Review: Maak van je webwinkel een Succes

cover_webwinkelsuccesIn november al ontving ik het boek Maak van je Webwinkel een succes. Omdat tijd heel schaars is, heb ik tijdens de Kerstvakantie eens de tijd genomen om het een rustig te lezen.

Interviews

Aanvankelijk dacht ik dat het weer een verzameling interviews zou zijn met de grote ‘dozenschuivers’ uit de grote boze webwinkelwereld. Die staan er ook bij hoor. Maar dat is (gelukkig) niet het belangrijkste van het boek. De interviews dienen als praktijkvoorbeelden, kijkjes in de keuken. En het geeft soms een goede illustratie van de denkwijzen die deze bedrijven erop na houden. Natuurlijk zijn een aantal van de grote spelers begonnen met grote bak met geld, wat natuurlijk altijd een voorsprong geeft.

Maar er staan ook leuke interviews in met de ‘nieuwe’ grote spelers zoals Greetz, Albelli en de taartenwinkel. Die zijn ook klein begonnen. Eigenlijk zijn juist die verhalen heel interessant. Veel interessanter dan de verhalen over Wehkamp of Bol.com. Leuk om te lezen hoe hun succes is ontstaan, hoe zij in hun gat in de markt zijn gesprongen en welke nieuwe uitdagingen groei met zich meebrengt. Hun enthousiasme komt heel goed over.

Tips & tricks

Wat heb jij aan zo’n boek? Ook daar had ik mijn bedenkingen bij, omdat ik het idee had dat het om interviews ging met de grote e-commerce spelers. Maar het leuke aan het boek is dat het naast de interviews ook handige informatie staat voor jou als webshopondernemer. Leerzaam. Met hoofdstukken over het businessplan, het betaalproces, juridische zaken, distributie en meer. En deze hoofdstukken zijn geschreven door verschillende experts. En waar je zeker wat aan hebt is dat al deze hoofdstukken eindigen met handige checklists en to do’s, zodat je weet wat je te doen staat met jouw webshop. Aan de slag dus.

Het is heel toegankelijk geschreven en leest daarom ook makkelijk weg. Het is een combinatie van praktijk en theorie waar je wat kunt opsteken. Soms moet je wat door de materie heen kijken, want je zal wellicht niet veel budget hebben voor grote campagnes. En soms zal je wat informatie summier vinden of missen. Je kunt natuurlijk niet alles in een boek bevatten. Mijn grootste punt van kritiek is dat ik zo weinig vrouwelijke bijdragen heb gespot, terwijl ik denk dat juist ook veel vrouwen dit boek zullen kopen en lezen. En er zijn in mijn ogen ook voldoende vrouwelijke experts en zeker zoveel succesvolle vrouwelijke ondernemers, denk bijvoorbeeld aan LaDress en Chocstar.

Hoe dan ook, ik vind het een aanrader en wellicht kunnen ze daar wat mee in een volgende editie. Laat je dus inspireren door succesvolle online ondernemers en leer van de tips van de experts.

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Instagram of LinkedIn

, ,