdekte ik in Pinterest. Visueel ingesteld als ik ben, was ik direct verkocht. Dit is mijn social media platform! Vanaf dat moment pin ik dagelijks, volg ik alle ontwikkelingen rondom Pinterest, deel ik deze kennis via mijn blog, e-books en social media, houd ik #PinDoctor twitter spreekuur, geef ik trainingen en workshops en begeleid ik organisaties bij het inzetten van Pinterest. Ook jou help ik graag!

, , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie