SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie, made simple

Martine Bakx, gastblogger van deze maand, weet veel over SEO (zoekmachine optimalisatie). Niet uit boeken, maar uit eigen ervaring in haar eigen webwinkel. Die ervaring deelt ze graag met ons. Vandaag daarom de eerste post in een serie van vier, zodat jij straks ook de beginselen van SEO op je eigen webwinkel kunt toepassen. Veel plezier met lezen!

Zoekmachine-optimalisatie: de basis
Mama, dat klopt. Maar marketing? Dat zijn toch activiteiten om de verkoop te bevorderen? En ik sta niet op markten, doe niet aan goodies, linkruil of kortingsacties. Ik heb geen telefoonnummer op mijn site staan, omdat ik geen tijd heb om mensen te woord te staan en te adviseren. Betaald adverteren doe ik ook al niet. Ik ben een consuminderaar, ik heb een hekel aan verspilling, korting geven vind ik een belediging voor de makers van mijn, met bloed, zweet en tranen gemaakte, product. Gratisdingenzoekers zijn in mijn ogen nog geen klanten, en als het al klanten worden, dan zijn het vaak niet de makkelijkste klanten. Ik wil mensen helemaal niet verleiden om iets te kopen, ze moeten het nodig hebben.

Klanten die kopen
Toch heb ik wel klanten. Hele leuke aardige klanten zelfs. Vaste klanten. Trouwe klanten. Klanten die reclame maken. Tevreden klanten, omdat ze iets kochten wat ze nodig hadden. Ik richt me met de marketing dan ook volledig op mensen die iets nodig hebben, mensen die op internet zoeken wat ik aanbied. Ik probeer mijn site zo in te richten dat de producten goed vindbaar zijn op internet. Zoekmachine-optimalisatie heet dat, of SEO, search-engine-optimalisation in het Engels.

De 3 hoofdfactoren voor de vindbaarheid zijn:

  1. adres, wààr is het te vinden
  2. inhoud, wàt is er te vinden
  3. en wegwijzers, hòe kom ik er.

Google ranking
De ranking van een pagina is ook belangrijk. Ranking is de waardering die Google geeft aan een pagina. Deze waardering is gebaseerd op hoeveel mensen je pagina bekijken, hoe lang mensen op je site blijven, hoe vaak er over je site gesproken wordt, hoe je site is ingericht, hoe vaak hij vernieuwd wordt enz. Het is niet iets wat je rechtstreeks kunt beïnvloeden, daarom noem ik hem hier niet als hoofdfactor. Het is een gevolg, het komt voort uit de drie hoofdfactoren.

Maak het de gebruiker en zoekmachine zo makkelijk mogelijk
Het allerbelangrijkste is dat je je richt op de gebruiker. Ik lees vaak dat gebruiksvriendelijkheid in strijd is met zoekmachine-optimalisatie. Het omgekeerde is waar, je moet de zoekmachine juist zien als een gebruiker. Hoe sneller de gebruiker iets vindt, hoe sneller de zoekmachine het zal vinden. Maak het de gebruiker makkelijk, laat hem niet eerst een verplichte intro kijken, laat hem niet door ellenlange menuutjes scrollen, maar leidt hem zo snel mogelijk naar het product wat hij zoekt. Gebruikers haken af bij een traag werkende site of niet werkende doorverwijzingen, reken maar dat de zoekmachine dat ook doet. Onaantrekkelijke pagina’s die bezoekers niet bekijken, die bekijkt een zoekmachine ook niet. Pagina’s die moeilijk bereikbaar zijn voor een bezoeker, zijn dat ook voor een zoekmachine. Leidt de gebruiker niet teveel af, bijvoorbeeld met een link naar een leuk filmpje op je blog. Niet alleen de bezoeker klikt door, ook de zoekmachine!

Gebruik geen voor de gebruiker onzichtbare trucjes om te scoren bij zoekmachines. Bijvoorbeeld trefwoorden opnemen in dezelfde kleur als de achtergrond. Zoekmachines zijn slim, zodra ze door hebben dat je dat doet om te scoren, wordt dat afgestraft.

Komende tijd zal ik de drie hoofdfactoren uitgebreid behandelen en toelichten. Mijn site is www.artoek.nl. Kijk maar eens of je snel kunt vinden wat je zoekt, of je afgeleid wordt, of je trucjes kunt ontdekken. Je helpt me als je niet werkende doorverwijzingen doorgeeft. En iets kopen mag, maar dan alleen als je het nodig hebt :-).

———————————————————————————————————————

Bedankt, Martine, voor je heldere intro! Volgende week lees je meer over SEO, Martine zal dan de eerste van de drie hoofdfactoren toelichten. Heb  jij nog goede SEO-tips die je graag wilt delen? Of brandende vragen? Laat van je horen door een comment achter te laten!

avatar

About Gast

MamaMarketing laat ook regelmatig anderen aan het woord, die een leuke, interessante en vooral informatieve bijdrage doen. Wil jij ook graag een bijdrage leveren aan MamaMarketing en heb jij iets te vertellen of te delen, wat interessant is voor onze doelgroep, neem dan vooral contact op met ons: dana [at] mamamarketing.nl

, , , , , , , , , , ,

5 reactie bij SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie, made simple

  1. avatar
    Martine Bakx 18 maart 2011 bij 13:24 #

    Boehoe, dat Engels van mij. Het is optimization en niet optimalisation. Weliswaar een van de meest gemaakte fouten verneem ik net via twitter, maar toch……

  2. avatar
    Martine Bakx 8 februari 2011 bij 16:27 #

    @Judith

    Nee, wist ik niet…..
    Tel.nr. heeft er even opgestaan -> advertentie-verkopers (die trouwens nog steeds bellen) en spoed-klanten die te laat waren en die ik toch niet kon helpen. Er heeft er hier wel eens eentje gebeld om 23.00 uur voor een pakje dat ze toch echt nodig had voor school de volgende ochtend.

  3. avatar
    Martine Bakx 8 februari 2011 bij 15:08 #

    Hartelijk dank James voor je reactie! En goede inhoudelijke tips!

    De pagina http://www.artoek.nl/verkleedwinkel/verkleedkleren/ wordt door de winkelsoftware aangemaakt. Ik heb bij mijn winkelhost al gevraagd of ik een titel en beschrijving kan meegeven aan deze overzichtspagina’s. Mijn kennis rijkt niet zo ver dat ik kan zien of er content in staat. Ik dacht dat er foto’s en linkjes naar de detailpagina”s in stonden?

    Nee, die title tag is geen goede title tag. Helemaal mee eens. Het is een hele oude die vast hangt aan de winkelpagina’s en waar ik zelf niet bij kan geloof ik. Stamt nog uit de tijd dat ik duidelijk moest maken dat ik spullen aanbood via een webwinkel……. Hoogste tijd om dat eens aan te passen. Ik ga alle titels maar weer eens nalopen.

    Jaaaaaaaa, meer tips zijn van harte welkom. En als je ze hier neer zet heeft een ander er ook nog wat aan :-).

    PS Laura is van http://www.webvedettes.nl, ik ben Martine, gastblogger.

  4. avatar
    Judith 8 februari 2011 bij 11:35 #

    Hoi Martine,

    Mijn reactie gaat niet over SEO, maar wist jij dat een telefoonnummer op je website een wettelijke verplichting is? Mensen moeten de mogelijkheid hebben je telefonisch te kunnen bereiken. In de praktijk blijkt dat het aantal malen dat je iemand telefonisch te woord moet staan behoorlijk meevalt. Als ik 1 keer per maand wordt gebeld is dat veel…

    By the way… ik had iets nodig: pippi schortjes 🙂 Hoop dat ze snel komen!

  5. avatar
    James 7 februari 2011 bij 11:25 #

    Laura, ik heb twee zoekmachine optimalisatie tips voor je webwinkel.

    Om nog beter vindbaar te zijn op Google, zou je meer teksten kunnen plaatsen op de pagina over verkleedkleren: http://www.artoek.nl/verkleedwinkel/verkleedkleren/ – zoekmachines hebben content nodig om te begrijpen waar een pagina over gaat en zodoende de pagina bij de juiste zoekopdrachten weer te geven aan gebruikers.

    Momenteel is er geen content aanwezig op deze pagina wat het voor zoekmachines lastiger maakt om te begrijpen waar deze pagina over gaat.

    Tevens is de title-tag “welkom bij webwinkel Artoek” niet geoptimaliseerd voor zoekmachines (niet beschrijvend genoeg).

    Probeer in de titel tag zo duidelijk mogelijk het onderwerp van de betreffende pagina aan te geven, bijvoorbeeld “verkleedkleren voor kinderen voor feestjes”.

    Op die manier zal Google deze pagina beter en hoger kunnen ranken op de resultatenpagina’s aan je doelgroep (de zoekers) en voor bezoekers is het ook meteen duidelijk wat men op de pagina kan verwachten, wat de kans op een doorklik vanuit Google verhoogt (CTR).

    Ik heb nog wat tips voor je. Neem even contact met me op als je wilt of plaats hieronder een reactie.

Geef een reactie