Review Etsy en Dawanda

Er zijn al heel wat reviews geschreven bij MamaMarketing over webwinkel software, maar nog niet over Etsy en ook nog niet over Dawanda. De eerste is natuurlijk wel een beetje gek dat hierover nog niet geschreven is, aangezien het best veel gebruikt wordt gemaakt van Etsy en met name door de startende webshops.

Simone Hulsker van Miss Honeybird heeft een winkel op Etsy en sinds kort ook een winkel op DaWanda. Dit is wat zij vindt van de beide platforms.

Waarom heb je hiervoor gekozen?

Ze heeft hiervoor gekozen omdat het opzetten van een winkel op beide sites heel gemakkelijk is. Je hebt slechts een computer en een internetverbinding nodig. Je hoeft niets te downloaden, alles werkt gewoon via de websites van Etsy of Dawanda. De afhandeling en de betalingen lopen gewoon via de site (PayPal & bankoverschrijving) en zelfs over de vormgeving hoef je niet nadenken, want die staat al vast. Dat scheelt tijd en je kan vrijwel meteen beginnen met het vullen van je winkel.

Opzetten winkel

De header van je Etsy en DaWanda winkel kan je wel zelf ontwerpen. Deze upload je dan als 1 plaatje. Natuurlijk moet je foto’s maken en de teksten invoeren. Hier gaat nog wel aardig wat tijd in inzitten hoor.

Het toevoegen van een nieuw product gaat als vanzelf in stapjes van het aanmaken van een titel, omschrijving, foto’s, verzendkosten en zoekwoorden tot het bewaren en live zetten.

Bij Etsy kan je de omschrijving en specificaties in 1 veld invoeren en bij DaWanda zijn deze velden opgedeeld.

Bij beide sites kan je de producten in diverse talen (Engels, Nederlands, Duits, Frans) invoeren.

Waarom Etsy én DaWanda

Ik ben begonnen met het opzetten van een Etsy shop. De meeste bestellingen kwamen uit Amerika, Australie, Canada en Engeland. Ik heb het idee dat DaWanda meer voor de Europese markt is en Etsy voor de hele Wereld.

Ieder verkoopkanaal is natuurlijk meegenomen. Vandaar dat ik naast mijn Etsy shop ook een DaWanda shop heb genomen. Mooi meegenomen is dat er nu een Nederlandse afdeling is en een Nederlandstalige DaWanda. (Die heeft Etsy sinds kort ook).

Nadat ik op Etsy ook de mogelijkheid tot betalen via een bankoverschrijving had toegevoegd kreeg ik meer Nederlandse bestellingen.

Wat zijn de (maandelijkse) kosten?

Dawanda: 5% commissie per verkocht artikel. Daarnaast worden er geen kosten (nog)  berekend voor het uploaden van producten in de Nederlandse en Engelse versie.

Etsy: 3,5% commissie per verkocht artikel. Per product dat je upload: 0.20 dollar cent. Dit artikel blijft dan 4 maanden online staan.

Je kunt per product aangeven hoeveel je er hebt. Als een product verkocht wordt kan er automatisch een nieuwe online komen. Op Etsy betaal je hier dan weer die 0,20 dollar cent voor. Dit product is dan als eerste van alle producten te zien op je homepage en komt ook op de homepage onderaan bij “Recently Listed Items” te staan.

PayPal: 1,5% t/m 3,4% + €0,35 EUR van het totale bedrag (product + verzendkosten) dat via een PayPal betaling binnen komt. Deze kosten zijn best hoog vind ik zelf. Bij een product van 5 euro gaat er zo’n 50 cent naar PayPal.

Voordelen

Als je eenmaal een basis hebt opgezet kan je heel makkelijk nieuwe producten toevoegen op basis van een bestaand product.  Op die manier kan je teksten hergebruiken.

Je kan ‘verzendkost profielen’ aanmaken en hieruit kun je bij het toevoegen van nieuwe producten kiezen via een uitklapmenu. Dat scheelt ook weer tijd. Bij Etsy bestaat sinds kort de mogelijkheid de eerste foto, die ook in het overzicht te zien is, handmatig uit te kaderen (schalen en schuiven in het kader). Bij Dawanda kon dit al.

DaWanda heeft een wishlist/verlanglijstje. Bezoekers kunnen door de “voeg toe aan prikbord” knop de producten die ze leuk vinden bewaren op hun persoonlijke verlanglijstje. En dit lijstje kan je heel makkelijk ook met vrienden delen. En als inspiratie kan je ook lijstjes van andere bekijken.

Beide sites hebben e-mail nieuwsbrieven met info over hoe je je winkel kan verbeteren en hebben nieuwe akties waar je aan mee kan doen. Op Etsy staat echt heel veel informatie (tekst en video) en er zijn veel teams waar je jezelf bij kan aansluiten en fora waar je vragen kan stellen.

Handig is dat je via beide sites de producten die in je shop staan kan rangschikken.

Extra manieren om op te vallen bij DaWanda:

  • Free shipping. Als je hiervoor kiest krijgt je winkel extra exposure. Je producten krijgen de banner “Shipping: 0 Euro” en je bent te vinden onder de populaire zoekfunctie “Free Shipping”.
  • DaWanda express. Als je artikelen snel kan versturen, ben je interessanter voor kopers. Bezoekers kunnen ook op deze optie zoeken.
  • Discount specials, om de zoveel tijd hebben ze een speciale kortingsaktie lopen in de gehele site.

Als je aangeeft dat je daaraan meedoet krijgt je shop en al je artikelen een bepaald icoontje dat bij deze aktie hoort. Bezoekers kunnen zo zien of je meedoet.  Iedere dag gaan dan steeds een aantal categorieën (meestal 3) met de sale meedoen.  In de laatste sale van oktober konden alleen nieuwe kopers van een korting gebruik maken.

Extra manieren om op te vallen bij Etsy:

  • Je product kan in een Treasury (soort moodboard met een bepaald thema) van iemand komen te staan.
  • Search Ads. Je kiest dan een product of categorie uit je winkel. Als iemand zoekt met een zoekwoord dat daarbij past, kan je product bovenaan de zoekresultaten pagina verschijnen.  En dit net zo vaak (in 1 week) tot het budget dat je zelf kan bepalen op is.
  • Sinds oktober zijn er ook Google Ads. Engelse “listings” kunnen in Google getoond worden. En Etsy betaalt hiervoor tot het einde van 2012 🙂
  • Je kan coupon codes uitgeven. Met deze code kunnen kopers korting krijgen (in procenten of door gratis verzending).

Via beide sites kan je statistieken inzien en beide hebben net weer wat andere functies. Etsy vind ik daarin zelf overzichtelijker.

Nadelen

Het is wel even inkomen in het begin. Bij Etsy noemen ze ieder product dat je toevoegt een “Listing”. Dat moet je ook maar meteen snappen als je alle informatie doorneemt. Ik vond vooral de verzendkosten bepalen een groot karwei. Ik ben de verschillende producten gaan inpakken en heb ze als een kant en klaar pakketje gewogen. Op die manier kom je achter het echt gewicht van een bestelling.

Je kan de kosten ook per specifiek land aangeven maar ik heb het zo verdeeld net als Post NL doet. Namelijk Nederland, Europa, Rest van de Wereld. Daarnaast kan/moet je ook nog aangeven wat het kost als een product samen met een ander product wordt verstuurd. Ik heb hiervoor steeds het bedrag genomen van 1 postzegel + de BTW. Dit werkt dus op zowel DaWanda als Etsy hetzelfde.

Ik heb het idee dat de DaWanda website iets trager werkt. Dat merk je vooral bij het uploaden van de vier foto’s per artikel.

Verkoopproces

Als je artikel verkocht is zijn er verschillende status fases die je moet doorlopen.

Bij DaWanda zijn dat de fases:

New, Confirmed, Marked as paid, Sent, Rated en Closed.

