SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie, made simple (5)

Martine Bakx, gastblogger van deze maand, weet veel over SEO (zoekmachine optimalisatie). Niet uit boeken, maar uit eigen ervaring in haar eigen webwinkel. Die ervaring deelt ze graag met ons. In deze laatste blogpost vertelt ze meer over de gebruikersvriendelijkheid van websites en de effecten daarvan voor SEO.

Afgelopen weken heb ik uitgelegd hoe je goed gevonden kunt worden op internet. Van belang is daarbij
– het adres; elke pagina heeft één eigen unieke url. Deze url is kort en krachtig.
de inhoud; wees uniek, schrijf heldere teksten en blijf continu vernieuwen; content is king!
de wegwijzers; zorg intern en extern voor zoveel mogelijk goede linken naar je site.
 
Andere SEO-factoren
Er zijn nog andere SEO-factoren, zoals de linkstructuur (site-structuur), een pagina-titel (meta-title), een pagina-omschrijving (meta-description) enz. In mijn ogen moet de basis goed zijn en moet je je site verder zo gebruiksvriendelijk mogelijk inrichten. De titel, omschrijving en linkstructuur zijn niet direct zichtbaar voor je bezoeker. Titels en omschrijvingen kunnen daarom volgestopt worden met trefwoorden of wervende reclame-teksten. Google toont nu al regelmatig de omschrijving niet bij de zoekresultaten, hoe meer misbruik er van de titel en omschrijving gemaakt wordt hoe minder waarde Google er aan zal hechten.
 
SEO doe je zelf
SEO is zorgen dat je alle obstakels voor zoekmachines uit de weg ruimt. Geen trage plaatjes, alle pagina’s goed bereikbaar, geen gekke codes en vooral geen trucjes. SEO trucjes werken misschien even, maar zodra Google door heeft dat het iets is dat speciaal voor de zoekmachine gedaan wordt, wordt het afgestraft.

Vertrouw bedrijven met hoogdravende SEO-taal of die jou een nummer 1 positie beloven niet. Dat heeft hooguit tijdelijk effect. En je loopt het risico dat je op de blacklist geplaatst wordt, omdat er ongeoorloofde trucjes worden toegepast. Je kunt beter een goede tekstschrijver of webbouwer inhuren. Een tekstschrijver zorgt voor goede unieke content. Een webbouwer kan alle obstakels voor zoekmachines uit de weg ruimen, zorgen voor veel interne linken en goede urls.
 
Voorkomen is beter dan genezen
Leidt bezoekers niet teveel af, voorkom dat ze wegklikken. Laat dubbel content niet ontstaan, voorkom dat je via een canonicial moet uitleggen aan Google dat het dubbel content is. Pas geen trucjes toe, koop geen linken, voorkom dat je op de blacklist geplaatst wordt. Bezoekers en zoekmachines houden van uniek, origineel en nieuw. Oud nieuws vinden ze niet interessant. Oud nieuws wordt ook niet opgepikt door de media. SEO betekent continu vernieuwen. Continu kijken of het beter kan.
 
Als het goed is, is als deze laatste gastblog geplaatst wordt, mijn site http://www.artoek.nlweer bijgewerkt op SEO-gebied. In mijn geval betekent dat dat alle dubbele urls (1 unieke url per pagina) eruit zijn gehaald, dat de canonical truc eruit is en dat de vaste sitestructuur weg is. Ik had mijn producten verdeeld over 12 afdelingen. Deze afdelingen zijn opgeheven en de producten zijn nu gelabeld. Tips voor verdere verbetering zijn uiteraard van harte welkom!

———————————————————————————————————————

Bedankt, Martine, voor je heldere gastblogs over SEO! We hebben er veel aan gehad en gaan er zeker mee aan de slag voor onze eigen shops en Mamamarketing.nl.  Heb  jij nog goede SEO-tips die je graag wilt delen? Of brandende vragen voor Martine? Laat van je horen door een comment achter te laten!

avatar

About Gast

MamaMarketing laat ook regelmatig anderen aan het woord, die een leuke, interessante en vooral informatieve bijdrage doen. Wil jij ook graag een bijdrage leveren aan MamaMarketing en heb jij iets te vertellen of te delen, wat interessant is voor onze doelgroep, neem dan vooral contact op met ons: dana [at] mamamarketing.nl

, , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie