Pinterest voor webwinkels – interview

Suzanne Wartenbergh was, vanaf het moment dat ze met social media in aanraking kwam, geboeid over wat ze er zag gebeuren en enthousiast over de mogelijkheden. Daar effectief gebruik van maken, daar wil zij mensen bij helpen. In maart 2012 ontdekte ze Pinterest. Visueel ingesteld als zij is, was ze direct verkocht. Vanaf dat moment pint ze dagelijks, volgt ze alle ontwikkelingen rondom Pinterest, deelt ze deze kennis via mijn blog, e-books en social media, houdt ze #PinDoctor twitter spreekuur, geeft ze trainingen en workshops en begeleidt ze organisaties bij het inzetten van Pinterest.

In dit interview legt ze haar fascinatie voor Pinterest uit. En op B+B+B work-out your business kun je haar precies vragen hoe jij Pinterest inzet voor jouw webwinkel!

Tien vragen aan  Suzanne over Pinterest

pinterest-webwinkel-interview

1. Waarom ben jij fan van Pinterest?

Zelf ben ik heel visueel ingesteld. Ik word dus erg blij van plaatjes. En zeker van mooie plaatjes. Die zijn er genoeg te vinden op Pinterest.
En als ik op zoek ben naar inspiratie, vind ik nergens anders zoveel leuks als op Pinterest. Zelfs niet via Google.

Ik zag ook direct de toegevoegde waarde van Pinterest zakelijk gezien. Met geen enkel ander social media platform kan je zo eenvoudig en op zo’n leuke manier traffic genereren naar je website.

2. In welk opzicht verschilt Pinterest+ van andere social media als Facebook en Twitter?

pinterest-webwinkel-interview

Wat voor de hand ligt: het draait er om afbeeldingen en niet of nauwelijks om tekst.

Wat minder voor de hand ligt, maar in mijn ogen het grootste verschil is dat mensen het gebruiken om inspiratie en ideeën op te doen rondom hun interesses. Ze zijn er niet direct op zoek naar mensen.

Daarmee gebruiken pinners Pinterest met een hele andere mindset dan dat ze bijvoorbeeld Facebook of Twitter gebruiken.

3. Waarom raad jij Pinterest aan voor webwinkeliers?

Vanwege de mindset waarmee mensen Pinterest gebruiken, is de kans groot dat als ze een product via Pinterest vinden en pinnen, ze dit product op een bepaald moment willen aanschaffen.

Mensen gebruiken Pinterest zelfs om bijvoorbeeld kado’s voor anderen of zichzelf te vinden. Zie de grote hoeveelheid borden met verlanglijstjes! En als jij slim pint, dan brengt zo’n pin deze mensen direct naar de plek op jouw website waar ze jouw product kunnen kopen. Veel korter kan de weg van social media kanaal naar aankoop niet worden!

4. Hoe kun je Pinterest inzetten voor je webwinkel?

pinterest-webwinkel-interview

Uiteraard door producten vanuit je eigen webwinkel te pinnen op Pinterest, zodat deze er gevonden en gedeeld kunnen worden en traffic naar je site kunnen genereren.
Maar daar houdt het niet op. Je Pinterest account moet niet een verkapte catalogus worden…

Zorg voor meerwaarde en inspiratie voor je doelgroep, door ook dingen te pinnen die gerelateerd zijn aan wat jij verkoopt. In de breedste zin van het woord. Wat zoekt jouw doelgroep op Pinterest? Sluit daarbij aan.

5. Wat is beter: een repin of een eigen pin?

Allebei! Een eigen pin kan voor traffic naar je site zorgen.
Een repin laat zien dat je andere pinners serieus neemt en erkenning geeft voor al het moois dat zij op Pinterest plaatsen. Repinnen is interactie.

En daar draait het ook om op social media, het stukje social. Je account laat een vele sympathiekere indruk achter als mensen kunnen zien dat je niet alleen op Pinterest aanwezig bent om je eigen producten te ‘pushen’.