Je moet deze zelf activeren. Maar soms weet je niet of een artikel is ontvangen en of je hem kan sluiten (closed).  Bij Etsy is een koop nadat je op de verzendknop hebt gedrukt (en eventueel een berichtjes hebt verstuurd naar de koper) afgesloten.

Bij Etsy heb je alleen een “Mark as Dispatched” knop die verandert in een “Send …. message” als je op de eerste knop gedrukt hebt.

Als je daarna ook nog een berichtje via de “Send .. ” knop stuurt, verplaatst de order zich van onder het tabje “open” naar “completed”.

wat mis je, zijn er beperkingen?

De optie van IDEAL betalingen en nieuwsbrief aanmeldingen.

Misschien een uitgebreidere klanten backoffice.

hoe verloopt de communicatie met support?

Het is heel fijn dat er nu een Nederlandse afdeling is bij DaWanda. Dat communiceert toch net wat makkelijker dan via de Duitse. De communicatie is altijd heel vriendelijk.

Bij Etsy (Amerikaanse via de Etsy site en de Nederlandse via Twitter) zijn ze ook heel snel met reageren.

Nu lees ik net dat je ook een DaWanda shop op je eigen website, blog kan implementeren of op je Facebook. Met een eigen betaalsysteem. Iets om een keer in te duiken.

De winkels van MissHoneybird vind je op Etsy en DaWanda en je kunt Simone natuurlijk ook volgen op Twitter: @MissHoneybird. Bedankt Simone voor het delen van je ervaringen. Ik ga er vanuit dat je hiermee veel van onze bezoekers hebt geholpen een weloverwogen keuze te maken. 

avatar

About Gast

MamaMarketing laat ook regelmatig anderen aan het woord, die een leuke, interessante en vooral informatieve bijdrage doen. Wil jij ook graag een bijdrage leveren aan MamaMarketing en heb jij iets te vertellen of te delen, wat interessant is voor onze doelgroep, neem dan vooral contact op met ons: dana [at] mamamarketing.nl

, , , , , , , ,

4 reactie bij Review Etsy en Dawanda

  1. avatar
    Bercadeau 6 augustus 2014 bij 14:19 #

    Hallo, Leuk artikel heb je hier neergezet. Wij hebben een shop op DaWanda en zijn er zéér tevreden over. Het nadeel is wel dat als je start met je shop er wordt weergegeven hoeveel verkopen je al hebt gerealiseerd en hoeveel reviews. Als de teller op nul staat is het niet verleidelijk om klanten te overtuigen om te kopen. Het beste is om al je vrienden en familie op de hoogte te brengen van je shop om zo je eerste verkopen te realiseren. Het systeem is heel efficiënt te gebruiken en doelgericht. Handig is dat je de verzendkosten steeds voor elk artikel apart kan instellen. Dankzij DaWanda verkopen wij nu ook in heel Europa. Op elke verkoop sta je een commissie van 5% af maar hiervoor krijg je veel reclame voor terug!

  2. avatar
    Liza 7 februari 2014 bij 15:24 #

    Leuk artikel. Ik ga er eens even goed voor zitten. Ik was ooit begonnen op Etsy en ik verkoop ook via Flavouritesstore. Wat ik heel vervelend is dat je artikelen handmatig moet toevoegen. Waarom werken die marktplaatsen niet allemaal met een feed die vanuit je shop dagelijks wordt geupdate? Marktplaats doet dat wel en dat is heel fijn. Het kost ander zoveel tijd alles te plaatsen en bij te houden.

  3. avatar
    m(i)e 29 augustus 2013 bij 10:36 #

    dank je wel voor deze overzichtelijke duidelijke info : ik heb beslist : er komt ook een dawandashopje 🙂

    • avatar
      Diana van Ewijk 2 september 2013 bij 09:40 #

      Wat goed om te horen!
      Mag ik vragen wat de doorslaggevene factor voor Dawanda is?

      Veel plezier en succes!

Geef een reactie