Pinnen voor je portemonnee (ofwel: Pinterest voor webwinkels)

“Pinterest? Nee, dat vind ik zo demotiverend.

Dan zie ik namelijk dat alles al een keer gemaakt is.”

Zo reageerde een crafty vriendin toen ik over Pinterest begon.
En het is waar.

Voor crafties met een webwinkel is Pinterest best confronterend.

Want inderdaad: alles is al een keer gemaakt.
En als het daar nou nog bij bleef… maar nee.
Alles is al een keer gemaakt.
En mooi gefotografeerd.
En gepind.

Vroeger was het anders.

Tuurlijk, je had wel internet, maar daar was eigenlijk niets op te vinden.
Ja, als je héél goed zocht, vond je – op pagina 33 van de zoekresultaten – nog weleens iets waar je ook daadwerkelijk naar op zoek was.

Maar meestal vond je niets – en had je dus het heerlijke gevoel dat je een écht origineel idee te pakken had.
Of heel misschien vond je jouw idee wel, maar dan halfbakken uitgevoerd, lelijk gefotografeerd en onvindbaar voor degenen die niet exact wisten welke zoekwoorden ze Google moesten voeren.
Geen haan die daar ooit naar zou kraaien.

Tja, en hoe gaat dat tegenwoordig?

Je krijgt een idee.
Je typt het in de zoekbalk van Pinterest.
En voila: je krijgt een hele lijst fantastische foto’s voorgeschoteld.

Daar is ‘ie dan, jouw grandioze idee.
Al lang en breed uitgevoerd door zes verschillende crafties, in 24 verschillende stijlen.
Keurig gedocumenteerd op hun blog, mèt de juiste zoekwoorden zodat ook de minder-snuggere Googler het zal weten te vinden.

Mijn vriendin heeft groot gelijk.

Voor crafties is Pinterest de hel.

Maar voor 48,7 miljoen pinners is Pinterest het hemelse paradijs: zij hebben een schier oneindige schat aan mooie plaatjes over een schier oneindige hoeveelheid onderwerpen tot hun beschikking.

Daarom zit de gemiddelde Pinterestgebruiker ook een kwartier per keer te pinnen, repinnen en liken.
En ziet ze iets wat ze echt geweldig vindt?
Dan zal ze het kopen ook – want Pinterestgebruikers geven makkelijker méér geld uit aan iets wat ze op Pinterest zien, dan Facebookgebruikers aan iets wat ze op Facebook tegenkomen.

Kortom: voor een crafty is Pinterest misschien inderdaad de hel.
Maar voor een crafty die haar spullen verkoopt aan vrouwen tussen de 25 en 44 is Pinterest een must.

Pinnen? Dat doe je als craftie voor je portemonnee.

En dat plezier komt dan later nog wel een keer.

——————————————————————————————————————————

PS: Klaar om effectief te gaan pinnen – en meer klanten naar je webwinkel te trekken?

Met het Werkboek Pinterest voor MamaMarketeers krijg je alle tools in handen voor je eigen effectieve Pinterest-strategie, leer je pinnen vanuit jouw unieke toegevoegde waarde en bind je daarmee je (potentiële) klanten aan je.

Begin nú met pinnen!

>> bestel het Werkboek Pinterest voor Webwinkeliers

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , ,

7 reactie bij Pinnen voor je portemonnee (ofwel: Pinterest voor webwinkels)

  1. avatar
    Monique - Beads & Basics 25 oktober 2014 bij 00:17 #

    Helemaal mee eens dat je moet gaan pinnen als webwinkelier!

    Gebruik het zelf om inspiratie op te doen voor poses en composities voor foto’s en om op de hoogte te blijven van de laatste trends.

    Daarnaast heb ik voor m’n bezoekers een groepsbord aangemaakt waar ze hun sieraden kunnen showen om zo meer bekendheid te krijgen. Dit bord wordt al door honderden mensen gevolgd dus ook pinners met zelf nog niet zo veel volgers kunnen zo direct goed van start gaan

    Heb ook een stukje geschreven op m’n blog over pinterest, is misschien ook wel leuk http://www.beadsandbasics.com/nl/blogs/kralen-sieraden-maken/promotie-via-pinterest/

    Hoorde alleen wel van de week dat de links vanaf pinterest niet meer meetellen in je linkbuilding, heb jij hier toevallig meer over gehoord?

    Groetjes Monique

  2. avatar
    Martine Bakx 30 september 2013 bij 16:20 #

    Ah, aan die mobiele surfers had ik niet gedacht. Sowieso word ik op mijn iPad helemaal tureluurs van al die sociale media-koppelingen die niet werken. Of waar ik steeds opnieuw voor moet inloggen. Maar dat kan aan mijn iPad liggen, die is uit 2010. Die blijft op iOS 5 steken.

    Geen verregaande onkunde, maar verregaande drommels goed wetenkunde.
    Sinds kort om die reden ook een watermerkje op “gekregen” foto’s. Maar dan wel met de naam van de maker erop “huppeldepup op traktatieblog.com”

  3. avatar
    Diana van Ewijk 30 september 2013 bij 14:18 #

    De reden om Pin-it buttons op je site te plaatsen, is om mensen te inspireren (of eraan te herinneren :-)) jouw afbeelding te pinnen. Ook handig voor mobiele surfers, die geen pin-it button op in hun iPadbrowser hebben staan, bijvoorbeeld.
    En: als je de oficiele Pin it buttons van Pinterest gebruikt, kun je precies de juiste omschrijving invoeren, waarmee de pin ook buiten je webwinkel ‘leesbaar’ blijft en bovendien: dat ‘ie pinners verleidt door te klikken.

    Wat je zegt over jouw foto’s waarop een ander doodleuk haar watermerk heeft gezet en ze daarna heeft gepind: dat vind ik persoonlijk wel heel verregaande ‘onkunde’. Een watermerk zet je alleen op beelden die van jou zijn, niet op andermans beelden.

  4. avatar
    Martine Bakx 30 september 2013 bij 13:55 #

    Kan het niet nalaten.

    Als je zelf pint en je hebt geen of weinig volgers dan stuur je niet zoveel (zet weinig zoden aan de dijk).

    Pin-it button op je site raad ik af. Dat maakt je site trager. Daar zitten cookies aan vast. Dat is extra afleiding. En waarom zou je dat doen? Bijna iedereen die pint heeft een pin-it button in zijn browser gezet. Het is dubbelop. En vervuiling van je site voor degenen die niet pinnen.

    Het is inderdaad bijna altijd onkunde en geen onwil of opzet. Mensen weten vaak niet dat een artikel op een blog een eigen pagina heeft en dat je vanaf die pagina moet pinnen.
    Maar wat ik desondanks zie op Pinterest; mijn eigen foto’s, of rechtstreeks gekregen foto’s met het watermerk van een ander erdoorheen……..

  5. avatar
    Diana van Ewijk 30 september 2013 bij 10:06 #

    Je hebt groot gelijk, Martine: mooie productfoto’s worden door bezoekers gepind.
    In die zin worden bezoekers ambassadeurs: door jouw producten op hun pinboards te zetten, maken ze jouw webwinkel bekend bij hun volgers.
    Dat kun je stimuleren door pinnen makkelijk en aantrekkelijk te maken: mooie foto’s, een pin-it button (voor wie dat niet in haar browser heeft gezet), de juiste teksten aan je foto’s koppelen etc.
    (meer info hier: http://www.webvedettes.nl/pinterest-2-optimaliseer-je-account-en-webwinkel/)

    Het nadeel hiervan is alleen dat je afhankelijk bent van OF en WAT mensen dan pinnen.
    Terwijl je, als je zelf pint, daar in kunt sturen.

    En nee, helaas, veel volgers komen niet vanzelf – was dat maar waar 🙂

    En, ook helaas: hoe groter Pinterest wordt, hoe vaker het platform ‘slecht’ gebruikt wordt. Dat is de vloek van ieder groeiend platform… Het is vaak geen onwil, maar onkunde: mensen springen op Pinterest en doen hun ding.

    Op deel 2 van je reactie gaat Mirjam hopelijk zelf even in – wel zo leuk als ze haar kant kan laten horen!

  6. avatar
    Martine Bakx 29 september 2013 bij 11:52 #

    Ja en nee. Jij hebt gelijk en je crafty vriendin heeft gelijk 🙂

    Ja, vanuit Pinterest wordt er gekocht.
    Dus ja, als je heel veel volgers hebt en je pint je eigen dingen, dan breng je die dingen onder de aandacht. Maar veel volgers komen niet vanzelf. Dan zul je er tijd in moeten steken.
    Heb je erg weinig volgers dan zet het pinnen van je eigen dingen weinig zoden aan de dijk.
    Bovendien is Pinterest taalongevoelig, het levert veel buitenlandse bezoekers op. En dat is niet voor elke webwinkel interessant. Niet voor je crafty vriendin met Nederlandstalige teksten op de items.

    Nee, je hoeft niet zelf actief te zijn op Pinterest om bezoekers vanuit Pinterest te krijgen. Als je productfoto’s dusdanig mooi zijn worden ze door anderen gepind. Dat hoef je niet zelf te doen. Mijn traktatieblog krijgt veel bezoek via Pinterest, via andermans pins. Niet via de pins die ik zelf erop zet. En mijn traktatieblog krijgt nog meer (en beter) bezoek via welke.nl Daar ben ik zelf helemaal niet op actief. Welke.nl heeft als voordeel dat het Nederlandstalig is. Worden vooral foto’s (en recepten) vanaf Nederlandse sites “gepind”.

    Alles is al een keertje gemaakt…… NEE! De beste ideeën ontstaan in je hoofd. Ikzelf doe geen inspiratie op door rond te surfen op internet. Soms als het idee concreet is wil ik wel eens plaatjes erbij gaan zoeken. Zoals afgelopen vrijdag. Dochter wilde op negerzoenen met rolfondant trakteren (de pinquins). Dat vond ik wel erg afgezaagd want daar zie ik regelmatig foto’s van voorbij schuiven. Toen stelde ik lieveheersbeestjes voor. Vond ze ook best. Maar nee, geen plaatjes te vinden op google en pinterest voor een voorbeeldje. Kijk maar even op mijn blog hoe ze zijn geworden.

    Pinterest is een prachtige tool. Het is jammer dat ie vaak slecht gebruikt wordt. Pinnen vanaf de homepage van een blog, waardoor je de desbetreffende foto na verloop van tijd nooit meer terugvindt op dat blog. Pinnen vanaf google afbeeldingenzoeker. Plaatjes downloaden en uploaden naar Pinterest waardoor het lijkt alsof de afbeeldingen van jezelf zijn. En opnieuw pinnen ipv repinnen zodat het lijkt dat jij degene bent die dat plaatje gevonden heeft. Vooral invloedrijke pinners lijken dat te doen.

  7. avatar
    samantha moonen 27 september 2013 bij 22:07 #

    Thx!
    Dit ga ik weer lezen op het moment dat de moed even in mijn schoenen zinkt.Idd! Alles is al gemaakt, veel goedkoper ook bij de grote concerns en zij hebben mega budgetten om het in de markt te zetten. Of ik neem een berichtje van blije en tevreden klanten.
    Al dat soort kleine dingen en de passie voor wat ik maak. Jiehoe!!!

Geef een reactie