6. Hoe kun je je onderscheiden op Pinterest?

Door je eigen authentieke verhaal te vertellen op Pinterest. Waar sta jij voor? Wie ben jij? Waar sta je als bedrijf voor?
Je kunt zelf je eigen beeld maken en zo een eigen visueel herkenbare ‘lijn’ van beelden creëren. Of gebruik bijvoorbeeld afbeeldingen die je maakt via Instagram om een kijkje achter de schermen te geven.

7. Hoe mix jij zakelijk en privé op Pinterest?

pinterest-webwinkel-interview

Zelf ben ik van mening dat mensen met mij als persoon zaken doen en ik profileer mezelf dus als persoon. Daarom heb ik ook borden over mijn hobby’s (zoals duiken) op mijn Pinterest account staan. Het zegt iets over wie ik ben en het zijn mooie plaatjes! Daarnaast gebruik ik verborgen borden als het echt om privé aangelegenheden gaat. Zoals het plannen van mijn bruiloft die eraan komt.

8. Wat is je meest succesvolle pin geweest? En wat heeft die opgeleverd?

Pin van Suzanne Wartenbergh op Love to run    Pinterest

Ligt er natuurlijk even aan wat je definieert als succes ;).

Wat ik zelf leuk vond om te zien en wat me de kracht van Pinterest heeft getoond, is dat een pin die ik al zes maanden daarvoor had gepind ineens honderden repins kreeg. Het ging om een hardloopquote. Dat geeft nog even duidelijk aan wat de houdbaarheidsdatum is van een pin als je de juiste zoekwoorden gebruikt. Dat is hele andere koek dan bij een Facebook bericht of tweet!

9. Wat is het meest verrassende dat je hebt meegemaakt dankzij Pinterest?

Dat ik via mijn pins in contact kwam met een Amerikaanse vrouw die ik vervolgens online op weg heb geholpen met hoe zij Pinterest het beste kon gebruiken. En dat terwijl er zo veel Amerikaanse collega’s zijn die al veel langer aan de slag zijn met Pinterest dan ik. Leuk!

10. Kun jij een voorbeeld noemen van een webwinkel die Pinterest goed inzet?

pinterest-webwinkel-interview

Kidsdinge bijvoorbeeld, maar ook zij kunnen scherper 😉

3 tips van Suzanne Wartenbergh over Pinterest

  1. Brand je eigen beeld, bijvoorbeeld met een watermerk, logo of url.
  2. Check van alle pins voordat je ze repint of de bron klopt.
  3. Zorg ervoor dat pins die jezelf plaatst altijd leiden naar een plek waar de afbeelding ook daadwerkelijk te vinden is.

De Gouden Pinterest Tip van Suzanne

Neem niet als uitgangspunt wat jij wilt pinnen en laten zien. Neem als uitgangspunt wat je doelgroep op Pinterest zoekt en sluit daarbij aan met wat jij wilt vertellen en pinnen. Vertel je verhaal in de taal van Pinterest en haar pinners.

Meer leren van Suzanne?

Volg haar op Pinterest: http://www.pinterest.com/suuswartenbergh/, Twitter: @ScubaSuus, Facebook: https://www.facebook.com/suzanne.wartenbergh / https://www.facebook.com/smilesocialmedia en Google+: https://plus.google.com/+SuzanneWartenbergh/\

Slimmer nog: je kunt haar al je vragen voorleggen! Want je kunt haar ‘s middags stevig aan de tand voelen over Pinterest voor je webwinkel. Zij deelt in haar Pinterest Sweatshop concrete tips en geeft je antwoord op jouw vragen.

>> koop hier je kaartje voor B+B+B workout your business!

 

Meer lezen?

> Lees de Pinterest gastblogs van Suzanne op MamaMarketing.nl

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie