SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie, made simple (4)

Martine Bakx, gastblogger van deze maand, weet veel over SEO (zoekmachine optimalisatie). Niet uit boeken, maar uit eigen ervaring in haar eigen webwinkel. Die ervaring deelt ze graag met ons. Deze week vertelt ze meer over links en de effecten daarvan voor SEO.

Voorgaande weken kwamen het adres en de inhoud aan bod. Vandaag de laatste factor voor de vindbaarheid; wegwijzers. Een wegwijzer op internet verwijst naar een pagina. Linken wordt dat genoemd.

Banners
Als je verwijst naar een pagina kun je dat doen met een tekst, of een plaatje. Een plaatje dat linkt wordt een banner genoemd. Een zoekmachine kan wel teksten lezen, maar kan niet zien wat het plaatje voorstelt. Voor zoekmachines is het daarom beter om met teksten te linken, voor bezoekers soms ook, omdat een plaatje niet altijd even duidelijk is als een tekst.

Intern linken
Maak op je eigen site zoveel mogelijk linken tussen de verschillende pagina’s. In mijn ogen is een vast stramien voor deze linken (linkstructuur) niet zo belangrijk als iedereen denkt. Belangrijker is dat je zoveel mogelijk linkt zodat de pagina’s goed bereikbaar worden. Houdt als regel aan dat iedere pagina minimaal naar 3 andere pagina’s moet linken, en dat elke pagina minimaal op 3 verschillende manieren te bereiken moet zijn.

Dit kun je doen door:
– op een detailpagina te linken naar bijbehorende producten.
– door een product in meerdere categoriën te zetten (een pak suiker zet je bij de bakspullen, het broodbeleg en de koffie)
– meerdere sorteringen aan te bieden, bijvoorbeeld een sortering op prijs, op categorie, op merk enz.
– te zorgen voor een zoekfunctie.

Extern linken
Buiten je website moet je zorgen voor zoveel mogelijk wegwijzers naar je site. Goede wegwijzers, want een wegwijzer achter een boom ziet niemand, een wegwijzer in de achtertuin van een huis ook niet. Eentje in een doodlopende straat zal niet vaak bekeken worden. En een wegwijzer die staat tussen 20 andere wegwijzers wordt niet gezien.
Externe linken krijg je door te adverteren, door te bloggen, door free publicity, door te zorgen dat men over je praat in de sociale media, door te twitteren. En doe dat dan niet met een slotje, want dan worden de linken afgeschermd voor zoekmachines.
 
Linkruil
Een poos geleden was linkruil dè manier om linken te verzamelen. Omdat bezoekers daadwerkelijk keken op een linkpagina en doorklikten. Dit soort pagina’s heeft zijn waarde voor een groot deel verloren. Je kunt het nog wel doen, maar kijk goed op wat voor soort pagina je site terechtkomt. Is de linkpagina van je partner goed bereikbaar? Tussen wat voor soort linken sta je? Vraag je af of er ooit iemand gaat klikken op jouw link. Nee? Dan doet een zoekmachine dat ook niet.
 
Commerciële linkbuilding
Je kunt bedrijven inhuren die dmv linken zorgen voor een goede score bij zoekmachines. Je koopt de linken dan. Dit is geen duurzame investering. Google probeert commerciële linken te negeren. Google kijkt naar de pagina waarop een link staat, commerciële linkpagina’s krijgen strafpunten en worden uit de indexering gegooid. Commerciële linkbuilding zal alleen tijdelijk werken Scoren bij zoekmachines is een sport. Linken kopen is onsportief, in mijn ogen doping.
 
Volgende week de afsluiting, met korte samenvatting en nog wat extra tips.

———————————————————————————————————————

Bedankt, Martine, voor je heldere uitleg! Volgende week lees je Martines laatste post over SEO. Heb  jij nog goede SEO-tips die je graag wilt delen? Of brandende vragen? Laat van je horen door een comment achter te laten!

avatar

About Gast

MamaMarketing laat ook regelmatig anderen aan het woord, die een leuke, interessante en vooral informatieve bijdrage doen. Wil jij ook graag een bijdrage leveren aan MamaMarketing en heb jij iets te vertellen of te delen, wat interessant is voor onze doelgroep, neem dan vooral contact op met ons: dana [at] mamamarketing.nl

, ,

12 reactie bij SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie, made simple (4)

  1. avatar
    Nicole - Studio BIG 16 februari 2013 bij 12:55 #

    Dank voor de tips! Weer een to-do op de lijst… 🙂

  2. avatar
    Monika 10 mei 2011 bij 15:49 #

    Wat een goede tips allemaal. Soms best lastig om alles onder de knie te krijgen en niet altijd maar honderden euro’s uit te geven voor een beetje advies!
    SEO optimalisatie integreren in de website is ook een topper. Het maakt je url’s zoekmachinevriendelijk en je krijgt betere vindbaarheid op specifieke artikelen. Veel webshopbouwers bieden een pakket aan.

    Groetjes Monika

  3. avatar
    Martine Bakx 13 maart 2011 bij 15:20 #

    Yep goede aanvulling. Banner een goede naam geven en evt. nog een tag (tekst) meegeven lost het probleem op van het niet herkennen van een plaatje door zoekmachines. Ik had het hier zo opgeschreven omdat ik heel veel banners zie met slechte namen en zonder tag. En omdat ik opdracht had om het hier niet te moeilijk te maken -> dingen die je zelf kunt toepassen.

  4. avatar
    Judith 10 maart 2011 bij 01:33 #

    Nog even een paar aanvullingen:

    Banners
    Als je verwijst naar een pagina kun je dat doen met een tekst, of een plaatje. Een plaatje dat linkt wordt een banner genoemd. Een zoekmachine kan wel teksten lezen, maar kan niet zien wat het plaatje voorstelt. Voor zoekmachines is het daarom beter om met teksten te linken, voor bezoekers soms ook, omdat een plaatje niet altijd even duidelijk is als een tekst.

    -> als je zorgt dat je banner een duidelijke naam krijgt, bijvoorbeeld: banner mamamarketing of link mamamarketing dan omzeil je dit probleem. Dit geldt trouwens voor alle afbeeldingen: de robots kunnen ze inderdaad niet zien, maar als je er een goede naam aan geeft komen ze tevoorschijn in google als er op gezocht wordt. Bedenk altijd: mensen zoeken niet op img003, maar mensen zoeken wel op bijv: hip roze jurkje met bloemen.

    En over linkruil: wederzijdse linkruil heeft weinig zin, dit wordt door google niet gewaardeerd (niet positief en niet negatief) Voor een goede link geldt dat het een link is vanaf een pagina:
    -met veel verkeer
    -van hoge autoriteit (liefst een hogere pagerank dan jou pagina)
    -gerelateerd aan jouw website
    -met weinig competitie
    -hoe moeilijker de link te krijgen is, hoe beter

    Succes!

  5. avatar
    Internet marketing 8 maart 2011 bij 19:24 #

    Er zijn bedrijven die inderdaad veel links inkopen en eigenlijk aan “doping” doen. Maar helaas komt het vaker voor als je denkt dat zelfs een kleine website een hoge PR link inkoopt voor betere resultaten. Zoekmachine optimalisatie lijkt ook soms op een kat en muis spel tussen Google en dergelijke websites.

  6. avatar
    Jeff 7 maart 2011 bij 21:50 #

    Follow up to my last comment!!

    I’m English. Dutch is very much my 2nd language!

    My Wife (dutch) just told me I sound arrogant and rude in the last message.

    Actually, its just my sense of humour that doesnt translate very well into Dutch.

    No offence intended, you are all doing great work. Keep it up!

  7. avatar
    Jeff 7 maart 2011 bij 20:48 #

    Hi again ladies!

    Expert in SEO ben ik helemaal niet.

    En ik wil niet diep over de MOOIE site van Maxine praten.

    Maar eerlijk gezegd, als Maxine een “Ster” is , dan ben ik “The North Star”

    Groetjes!!!

  8. avatar
    Martine Bakx 7 maart 2011 bij 13:49 #

    @jeff ja de title tag is ook belangrijk. Doch in mijn ogen niet de allerbelangrijkste. Zie ook mijn post van vandaag.
    En ja, dit blog is nog niet helemaal SEO optimaal…. Maar daar hebben ze mij dan ook nog niet voor ingehuurd 🙂

  9. avatar
    Diana 28 februari 2011 bij 21:09 #

    @jeff: dankje voor de tip! inderdaad, er schort nog vanalles aan onze site 🙂 Maar ben benieuwd of je ook iets kunt vinden op de site van Martine (de gastblogger die dit stuk over SEO schreef) kunt vinden? Zij is namelijk een ster in SEO!

  10. avatar
    Diana 28 februari 2011 bij 21:07 #

    @OrangeFarmhouse – Maike: dank voor je compliment, namens Martine, die volgende week weer naar haar blogs gaat kijken!

  11. avatar
    Jeff 28 februari 2011 bij 14:16 #

    Een van de belangrijkste factoren (er zijn veel meer) is het TITLE TAG.

    Jammer genoeg is deze pagina over SEO nog niet geoptimaliseerd. 😉

    Good luck met mamamarketing!

  12. avatar
    OrangeFarmhouse - Maike 28 februari 2011 bij 11:01 #

    Altijd fijn de tips van Martine! Dank je wel weer.

Geef een reactie