Show Up: trade show, maar dan anders

showUP is dé Nederlandse trade show voor cadeaus en woonaccessoires en vond plaats op 2 en 3 februari 2014.

Er waren meer dan 75 deelnemers, die bij elkaar meer dan 150 merken presenteerden. Van serviezen, scandinavisch design en stationary, tot hippe woonaccessoires en handmade kussens en tassen.

ShowUp is een inkoopbeurs – net als de TradeMart. Een twitverslag van de TradeMart Voorjaarsbeurs 2013 vind je hier.
En in dit artikel geven we een kort twitverslag van showUP Trade Show.

ShowUP Trade Show

De derde editie van show Up Trade Fair vond plaats in de Kromhout Hallen, in Amsterdam Noord. Dit is een prachtige, industriële ruimte, met enorm veel licht.
Die ruimte zag er, ondanks de enorm grootte, tóch warm uit.
De stands bestonden uit houten wanden en simpele houten tafels met (mooi detail!) een witte rand en een rood onderstel.

De styling was schitterend: verse bloemen in spannende wandvaasjes (verzorgd door Vlinder & Vogel) waar je maar keek.
Op de styling komen we later in dit artikel nog uitgebreid terug – eerst kijken we even naar een aantal deelnemersstands.

De stands op show Up trade show

De stands op showUp Trade Show zagen er, stuk voor stuk, schitterend uit.


Grappig vonden we deze stand, die met simpele graffiti hun labelnaam op de wand spoten.

Deze stand maakte slim gebruik van de industriële sfeer.

Deze stand, van Ompak, was ook een feest voor het oog: vol prachtige ingepakte pakjes, met stapels cadeautjes voorzien van pakpapier en stickers.

De stand van Jurianne Matter: mooi als altijd. Bovendien presenteerde Jurianne haar nieuwe servieslijn, die een ereplaats kreeg in haar stand.

Ook de stand van de zusjes Krantenkapper was een lust voor het oog.En ook zij presenteerden hun nieuwe collectie.

De stand van Kitsch Kitchen had overduidelijk hun signatuur. Prachtig vond ik de letterboog op de achtergrond.

Tot slot: de stand van illustrator Caroline Ellerbeck, die het nieuwste product van haar eigen uitgeverij presenteerde: de Muursprookjes.
Levensgrote, prachtige posters waarop een heel sprookje staat afgebeeld.

Show Up Trade Fair: curated content

Wat opvalt aan show Up Trade Show: het is een zeer goed gecureerde inkoopbeurs.
Net als bij engaged, de bruidsbeurs, is ook hier goed nagedacht over de deelnemers.
Engaged was veel kleiner (34 stands) en gericht op consumenten.
showUp is (met meer dan 75 stands) een stuk groter, en bovendien gericht op inkopers.

En toch: van alle 150 deelnemers is er geen één die uit de toon valt.
Dat is knap, want het aanbod varieerde nog al: van kleine onafhankelijke labels als Krantenkapper tot grote door de wol geverfde merken als Kitch Kitschen.

Basisstyling op show Up Trade Fair

Door de strakke basisstyling ontstond er een duidelijke geheel, waarbij iedere deelnemer toch voldoende ruimte had om haar eigen sfeer neer te zetten.
En de extra’s maakten het geheel meer dan af: die maakten van show Up méér dan alleen een inkoopbeurs – namelijk: een happening waar je graag bij wilde zijn. Niet alleen als inkoper, maar ook als stylist, redacteur, journalist of blogger. En dat levert natuurlijk weer heel veel publiciteit op

Extra’s op show Up Trade Fair

Wat showUp zo bijzonder maakt, is dat de organisatie slim samenwerkt met andere partijen: zo creëren ze een unieke sfeer én geven zij (jonge/startende) ontwerpers een platform. Win-win!

crossover collective

crossovercollective2

(beeld via Jurianne Matter)

Hier zie je de CrossOver Collective van designer Floor Nijdeken: een installatie waarin je met meerdere mensen kunt borduren aan één master piece.

show up 03 showup 01En hier de prachtige bloeminstallaties van Linda Nieuwstad. (beelden via Nelleke Langius’ blog)


Heel bijzonder: het levensgrote deelnemersdiorama, dat Martine van Le Diorama maakte en waarin alle deelnemers in verwerkt waren.

Achterin de hal, met uitzicht op het IJ, stonden deze fauteuils.

En ook dit soort mooi gestylde hoekjes maakte dat je je als bezoeker, hoe jong ook, thuisvoelde op showUp.

Conclusie show Up Trade Show

Show Up Trade Show is een bijzondere inkoopbeurs waarbij de organisatie anders dan anders omgaat met ruimtes en samenwerkingsverbanden.
Hier geen systeemplafonds, geen tapijttegels en geen ‘voor iedereen makkelijk bereikbare’locatie.
In plaats daarvan vindt show Up plaats in een industriële hal, met ruwe muren, ergens in Amsterdam-Noord.
En dat werkt!
Sterker nog: het ponttochtje en het pendelbusje versterken het gevoel dat je naar iets bijzonders gaat.

Volgende keer bij show Up Trade Show zijn?


De volgende editie van show Up Trade Show is in de Westergasfabriek, op 24 en 25 augustus 2014.
Wij zijn benieuwd hoe die editie er uit ziet!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie