Social media strategisch inzetten voor jouw webwinkel

fotoNatuurlijk gebruik jij alle sociale media die een beetje hip zijn. Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Pinterest, je hebt allerlei accounts aangemaakt. Als je het al lastig vindt om ze uit elkaar te houden, dan vind je het waarschijnlijk ook niet makkelijk hoe je ermee om moet gaan.

Wat wil je ermee bereiken?

Net als bij alle inspanningen die je doet voor jouw webwinkel, is het heel belangrijk dat je vooraf bedenkt wat je ermee wilt bereiken. Stel doelen! Want je kunt het natuurlijk heel leuk vinden, maar als je straks meer tijd bezig bent met het bijhouden van je boards op Pinterest, dan met het inpakken van je bestellingen, dan weet je dat de balans een beetje verkeerd ligt.

Bedenk daarom wat je in het algemeen wilt bereiken met de inzet van social media. Maar bedenk ook wat je wilt bereiken met de verschillende netwerken. Ieder platform heeft zo zijn unieke eigenschappen.

Kies jouw optimale sociale mix

In een goede sociale mix kies je netwerken die je helpen jouw doelstellingen te behalen. Kies ook niet teveel verschillende netwerken, want er zitten maar een beperkt aantal uren in een dag, en soms moet je ook iets leuks doen, en er is ook nog zoiets als slapen, dat schijn je ook echt nodig te hebben. Met andere woorden, het kost dan misschien wel geen geld, maar het kost je wel veel tijd! Als je het goed wilt doen.

In de keuze voor jouw ideale mix hou je de volgende dingen in je achterhoofd:

Jouw doelgroep bevindt zich op dat netwerk

Het heeft geen zin om hard te werken op een Facebook pagina, terwijl jouw doelgroep juist actiever is op Twitter en Instagram. Dus probeer uit te vinden waar zij zijn. Dat kun je bijvoorbeeld doen door te zoeken op bepaalde keywords binnen het netwerk om te zien wat er nog meer over gezegd wordt. Maar er zijn ook voldoende onderzoeken die worden gepubliceerd over het gebruik van Social Media, zoals bijvoorbeeld op deze van MarketingFacts.

Het past bij jou en bij je webwinkel

Het platform dat je kiest moet natuurlijk passen bij wie jij bent. Maar het moet ook passen bij jouw webshop. Als jouw producten zich heel erg lenen voor een meer visuele benadering, dan zou ik zeker gaan voor Instagram. Vind je het leuk om filmpjes te maken, maak dan gebruik van Youtube of bijv. Vine.

Het levert je wat op

Wat je ook kiest, het moet wel een toegevoegde waarde hebben voor je shop. Wat je ook hebt bedacht, je wilt natuurlijk wel dat het effect heeft, dat je de doelstellingen behaalt. Dat zal in het begin misschien even zoeken zijn, en misschien moet je doelstellingen aanpassen, of de aanpak veranderen. Maar uiteindelijk is het nut van de sociale media dat ze je meer bezoekers moeten brengen, meer klanten, meer omzet.

Wat ga je wanneer communiceren?

Als je dan bedacht hebt wat je doelen zijn, en welke netwerken je gaat gebruiken. Dan moet je daarna nog bedenken hoe je het gaat invullen. Een strakke sociale media planning is best lastig. Het is interactief. Je kunt dus niet alleen maar zenden, maar je moet ook reageren op vragen, opmerkingen enzovoorts. Maar wat je wel kunt doen is bedenken wat voor soort dingen je wilt delen en hoe vaak. Jouw volgers zitten er echt niet op te wachten dat je alleen maar acties en aanbiedingen op Twitter deelt. Ze willen meer zien. Dus ook hierin moet je een goede mix vinden. (Zie hiervoor ook bijvoorbeeld ons werkblad de ideale Twittermix). Dat geldt niet alleen voor Twitter, maar ook op andere platforms.

Maak een plan voor ieder platform dat je gebruikt. Hoe vaak ga je updates plaatsen? Wat voor updates ga je plaatsen, commercieel, achtergrond, inspritatie etc. En wanneer? Je mag best wat vaker een commerciële boodschap plaatsen, maar probeer het wel wat af te wisselen met andere content. Als je van te voren een plan maakt, kun je ook gemakkelijker je tijd indelen en je kunt ook programma’s zoals Hootsuite gebruiken om vooraf posts voor te bereiden, zodat je niet alleen maar updates deelt wanneer je online bent om dan vervolgens een uurtje per dag de timeline van je volgers te domineren. Gebruik juist die tijd om te reageren op vragen en om echt in contact te komen met jouw doelgroep.

Dus, kortom…

  • Stel doelen
  • Kies jouw ideale sociale mix
  • Zet in grote lijnen uit welke boodschappen je wanneer deelt

Succes!
Enne… wil jij in ieder geval met Twitter aan de slag? Lees dan vooral door.

Wil jij effectiever leren Twitteren?

Met de Online Training ‘Trek meer klanten met Twitter’ leer je hoe je Twitter inzet op een manier die perfect bij jou en je webwinkel past en ontdek je hoe jij twittert vanuit jouw passie, kennis en ideeën. Zo trek je meer kwalitatieve volgers en dus ook meer klanten naar je webwinkel.

>> boek hier de Online Training ‘Trek meer klanten met Twitter’

 

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Twitter of LinkedIn

, , , , , ,

1 reactie bij Social media strategisch inzetten voor jouw webwinkel

  1. avatar
    Marina 29 maart 2014 bij 10:20 #

    Wederom een interessant en nuttig artikel. Ik heb jullie website nog niet zo lang geleden ontdekt en wat ben ik blij dat ik jullie gevonden heb, zeg! Als webshopeigenaar doe ik het liefst álles zelf (ik weet het, pick your battles) en ik heb tot nu toe alles alleen gedaan. Maar ik merk dat ik nu op een punt kom dat ik niet meer zo goed weet hoe ik verder kan groeien groeien in mijn kennis en kunde rondom ondernemen. Jullie website kwam dus als geroepen op mijn pad en ik begin als een blok te vallen voor jullie werkboeken en werkbladen, want jullie blogs vind ik ge-wel-dig. Wat een powervrouwen zijn jullie. Keep up the good work! 🙂

Geef een reactie