Spontaan op de foto, hoe doe je dat?

Chantal Buitendijk is de drijvende kracht achter het blog Hip je Huwelijk in én de webshop Ringkussens.com, waar ze – je raad het al – handgemaakte ringkussens in alle soorten en maten verkoopt. De webwinkel heeft onlangs een flinke restyling achter de rug, tijd voor nieuwe foto’s. Maar aangezien op de foto gaan niet Chantals favoriete bezigheid is, had fotografe Nanda Zee-Fritse de taak om haar over de streep te trekken. Het resultaat is heel mooi geworden en ik wilde van Chantal en Nanda wel eens horen hoe ze tot deze geslaagde sessie kwamen.

Hieronder vertelt Chantal over haar slechte ervaring met privéfoto’s, waarom het belangrijk is om in de stijl van je webwinkel op de foto te gaan en hoe je je zenuwen kunt overwinnen. Tot slot geeft ze je drie tips om zelf ook een geslaagde fotoshoot te hebben. In de volgende blogpost komt fotografe Nanda aan bod.

Waarom wilde je een foto van jezelf op je website zetten?
De reden waarom ik meteen bij het bouwen van de website een foto en “about me” pagina heb toegevoegd is dat je belangrijkste product als zelfstandig ondernemer geen fysiek product is, maar jijzelf. Jij bent verantwoordelijk voor het opbouwen van relaties, niet je producten. Ik heb een traject bij een loopbaancoach gevolgd en dit was een van de eerste en misschien wel de belangrijkste les die ze mij heeft geleerd.

Was je huiverig om op de foto te gaan en hoe trok Nanda je over de streep?
Nanda zei: “Ik wil jou wel op de foto zetten in Hip je Huwelijk in-stijl”. Wie ben ik om te weigeren als iemand het aanbiedt? 😉 Als mama van 3 denk ik sneller aan een shoot van mijn kinderen of met het complete gezin en niet zo snel voor een shoot van mezelf  alleen. Maar hoewel ik het meteen ontzettend leuk vond en graag wilde doen, heb ik ook zeker even geaarzeld. Op privéfoto’s oog ik namelijk altijd minstens vijf jaar ouders én tien kilo zwaarder! Niet echt iets wat je aan anderen wilt laten zien! En deze foto’s werden gemaakt met als doel ze op internet te zetten, zodat mensen kunnen zien wie de persoon achter Hip je huwelijk in is. Dat gaf het zeker wel een extra spannende dimensie waar ik even goed over na moest denken!

Hoe was de fotoshoot?
We hadden elkaar voor de shoot al gesproken, dus ik wist dat er een klik was. Bovendien gaf ze ook in ons telefoongesprek al tips (zoals zorg voor een bloem in je haar, net als in je logo) waardoor ik er nog meer vertrouwen in had. De VIP-behandeling die ik kreeg hielp natuurlijk ook mee, Nanda heeft me zelfs opgehaald van het station! Het ijs was helemaal gebroken toen ik mij in mijn jurkje had gehesen en twee dames heel aandachtig naar mij keken en Nanda zei: “Wow, Chantal, wat heb jij een indrukwekkende boezem!”.

Nanda is heel spontaan maar tegelijk professioneel dus zo’n opmerking komt recht uit haar hart maar was misschien ook wel bedoeld om de spanning een beetje te breken. Dat was ook gelukt, maar toch bleven de zenuwen en met de slechte privéfoto’s in mijn achterhoofd kon ik me moeilijk helemaal geven. Best wel dom eigenlijk wat want wat een professioneel fotograaf kan is is natuurlijk in geen enkel opzicht te vergelijken met een foto gemaakt door een amateur! Maar naarmate de shoot vorderde (en ik de eerste resultaten zag!) groeide mijn vertrouwen en ging het steeds beter. Een kennis van Nanda was ook aanwezig om me een beetje af te leiden en we hebben ook gewoon heel veel lol gehad!

Had je dingen meegenomen?
Ik had allerlei dingen in Hip je Huwelijk in-stijl meegenomen. Producten, kleding en een heleboel kleurige linten.

Hoe vind je het resultaat?
Ik vind het waanzinnig! Nanda heeft mij vastgelegd zoals ik mijzelf zie, zowel qua innerlijk als uiterlijk!

Raad jij het andere webwinkeliers aan, waarom?
Absoluut, want zoals ik al eerder schreef ben jezelf je belangrijkste product. Een foto van jezelf toevoegen aan je website is altijd een goed idee omdat het een shop persoonlijker en toegankelijker maakt. Maar als je dit ook nog eens in stijl van je website doet wordt het een onderdeel van je personal branding. Personal branding is een krachtig marketingtool, zeker als je bedenkt dat er al jaren een enorme stijging te zien is in het aantal zelfstandig ondernemers. Een groot deel van deze nieuwe ondernemers zijn mensen met een webshop! Kies voor uniek product (of beter nog: richt je op een niche-markt) en onderscheid jezelf. Durf je kop boven het maaiveld uit te steken!  Maar zorg er dan wel voor dat het een leuke kop is! 😉

Kun je drie tips geven om op de foto te gaan?
1. Kies voor kleding, props etc die bij jou en je webwinkel passen! Je hebt niet voor niets gekozen voor een bepaald product, stijl, en lay-out. Je hebt er iets mee dus voel je je er ook mee op je gemak. Bovendien past het plaatje dan bij de rest en maakt het deel van je personal branding
2. Spreek de fotograaf van tevoren, zodat je weet dat er een klik is. Als je dit in het telefoongesprek niet hebt kijk dan verder naar een andere fotograaf.
3. Geef aan dat je het spannend vindt en boek extra tijd (of geef aan dat je die optie wilt hebben) De extra kosten zijn het dubbel en dwars waard. Veel beter dan de stress die te weinig tijd kan geven!

Ik vind het resultaat in ieder geval heel erg geslaagd en ontzettend goed bij de webshop en blog passen. En hoe sta jij tegenover fotoshoots? Ben je een bedreven model, of ben je wel eens teleurgesteld tijdens een fotoshoot? Vertel hieronder je verhaal en laat een comment achter. Misschien heb je goede tips, we horen ze graag! Volgende week is dus de fotografe van deze shoot aan het woord…

avatar

About Laura van den Brink

Laura van den Brink is MamaMarketeer, met communicatie als specialiteit. Ze houdt ervan om merken te 'bouwen' door middel van storytelling. Dat doet ze onder andere voor haar eigen sieradenmerk LOVY luxe kindersieraden. Ze maakt zilveren armbandjes voor baby's en andere kindersieraden om bijzondere momenten voor áltijd te bewaren.

4 reactie bij Spontaan op de foto, hoe doe je dat?

  1. avatar
    Charlotte 25 maart 2011 bij 11:13 #

    Mooi verwoord.
    En weet je: het is de taak van de fotograaf om je te laten ontspannen! Dus al ben je zenuwachtig, geen zorgen, dat komt helemaal goed!
    Dat de keuze tussen logo en foto als ava lastig is begrijp ik! (ik gebruik zelf ook een foto van lentegras). Maar een foto voor je about/over pagina wil je waarschijnlijk wél!
    Zorg gewoon dat je in dezelfde fotosessie meerdere foto’s laat maken die voor verschillende doeleinden geschikt zijn. Een profielfoto kent andere eisen dan een foto voor bij een artikel in een (online) Magazine.
    Mag de foto écht persoonlijk? Denk dan eens aan een foto op locatie, zoals je favoriete (werk)plek. Dat vertelt ook veel over jou!

    Ben heel benieuwd naar het verhaal van Nanda!
    Zij heeft vast nóg meer goede tips.

  2. avatar
    kitty kilian 25 maart 2011 bij 11:00 #

    Wow, die foto met de linten in de lucht is echt super! Hele mooie foto, grijze achtergrond is hier wel sjiek.

  3. avatar
    Marlous 25 maart 2011 bij 10:43 #

    Wat leuk om het verhaal achter de Tweets te lezen! Ik blijf die afweging lastig vinden: kies ik voor mijn logo als avatar of toch voor een foto? Voor mijn gevoel zegt mijn logo meer wat ik doe, terwijl een foto meer de mens achter het logo laat zien (logisch, maar toch). Als het een mooie foto als deze zou zijn, zou ik zeker voor een foto gaan. Zo’n zelfgeknutselde huis-tuin-en-keuken-vakantiefoto (zoals ik nu nog heb…*schaam*) komt toch minder professioneel over. Misschien toch eens overwegen om ook foto’s te laten maken door een professional! Bedankt en ben benieuwd naar het verhaal van Nanda!

  4. avatar
    Chantal 25 maart 2011 bij 10:11 #

    Leuk stukje geworden, en leuk om mezelf zo te zien. Ook weken later ben ik nog steeds heel trots op het resultaat. Nanda van Fotozee is dan ook een topfotografe!

    Nog wel even een kleine toelichting. Omdat er een paar vragen zijn vervallen klopt de tekst niet helemaal meer (‘want zoals ik al eerder schreef ben je zelf je belangrijkste product”). Bij deze dus nog de voorgaande tekst:
    De reden waarom ik meteen bij het bouwen van de website een foto en “about me” pagina heb toegevoegd is dat je belangrijkste product als zelfstandig ondernemer geen fysiek product is, maar jijzelf. Jij bent verantwoordelijk voor het opbouwen van relaties, niet je producten. Ik heb een traject bij een loopbaancoach gevolgd en dit was een van de eerste en misschien wel de belangrijkste les die ze mij heeft geleerd.

    Groetjes, Chantal

Geef een reactie