Recessie: blinde paniek of uitdaging?

Ik merk het om me heen: de recessie lijkt nu echt toe te slaan. Webshops en stenen winkels worden bij bosjes te koop aangeboden of gaan over de kop, er zijn meer uitverkoop- en kortingsacties dan ooit en de klant houdt zijn hand op de knip. Klinkt herkenbaar toch? Ik word een beetje zenuwachtig van al die paniek om mee heen, merk ik. Daar moeten we toch met z’n alles iets aan kunnen doen?

In deze tijd is er ook geen ontkomen meer aan. Op internet zijn er voor jou tien andere webshops, voor jouw product tien betere, goedkopere of meer bijzondere producten. Nog nooit was het zo belangrijk om ‘jezelf’ te zijn. Want alleen daarmee kun je echt de concurrentie aan. Want niemand is zoals jij, toch?

Voornemen voor 2012
Webshops die ik de afgelopen tijd heb gevolgd zijn geneigd om met prijzen te gaan stunten om zo klanten te winnen. Ze buitelen over elkaar heen met actie over actie. Dit zorgt voor minimale marges en juist dat maakt de markt zo instabiel. Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar bovenaan mijn lijstje met voornemens voor 2012 stond {en staat nog steeds} ‘geen actiestunter worden’. Mijn kindersieraden merk LOVY wil ik bijzonder en speciaal houden. Waar mensen het voor over hebben om de prijs die het waard is voor te betalen.

Wat zeg je? Niet zo gillen!
Een mooi voorbeeld van acties die tegen je werken zijn de ‘nu afgeprijsd’-, ‘sla je slag’- en ‘50% van de helft’-acties. Ik herinner me een blogpost van marketinggoeroe Seth Godin over zijn vergelijking met praten tegen een kind van 2. Die hebben – zoals je vast weet – een knop om niet naar mama te luisteren. Hoe harder je gaat schreeuwen dat iets niet mag, hoe minder de boodschap aan komt. Het zelfde gebeurt met jouw klanten. Die ontvangen inmiddels wekelijks tientallen nieuwsbrieven met deze kiloknallers, denk je dat jij nog een goede beurt maakt met dat zelfde geschreeuw? Ze reageren net als die peuter: delete, hoor ik niet.

Hoe pak je dat aan?

OK, maar wat kun je dan wel doen? Hieronder wat punten waar je aan kunt werken en die je houvast geven om door te gaan:

  1. Geloof in jezelf! Met stip op 1, want als jij het niet doet, wie zal jou dan nog geloven? En als je er echt niet meer in gelooft, is dat misschien ook wel een signaal {om echt te stoppen}.
  2. Wees je eigen merk. Dat is natuurlijk waar MamaMarketeers voor staan. Jij bent goed in wat je doet en je klanten kiezen daarom speciaal voor jou. Met een professionele foto op je website, een directe toon naar je bezoekers, online contact via social media en reviews van klanten op je pagina krijgt je webshop al snel een persoonlijk tintje. Wees niet bang om je eigen merk te zijn, want juist dat maakt jouw shop of product uniek.
  3. Meten is weten. Misschien ook een hele oubollige, maar in deze tijd o zo belangrijk. Zelf ben ik ook pas heel laat gaan meten, toen bestellingen uitbleven. Toen ik er door de Google Analytics achter kwam waarom dit gebeurde, kon ik daar actie op ondernemen. En heeft heeft inderdaad heel veel geholpen. Anders blijft het giswerk wat je doet en daar kom je uiteindelijk niet ver mee als je professioneel aan de slag wilt.
  4. Ken je markt. Houd goed in de gaten wat er in jouw markt speelt. Welke nieuwe producten zijn er, waar hebben klanten behoefte aan {vraag het ze}, wie zijn je concurrenten, waar zijn ze goed in en waar ben jij beter in? Gebruik de handige Google Alerts om nieuwkomers op te sporen en nieuws over bepaalde onderwerpen direct in je mailbox te ontvangen.
  5. Focussss. Een mooie afgeleide van de eerste tip, geloof in jezelf. Ga niet in blinde paniek in je stoffen webshop ook trendy onderbroeken verkopen, omdat die zo goed verkopen. Schoenmaker houd je bij je leest, wees expert in wat je doet en zorg dat dat ook zo bij je klanten overkomt.

 

En nu jij! Wat merk jij van de recessie? Is je omzet drastisch gedaald of heb je iets gevonden waarmee je juist nu nieuwe klanten bereikt? Zie je het soms niet meer zitten en overweeg je te stoppen? Of heb je de gouden tip? Dus: wat doe jij in deze roerige tijden?

 

avatar

About Laura van den Brink

Laura van den Brink is MamaMarketeer, met communicatie als specialiteit. Ze houdt ervan om merken te 'bouwen' door middel van storytelling. Dat doet ze onder andere voor haar eigen sieradenmerk LOVY luxe kindersieraden. Ze maakt zilveren armbandjes voor baby's en andere kindersieraden om bijzondere momenten voor áltijd te bewaren.

6 reactie bij Recessie: blinde paniek of uitdaging?

  1. avatar
    Maddy Bernasco 21 maart 2012 bij 22:25 #

    Ik heb dan wel geen webshop, maar wel een stenen winkel en ook daar draait het om hetzelfde principe. Toen ik begon (nu 3 jaar geleden) verklaarde iedereen me voor gek, ik had veel te dure merken tov de concurrentie. M.a.w. ik zou het niet redden. Ik ben mezelf en mijn concept trouw gebleven. En tuurlijk deed het wel eens zeer als mijn concurrent wel goed verkocht omdat deze lekker aan het stunten was. Maar ik liet me niet gek maken. Nu na 3 jaar de balans opmaken: we gaan straks verhuizen naar een groter pand, we hebben een schare trouwe klanten en we plussen nog steeds.

  2. avatar
    Pamela Nijman 29 februari 2012 bij 17:32 #

    Leuk artikel. Ben met mijn shop online sinds 2000 en zie shops komen en gaan. Het blijft iedere keer een uitdaging en kwestie van bijsturen. Wordt wel eens moe van de mensje die denken met prijsvechten hun marktaandeel te moeten vergroten. Marges staan daardoor erg onder druk en uiteindelijk houden ze het niet vol. Zoek een assortiment waar jij je lekker bij voelt en behandel je klant zoals jij ook behandelt wilt worden, is een goed uitgangspunt

  3. avatar
    Carla 29 februari 2012 bij 11:07 #

    Heel goed artikel!

    Ik verkoop geen spullen via een website( heb er uiteraard wel een), maar mijn kennis als visagiste/ hairstyliste en voor mij gelden dezelfde regels hoor!
    Het is voor mij nu juist een uitdaging!
    Zoveel grote bedrijven vallen om en raken in de problemen, dan mag je als freelncer/ zzp er of welke andere eenmans ( in dit geval natuurlijk een vrouws) zaak super trots op je zelf zijn als je het nog steeds weet te redden!
    Is het makkelijk, oh help nee………..Maar blijf zoeken naar kansen en mogelijkheden en blijft toch vooral positief! Iedere dag zeg ik tegen mezelf dat het gaat lukken en dan gaat het ook lukken. De kracht van je gedachte is enorm sterk en dat helpt om vooruit te blijven kijken…………

  4. avatar
    Linda 28 februari 2012 bij 10:14 #

    Hoi Laura,
    Fijn artikel om te lezen. Je wordt tegenwoordig inderdaad bedolven onder acties. Mijn mailbox loopt ervan over en ik lees ze al niet eens meer. Juist nu heb ik besloten om daar niet aan mee te doen, ik heb zelfs mijn assortiment wat uitgedund zodat ik meer mijn eigen stijl kan laten zien. Aan de andere kant is het soms ook wel lastig om je rust te bewaren in deze stille tijd.

  5. avatar
    Irma 27 februari 2012 bij 21:09 #

    Wat een goed artikel en zo waar.

    Geloof in jezelf, blijf boven de anderen uitsteken en houd vol.

    Ik doe al meer dan 6 jaar mee in ‘Webshopland’ en sta nog steeds overeind!

    • avatar
      Laura 27 februari 2012 bij 23:08 #

      Hi Irma, dankjewel voor je reactie. Dit is ook de periode dat de sterksten overwinnen. Hang in there! 😉

Geef een reactie