In deze serie een duidelijke uitleg over Google Analytics. In een aantal gastblogs hebben jullie hierover al kunnen lezen, maar soms is het net gemakkelijk om het te zien. Daarom hebben we besloten om aan de hand van een aantal filmpjes, screencasts, wat dieper in te gaan op Google Analytics. We zullen in de serie kijken naar de bezoekers, de verkeersbronnen, en de inhoud. We gaan doelen instellen en campagnes opzetten.
Verkeersbronnen
Verkeersbronnen laten je zien waar je bezoekers vandaan komen. Er zijn vier categorieen te onderscheiden, verwijzende sites (referrals), zoekmachines, direct verkeer en overige. In deze aflevering zullen we dieper ingaan op het meten en aanmaken van campagnes. Campagnes kun je gemakkelijk meten door een speciale URL te maken via het hulpprogramma van Google.
Heb je de vorige screencasts gemist, dan kun je ze natuurlijk altijd terug kijken via onderstaande links.
screencast Google Analytics 1
screencast Google Analytics 2
screencast Google Analytics 3
screencast Google Analytics 4
Veel kijkplezier.
- To Tweet or not to Tweet - 9 maart 2020
- Hoe kies je de juiste markt voor jouw webwinkel? - 14 mei 2019
- Waarom een markt goed is voor jouw webshop - 29 maart 2019
- Hoe houd je al die social media ballen in de lucht? - 22 maart 2019
- Instagram: meer dan mooie plaatjes - 22 februari 2019
Het is belangrijk om direct vanaf de start van Google Analytics te starten met het instellen van de juiste doelen. Elk doel heeft ook een waarde. Op die manier kan je gaan meten of je marketing investeringen ook zin hebben gehad en welke verkeersbron leid tot een verkoop en welke niet.
Astrid