Strategie: ‘Begin with the end in mind’ oftewel begin bij het eindpunt

Dit is deel 2 van een blogreeks strategie voor creatieve ondernemers.

Januari, het jaar ligt aan je voeten, maar waar ga je beginnen?
De eerste blog van vorige week ging in op het nut van een goede strategie.
Overtuigd van het nut, maar weet je niet waar je moet beginnen?
Lees dan vooral verder!

Waar begin je met een strategie?

Starten met het creëren van een strategie kan op grofweg twee manieren: ‘van buiten naar binnen’ en ‘van binnen naar buiten’. In de marketing wetenschap zijn voor beide methoden aanhangers. Ik geloof dat je beide moet doen.

Naar binnen 

We starten met van binnen naar buiten. Je eigen motivaties en competenties.  Je antwoorden op de waarom-vraag en je visie en missie zijn een goed vertrekpunt om met je strategie voor 2014 aan de slag te gaan.

Zoals ik in de eerste blog schreef is een goede oefening jezelf vijf keer de waarom vraag te stellen. Waarom doe je wat je doet? Waarom biedt je …. (je product of service) aan voor ….(je doelgroep)? Waarom? Waarom Waarom? Maak het antwoord niet te makkelijk en graaf echt even door… op zoek naar je intrinsieke drijfveren.

Heb je een businessplan geschreven toen je startte? Pak dat er eens bij en lees je visie en missie nog eens terug. Heb je dat niet op papier staan? Voor diegenen nog even een korte toelichting op visie en missie.

Kort gezegd is een visie is een ambitieus, brutaal en origineel beeld van de toekomst en van je branche. Wat is je opvatting als ondernemer? Waar gaat je branche naar toe? Waar geloof je in? Waar liggen de kansen?

En een missie is je ultieme doel. Wat wil je bereiken? Ultiem betekent ambitieus en ver in de toekomst. Wat is je stip op de horizon? Wat zijn je drijfveren?

Nog geen visie en missie op papier staan? Formuleer ze dan nu.

Heb je het grote kader helder? Is het je duidelijk waar je op de lange termijn naartoe wilt. Waarom je ook al weer een onderneming hebt?

Dan mag je nu even heerlijk dromen voor 2014!

Waarom dromen op je strategische to do list hoort

Je eigen verbeeldingskracht is een van je belangrijkste leidraden als ondernemer. Er zijn niet zoveel gebaande paden, dus moet je zelf je eigen pad uitstippelen. Je eigen ambitie en dromen is je belangrijkste drijfkracht. Jouw droom van waar of wie je wilt zijn, is je allergrootste kracht!

Oefening: visualiseer waar je eind 2014 wilt staan

Start vanuit je antwoorden op de waarom vragen, je missie en visie. En ga dromen over waar je eind 2014 wilt staan.

Stel je voor het is oudjaarsdag 2014. Je gaat even rustig zitten met een kopje thee of koffie. En je kijkt terug op het jaar. Waar sta je? Wat heb je bereikt? Hoe voel je je? Maak het beeld visueel en zo concreet mogelijk. Neem echt even de tijd om het beeld zo gedetailleerd mogelijk te maken. Droom lekker groot.

Stel je de gedroomde situatie zo compleet mogelijk voor, wat je erbij ziet, wat je erbij hoort, wat je erbij ruikt of voelt. Zorg dat je droombeeld inspirerend, optimistisch, stimulerend en plezierig is.

Leuk om te doen toch? En ook heel nuttig!

Vind je het moeilijk? Wist je dat visualiseren een vaardigheid is, die je kunt leren door het vaak te doen.

Strategie is ook naar buiten kijken

ocher voor mamamarketing

Lekker hè dromen?!
Maar naast je interne drijfveren en wensen begint een goede strategie ook met het kijken naar buiten. En dat start natuurlijk bij je klanten en doelgroep. Wat speelt er bij je klanten? Weet je waarom ze bij je kopen? Wat de behoefte is?

Neem eens afstand van je dagelijkse business en kijk van een afstand naar je branche.
Zijn daar ontwikkelingen waar je rekening mee moet houden? Nieuwe technieken? Nieuwe regels? En je concurrenten? Enig idee waar zij naar toe gaan? Of komen er directe concurrenten bij? En je leveranciers, verwacht je daar ontwikkelingen die van directe invloed zijn op je shop? (bijvoorbeeld een leverancier die zelf een webshop gaat openen?).

Zet alles op een rijtje. Zo heb je een goed beeld en startpunt om je actieplan voor 2014 te maken. En daar gaat precies de volgende blog over. Stay tuned.

Volgende keer: ‘Strategie concreet maken, doelen voor 2014’ 

avatar

About Carlotte Mos

OCHER inspireert en ondersteunt ondernemers op het gebied van strategie, marketing, merk bouwen en design. OCHER vertaalt strategische marketing naar concrete tips & tricks voor zelfstandige ondernemers & MKB-ondernemingen en combineert dat met geweldig design en mooie vormgeving. Het doel van OCHER is simpel: Start-ups, ondernemers en creatieven helpen een winstgevend merk te creëren dat geweldig is. Heb je behoefte aan meer grip op je succes? Wil jij je strategie aanscherpen? Behoefte aan een marketing expert? Of ben je op zoek naar een huisstijl die bij je past? Lees vast verder op de blog van OCHER Alvast meer weten van Carlotte volg haar dan op: Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram of LinkedIn
Nog geen reacties

Geef een reactie