SEO & Social media voor webwinkels: 9 vragen aan Lonneke Reitsma

Lonneke Reitsma (Het Communicatielokaal) helpt kleine en grotere webwinkels met uiteenlopende vragen over zoekmachinemarketing en online vindbaarheid. Het valt haar op dat veel ondernemers kampen met dezelfde problematiek: het bereiken van de juiste doelgroep. Lonneke helpt webwinkeliers hun vindbaarheid verbeteren, zo de juiste doelgroep te bereiken en dus hun conversie te verhogen.

In dit interview vertelt Lonneke over SEO en welke invloed social media daar op heeft. En geeft ze 3 tips plus één Gouden Tip over hoe je SEO & social media inzet voor jouw webwinkel!

Wil je Lonneke zélf het hemd van het lijf vragen? Dat kan tijdens haar SweatShop op B+B+B workout your business, 12 juni 2014 in Utrecht.

Negen vragen aan Lonneke over SEO&Social

1. SEO… wat is dat ook alweer precies?

SEO betekent letterlijk ‘zoekmachine optimalisatie’: het zo optimaal mogelijk neerzetten van websites om zo goed mogelijk gevonden te worden. Het draait hierbij niet om kwantiteit, maar om kwaliteit: je kunt beter 10 mensen naar je shop hebben die alle tien kopen, dan 10.000 mensen die niet interessant zijn voor je shop.

SEO is continu aan verandering onderhevig en vraagt om het blijvend monitoren, analyseren van bezoekgedrag en het aanpassen van je webwinkel om zo goed mogelijk aan te sluiten aan de wensen, eisen en behoeften van de doelgroep.

2. Waarom is SEO zo belangrijk voor webwinkels?

Het online shoppen blijft groeien; er wordt steeds meer gekocht via internet. Om als webwinkel je doelgroep te bereiken, moet je zorgen dat jouw winkel zo goed en zo vaak mogelijk verschijnt op momenten dat de doelgroep op zoek gaat (bewust én onbewust) naar een product of dienst die jij verkoopt.

Als je je webwinkel zo optimaal mogelijk neerzet, is jouw webwinkel aanwezig is in zoekresultaten. En als de informatie waarmee je verschijnt een passend antwoord geeft op de vraag van je klant, dan haal je het meest uit het organisch vindbaar zijn.

3. Hoe begin je met SEO?

Heb je al een doelgroepschets gemaakt? Bijvoorbeeld in de vorm van persona’s?
Mooi. Dan is de eerste stap het meest voor de hand liggend, namelijk: het bedenken van hoe jouw doelgroep zoekt.
Verplaats je in de doelgroep, bedenk welke online middelen je doelgroep gebruikt en welke stappen iemand aflegt om bij je webwinkel te komen. Welke zoektermen spelen een belangrijke rol?
Als je je webwinkel optimaliseert op zoekwoorden en termen die niemand gebruikt, zul je natuurlijk ook niet gevonden worden.

4. Wat zijn handige tools om je SEO aan te pakken?

SEO-tip-s-lonneke-reitsma-webwinkel-mamamarketing

Een zoekmachine ziet een website niet zoals jij hem zelf ziet. Een zoekmachine is namelijk een robot; hij ziet alleen tekst.

Bekijk je website eens door zijn ogen, bijvoorbeeld met BrowSEO.net. Check ook eens hoe vaak de zoekwoorden die voor jouw shop belangrijk zijn daadwerkelijk worden gebruikt met de zoekwoordplanner van Google. Dit levert veel informatie op!

5. Social media zijn goed voor SEO, zeg je. Hoe werkt dat dan precies?

SEO-tips-van-lonneke-reitsma-op-mamamarketing

Een zoekmachine werkt op basis van een ‘algoritme’; een soort reglement waarin precies staat beschreven waar een zoekmachine op moet letten wanneer hij resultaten weergeeft bij een zoekvraag.

Wanneer iemand een zoekvraag intypt, hecht een zoekmachine waarde aan het onderwerp ‘social’. Hoe meer ‘fans’ een medium heeft, hoe meer ‘sociale links’ leiden naar een webwinkel en dus hoe hoger deze webwinkel door de zoekmachine wordt gewaardeerd.

