SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie, made simple (2)

Martine Bakx, gastblogger van deze maand, weet veel over SEO (zoekmachine optimalisatie). Niet uit boeken, maar uit eigen ervaring in haar eigen webwinkel. Die ervaring deelt ze graag met ons. Vorige week legde ze de basis uit, vandaag lees je in haar tweede post over de adressen van je pagina’s, de url’s. Veel plezier met lezen!

Vorige week introduceerde ik de drie hoofdfactoren voor de vindbaarheid, die je zelf in de hand hebt:

  • adres
  • inhoud
  • wegwijzers

Vandaag gaat het over het adres.

Url
Het adres van een website zijn de gegevens die je nodig hebt om die website te vinden. Vergelijk het maar met een huisadres. Een huis kun je vinden als je de postcode en het huisnummer weet. Een adres van een website wordt url genoemd. Deze url verschijnt in de adresbalk van je internetbrowser (het programma waarmee je op internet kijkt).

Verschillende urls voor verschillende pagina’s
Elke webpagina heeft een eigen, uniek adres. Logisch, want anders kan de internetbrowser hem niet vinden. Toch zie ik veel websites waarbij alle pagina’s dezelfde url hebben. De enige reden die ik kan bedenken om dat te doen is om de ranking van Google voor deze url te verhogen. De ranking van Google wordt o.a. bepaald door hoe vaak een pagina bezocht wordt en hoe vaak hij genoemd wordt op andere websites.
Toch moet je het niet doen. De afzonderlijke pagina’s zijn op deze manier onvindbaar en Google zal de waarderingspunten niet bij elkaar optellen maar verdelen over de afzonderlijke pagina’s.

Korte, heldere urls
De url is dè plaats voor de woorden waar je opgevonden wilt worden. Als je nog geen naam hebt voor je webwinkel, kies dan een slimme naam, www.naaipatronen.nl is een heel mooi voorbeeld daarvan. Hoe minder woorden er in de url staan, hoe sterker de woorden die er wel in staan scoren. Woorden in de url concurreren met elkaar. Houdt de url daarom zo kort en krachtig mogelijk en vermijd “lege” woorden als afdeling, id, sessie, index, page, codes, getallen enz. Ook het woord webshop is geen sterk woord. Omdat er al zoveel webshops zijn. Beter is om voor het winkelgedeelte een specifiekere naam te kiezen, zoals www.artoek.nl/verkleedwinkel/ .

Nooit meerdere urls voor dezelfde pagina
Elke pagina heeft één uniek adres. Maak nooit meerdere adressen voor dezelfde pagina. Vergelijk het met verschillende adressen voor een huisadres, dat werkt verwarrend, ingewikkeld, het wordt onduidelijk welk adres het juiste adres is. Met verschillende adressen voor dezelfde pagina worden de waarderingspunten over de verschillende urls verdeeld. Google ziet het als dubbel geplaatst, en Google toont geen dubbele plaatsingen. Dit probleem heet in SEOland “double content”.
Dubbele adressen kunnen ontstaan als de rubriek waarin een product staat wordt weergegeven in de url. Mijn dokterstas staat bijvoorbeeld in de rubriek tassen en in de rubriek beroepen. Voor mij is dat de reden geweest om de rubriek niet te tonen in de url. Er bestaan overigens wel trucjes om een dubbel adres te laten verwijzen naar het originele adres. Maar dat zijn trucjes. En daar ben ik geen fan van.

Samengevat
Elke pagina van je website heeft één eigen uniek adres. Het adres is zo kort en helder mogelijk.

———————————————————————————————————————

Bedankt, Martine, voor je heldere uitleg! Volgende week lees je meer over SEO, Martine gaat dan verder in op de factoren van seo. Heb  jij nog goede SEO-tips die je graag wilt delen? Of brandende vragen? Laat van je horen door een comment achter te laten!

avatar

About Gast

MamaMarketing laat ook regelmatig anderen aan het woord, die een leuke, interessante en vooral informatieve bijdrage doen. Wil jij ook graag een bijdrage leveren aan MamaMarketing en heb jij iets te vertellen of te delen, wat interessant is voor onze doelgroep, neem dan vooral contact op met ons: dana [at] mamamarketing.nl

, , , , , , , , ,

7 reactie bij SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie, made simple (2)

  1. avatar
    Martine Bakx 14 februari 2011 bij 23:19 #

    O ja, een anders gesorteerde pagina ziet Google niet als duplicate content #ervaring.

  2. avatar
    Martine Bakx 14 februari 2011 bij 11:09 #

    Hee, hallo, Bram van de egels. Leuk!

    Ja, de canonical is een geldige methode. Maar ik geef er persoonlijk de voorkeur aan om double content te voorkomen, ipv te laten ontstaan en dan te genezen.

    Als je producten in meerdere categoriën hebt staan kun je double content voorkomen door de categoriën niet in de url weer te geven.

    Bedankt voor je reactie en hartelijke groet, Martine

  3. avatar
    bram 14 februari 2011 bij 10:53 #

    Correct dat zoekmachines ( een google voorop) niet van ‘duplicate content’ houden maar :

    ‘Er bestaan overigens wel trucjes om een dubbel adres te laten verwijzen naar het originele adres. Maar dat zijn trucjes. En daar ben ik geen fan van.’

    Trucjes? De canonical tag is geen Trucje maar een geldige methode om dubbele pagina’s aan te geven.

    Vaak is dubbele inhoud niet te voorkomen ( bijvoorbeeld als je de pagina op verschillende wijzen kunt sorteren) en het kan wenselijk zijn producten in meerdere categorieën te hebben.

Trackbacks/Pingbacks

  1. SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie, made simple (5) » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 7 maart 2011

    […] weken heb ik uitgelegd hoe je goed gevonden kunt worden op internet. Van belang is daarbij – het adres; elke pagina heeft één eigen unieke url. Deze url is kort en krachtig. – de inhoud; wees uniek, […]

  2. SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie, made simple (4) » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 28 februari 2011

    […] weken kwamen het adres en de inhoud aan bod. Vandaag de laatste factor voor de vindbaarheid; wegwijzers. Een wegwijzer op […]

  3. SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie, made simple (3) » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 21 februari 2011

    […] week behandelde ik de eerste factor voor de vindbaarheid, het adres. Vandaag gaat het over de inhoud. In SEO-land gebruiken we daarvoor het Engelse woord […]

  4. Tweets die vermelden SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie, made simple (2) » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel -- Topsy.com - 14 februari 2011

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Allebedrijvenin.nl, Diana van Ewijk, Monique alias Kee, Martine Bakx ARTOEK, Diana & Laura en anderen. Diana & Laura heeft gezegd: Tip: SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie, made simple (2): Martine Bakx, gastblogger van deze … http://bit.ly/f1qrYy #mamamarketing […]

Geef een reactie