Sfeerfotografie voor webshops, vijf tips

Webwinkeliers weten als geen ander hoe belangrijk productfotografie is. Klanten willen zien wat ze kopen, groot in beeld, met witte achtergrond of juist in een sfeer gefotografeerd. Ik ben zelf al jaren aan het experimenteren. Soms met succes, soms minder. Voor mijn nieuwe webshop wilde ik graag sfeerfoto’s van mijn sieraden en toen kwam fotografe Sandra Aartman op mijn pad. Ik besloot om voor een keer een professional met mijn sieraden aan de slag te laten gaan en het resultaat was echt boven verwachting. Maar daar ging een goede voorbereiding aan vooraf, die ik graag met je deel.

Lijst
Maak een lijst met dingen waar je de foto’s voor wilt gebruiken (website, folder, briefkaart, canvas). Waar moeten de foto’s aan voldoen? Liggend, staand, vierkant, ingezoomd op de producten, met modellen of juist in een sfeersetting, welke kleuren? Met zo’n lijst heb je een goed boodschappenlijstje voor je fotoshoot. Vergeet vooral ook niet om alles uit te schrijven, want op zo’n dag gaat er veel langs je heen en je wilt natuurlijk elke minuut van de fotograaf benutten en niets vergeten!

Props
Wil je je producten in een bepaalde sfeer (die van jouw winkel) op de foto zetten, dan heb je props – oftewel accessoires of attributen – nodig die daarbij passen. Regel bloemen, meubels, kleden, kussens, takken, spiegels, fotolijstjes, kaarsen, speelgoed, zand, schelpen, stenen, wat dan ook. Ik heb zelf een krat waar ik in de loop der jaren dingen in heb verzameld die ik heel goed bij het merk LOVY vind passen. En die heb ik bij de fotoshoot dus goed kunnen gebruiken.

Wie kies je?
De lijst en props zijn voor elke fotoshoot belangrijk, of je nu zelf aan de slag gaat of het door iemand laat doen. Ik vond het zelf moeilijk om zomaar een fotograaf te vragen. Om te kijken of een fotograaf bij je past, kun je het beste de portfolio eerst bekijken. Meeste fotografen hebben een website of weblog waar je voorbeelden kunt vinden van gemaakt werkt. Daarbij is prijs natuurlijk ook belangrijk. Wat is je budget en wat biedt een fotograaf voor mogelijkheden? Tot slot moet het contact vooraf ook lekker lopen. Als het per email of telefonisch al niet klikt, dan moet je toch nadenken of dit wel de juiste persoon is. Sandra belde vantevoren even op om mijn wensen door te nemen. Dat werkte erg prettig en maakte de eerste kennismaking ook een stuk makkelijker.

Combineren met foto’s van jezelf
Als de fotograaf er dan toch is, kun je misschien meteen wat foto’s van jezelf laten maken. Gewoon, voor bij je ‘over mij’-pagina. En omdat je dan toch allemaal props hebt liggen, kun je daar mee aan de slag. Als je iets in je handen hebt waar je graag mee werkt, kom je al snel ontspannen over en het past leuk bij de sfeer van je webshop. ik heb bijvoorbeeld foto’s laten maken terwijl ik – nep – een armbandje aan het maken was. Samen met een close-up van mijn tangetjes geeft dat een handgemaakt gevoel op de website.

Afspraken met de fotograaf
Zorg dat je vooraf alles goed doorneemt met de fotograaf om teleurstellingen te voorkomen. Zo weet je allebei waar je aan toe bent. Spreek af hoe lang de shoot ongeveer duurt, wat de kosten zijn (of dat incl of excl btw is) en of de foto’s dan jouw eigendom zijn. Soms moet je namelijk voor de foto’s op hoge resolutie nog apart betalen of mag je ze niet overal voor gebruiken (bv alleen voor je website).

Al met al zou ik iedereen aanraden om een keer een goede fotograaf in te schakelen. Je staat versteld van hoe mooi je eigen producten op de foto komen. En misschien kun je als echte MamaMarketeer zelfs wel een manier vinden om dit in een barterdeal om te zetten, slim!

Hoe zorg jij voor de productfoto’s van je webwinkel. Heb je wel eens een fotograaf ingeschakeld? En hoe beviel dat? Laat hieronder je reactie achter.

avatar

About Laura van den Brink

Laura van den Brink is MamaMarketeer, met communicatie als specialiteit. Ze houdt ervan om merken te 'bouwen' door middel van storytelling. Dat doet ze onder andere voor haar eigen sieradenmerk LOVY luxe kindersieraden. Ze maakt zilveren armbandjes voor baby's en andere kindersieraden om bijzondere momenten voor áltijd te bewaren.

2 reactie bij Sfeerfotografie voor webshops, vijf tips

  1. avatar
    judith 13 juni 2011 bij 23:28 #

    leuk artikel en mooie foto’s!

  2. avatar
    Mariko 8 juni 2011 bij 16:37 #

    Super leuk stuk Laura! Mooie foto’s van je producten ook.

Geef een reactie