Het is daarbij erg belangrijk om ‘goede’ links te hebben die leiden naar je webwinkel. Als je bijvoorbeeld een webwinkel met stropdassen hebt, maar op sociale media praat over oorbellen, is het voor een zoekmachine niet duidelijk wat je verkoopt – en dus ook niet bij welke zoekvraag jouw shop het beste in de resultaten getoond kan worden. Dit kan je ranking negatief beïnvloeden.

6. Welk social media platform heeft de meeste invloed op zoekmachine-ranking?

Dit hangt helemaal van je doelgroep af! Als jouw doelgroep meer op Pinterest zit, en dus ook de links op jouw Pinterest pagina vaker gebruikt dan de links van jouw Facebook pagina, dan zegt dat voor een zoekmachine meer dan puur van welk medium de links komen.

Een zoekmachine houdt namelijk ook rekening met bounce rates, dus wanneer alle mensen via Facebook binnenkomen direct afhaken op je site (hoge bounce rate), zal dit slecht zijn voor je zoekresultaten. In zo’n geval kun je het beste je Facebook pagina veranderen of zelfs helemaal verwijderen en je focussen op Pinterest!

7. In hoeverre hebben Google+ en YouTube (beiden onderdeel van Google) een streepje voor op bijvoorbeeld Twitter?

Uiteindelijk is Google een commercieel bedrijf, dat wordt vaak vergeten. Google koopt online media in om meer en meer te weten te komen over een persoon.
Natuurlijk hebben bedrijven zoals Google+ en YouTube een streepje voor wanneer het om SEO gaat. Dit komt puur door het feit dat de zoekmachine Google bedrijven die deze media gebruiken veel beter kunnen volgen en dus veel meer kennis hebben over de diensten en/of producten deze bedrijven verkopen. Bij zoekvragen worden daardoor deze bedrijven dus sneller en hoger gerangschikt in de zoekresultaten.

8. Wat is het grootste misverstand dat webwinkeliers hebben bij SEO?

Dat SEO puur een technisch verhaal is. SEO gaat veel verder dan alleen het plaatsen van een goede url, het verwerken van zoekwoorden in teksten en titels en het schrijven van goede meta tag.

SEO gaat juist ook om usability, waarbij het monitoren van Google Analytics-gegevens en het continu aanpassen van je webwinkel op veranderingen, behoeften en trends van doelgroep/bezoekersgedrag essentieel is.

9. Kun jij een voorbeeld noemen van een webwinkelier die het qua SEO en social goed aanpakt?

SEO-voor-webwinkel-interview-lonneke-reitsma-mamamarketing

Een mooi voorbeeld van een goede webwinkel met een heel duidelijke SEO-strategie is Tas.nl. Tas.nl is overzichtelijk, heeft een duidelijke zoekwoordkeuze gemaakt en een goede usability.

Wat zijn jouw 3 tips voor SEO&Social?

  1. Bekijk je social media-kanalen eens vanuit de ogen van een zoekmachine-robot.
    Klopt de tekstuele inhoud met de core-business van je webwinkel?
  2. Bedenk zoekwoorden waar je doelgroep veel mee zoekt, koppel deze zoekwoorden aan je sociale media-kanalen en gebruik ze in je conversaties.
  3. Wees uniek in acties en content die je op social media zet!
    Sociale media zijn erop gericht om te converseren en mensen te boeien. Gebruik dit om meer links/kliks naar je webwinkel te trekken. Gebruik sociale media niet om direct verkopen – niet alleen je klanten, maar ook zoekmachines hebben dit in de gaten.

Wat is jouw Gouden SEO&Social Tip?

FOCUS! Het is heel belangrijk dat je alles wat je doet, goed doet.

Zorg dat je alles wat je op social media doet, doet met het oog op de interesse en behoeften van de doelgroep van dit medium.
Sociale media zijn opgericht om met elkaar te converseren; gebruik het dus niet als extra verkoopkanaal!
En natuurlijk: wees consequent in je teksten, woordkeuze en termen (synoniemen mogen ook), anders zal een zoekmachine niet begrijpen wat je online aan het doen bent.

Meer leren van Lonneke Reitsma?

Lonneke geeft een inspirerende seminar over SEO & Social tijdens B+B+B workout your business. En ‘s middags kun je haar stevig aan de tand voelen over SEO voor jouw webwinkel. Zij deelt in haar SEO&Social Sweatshop concrete tips en geeft je antwoord op jouw vragen.

>> koop hier je kaartje voor B+B+B workout your business!

Reageren is niet meer mogelijk