Review: Luondo

In de serie reviews van Webwinkel software kijken we deze maand naar Luondo. Kristel Klomp van Baal van devrolijkeletterbak.nl maakt gebruik van deze webwinkelsoftware en deelt graag haar ervaringen met jullie. 

Uitzoeken

In juni van dit jaar ben ik begonnen met de vrolijke letterbak. In deze periode is ook mijn zoektocht begonnen naar een goede website. Een vriend van mij host en bouwt websites. Hij wilde ook voor mij wel een webshop bouwen, maar de kosten hiervoor waren te hoog. Hij is degene die een aantal voorstellen deed van opties waar je je eigen website zelf kon bouwen. Er zijn zoveel mogelijkheden, dat ik op een bepaald moment door de bomen het bos niet meer zag.

Ik heb mijnwebwinkel.nl overwogen, maar omdat ik startende ondernemer was en de kosten laag wilde houden (en ook wilde kijken of de webshop ging lopen) trok mij dit niet aan. Je kon een gratis  pakket kiezen, maar dan kon je volgens mij maar beperkt aantal dingen doen. Uiteindelijk heb ik een andere webwinkel aangeschreven. Zij stond toen net op het punt om gebruik te maken van luondo.nl. Hier ben ik toen gaan kijken.

Kosten

Gelijk trok mij de helderheid waarmee je je website kon bouwen. Alles is heel erg duidelijk weergegeven. Ook het kostenaspect was voor mij van belang. Ik begon mijn webwinkel naast mij gewone werk. Voordat ik gelijk allerlei kosten ging maken, wilde ik er namelijk achter komen of er wel animo was voor mijn winkel. Dat bood luondo ook. Je betaalt geen maandelijkse abonnement voor het gebruik van de website. Je gaat pas betalen als je iets gaat verkopen. Daarbij zijn de eerste 40 bestellingen die via je website worden gedaan gratis, dus beginnen de kosten pas bij bestelling 41. Vanaf dat moment betaal je 25 cent per bestelling.

Gebruikservaringen 

Je kun een onbeperkt aantal producten plaatsen. Het voordeel vind ik echt dat alles zo overzichtelijk en helder is weergegeven. Echter zijn er maar heel beperkte mogelijkheden voor de vormgeving. Als je kijkt naar alle luondo webwinkelsites, zie je een duidelijk stramien. Daarnaast mis ik ook wat functionaliteiten, zoals de mogelijkheid voor een gastenboek.

Aan de andere kant bieden ze wel de mogelijkheid van het versturen van een nieuwsbrief aan, hoewel ook hier de vormgevingsmogelijkheden niet groot zijn. Een groot gemis is dat je niet, zoals in mijn blog, de nieuwsbrief koppelen aan social media. Ik zou graag de nieuwsbrieven zichtbaar zijn op de website willen laten zien, en ook deze functionaliteit heb ik nog niet ontdekt.

Luondo is wel continu bezig om de mogelijkheden binnen de website aan te passen en te verbeteren. Er is een forum waar je je vragen kunt stellen en waar leden ook onderling actief zijn. Je kunt hier veel leren.

Conclusie

Ik ben over het algemeen zeer tevreden. Nog elke dag ontdek ik nieuwe mogelijkheden van luondo. Je moet er wel echt de tijd voor nemen en soms moet je wat omslachtige constructies bedenken. Ik merk wel dat ze echt wat doen met je vragen, elke maand ontvang je een update met een overzicht van alle aanpassingen die ze gedaan hebben. Elke keer zijn er weer nieuwe functies mogelijk. Je bent ook zichtbaar in google doordat je allerlei (meta) beschrijvingen en trefwoorden kan invullen. Ik word zeer goed gevonden via google. Maar het grootste voordeel vind  ik dat het een zeer gebruiksvriendelijk is! En daarom ben ik zeer blij met luondo!

 

avatar

About Gast

MamaMarketing laat ook regelmatig anderen aan het woord, die een leuke, interessante en vooral informatieve bijdrage doen. Wil jij ook graag een bijdrage leveren aan MamaMarketing en heb jij iets te vertellen of te delen, wat interessant is voor onze doelgroep, neem dan vooral contact op met ons: dana [at] mamamarketing.nl

, , , , ,

7 reactie bij Review: Luondo

  1. avatar
    Dyola 8 december 2012 bij 20:59 #

    Ja het beste in offline zijn ja!!!!!

  2. avatar
    Martine 10 juni 2012 bij 21:04 #

    Ik heb net een hele zoektocht achter de rug. En ben uitgekomen bij Luondo. Vandaar dat deze beoordeling mijn aandacht trok.

    Wat betreft de genoemde argumenten:

    Gastenboek. Een gastenboek is zoooooo 2008. Waarom zou je dat nog willen hebben? Onder mijn naam staat een link * http://seo-enzo.blogspot.nl/2011/09/reviews-liken-plussen.html* waarom ik dat achterhaald vind, en ik hoop toch dat Luondo daar verder geen tijd in gaat steken.

    Nieuwsbrief. Bijna geen enkele winkelprovider heeft een goedwerkende nieuwsbrief die aan bovengenoemde eisen voldoet (mij is overigens ook niet duidelijk wat bedoeld wordt met nieuwsbrief koppelen aan sociale media?). Een nieuwsbrief is een vak apart. Daar bestaan weer andere aanbieders voor zoals YMLP, mailchimp of Enormail. En die zijn niet gratis. Dus je kunt al helemaal niet verwachten dat het dan gratis in een gratis winkelhost zit.

    Kostenaspect. Dat was voor mij bijna reden om niet voor Luondo te kiezen. Een snelle inschattig + rekensom leert dat zij hier onmogelijk winst mee kunnen maken. Het trekt starters en niet-professionelen die weinig geld in het laatje brengen. En ik wil, als ik overstap van een van de meest degelijke aanbieders, toch wel terechtkomen bij een bedrijf dat er over 2 jaar ook nog is.

  3. avatar
    amedee 31 maart 2012 bij 18:47 #

    het beste van het beste

  4. avatar
    Kristel 29 maart 2012 bij 13:53 #

    Jullie opmerkingen over de kosten klopt helemaal, dit heb ik de dames van mamamarketing inmiddels ook laten weten.
    Afgelopen week heb ik hier met Luondo ook contact over gehad.
    De tekst die ze eerst op hun website hadden staan, deed het vermoeden (bij mijn in ieder geval) dat dit wel zo was. Inmiddels hebben ze deze tekst aangepast.

    maar ik ben super blij met luondo!
    groet
    Kristel

  5. avatar
    Leendert Nauta 28 maart 2012 bij 18:56 #

    Leuk review Dana!

    Toch een aantal puntjes, je betaald altijd 25 cent per order dus ook voor de eerste 40 euro. Je krijgt enkel een factuur per 40 orders (10,- euro dus).

    De mogelijkheden qua design worden binnenkort uitgebreid, er zijn echter al wel enorm veel mogelijkheden. Een aantal Luondo shops zijn idd erg herkenbaar maar er zijn er ook talloze die je niet kunt herkennen als Luondo shop.

    Wat bedoel je precies met je nieuwsbrief aan social media koppelen? Nieuwsbrieven zou je als contentpagina kunnen tonen in je shop.

    Ik wil je bijdeze graag een gratis webshop scan video aanbieden, stuur me even een mailtje dan regelen we het gelijk!

    Succes!

  6. avatar
    Paola 28 maart 2012 bij 11:51 #

    Helemaal gelijk, Luondo is zeer geschikt om mee te starten als beginnende ondernemer. Je houdt zo wel de kosten laag, ik ben zelf niet zo gek van abbonnement afsluiten en maandelijks maar betalen, terwijl je bijna nog niks verkoopt.

    Luondo= Aanrader!

  7. avatar
    stoffies 28 maart 2012 bij 10:41 #

    Hoi Kristel,

    Ik ben ook heel blij met Luondo. Er zijn meer dingen mogelijk dan je in het begin doet vermoeden. Maar ze hebben een heel actief forum waar je al heel wat antwoorden op je vragen kunt terugvinden. Natuurlijk kun je zelf ook je vragen daar stellen en krijg je redelijk snel reactie.

    Groetjes, Charlotte

    p.s. Je alinea over de kosten klopt niet helemaal. Je betaald 25 cent per bestelling. Als het bedrag van € 10,- is bereikt, krijg je de eerste factuur van Luondo. Dat zijn inderdaad 40 bestellingen.

Geef een reactie