Succesvolle Pop-Up Shop: 8 vragen aan Folk

Veel webwinkeliers dromen van een echte, stenen winkel, naast hun webshop. Niet iedereen zet de stap om ook écht een fysieke winkel te openen. Martine Buurman, van de webwinkels Omstebeurt, Le Diorama en Een Nieuw Avontuur, deed het gewoon, samen met een aantal mede-initiatiefnemers. Zij openden FOLK, een pop-up shop in Groningen.

In dit interview vragen we Martine hoe ze op het idee kwam, hoe het beviel, zo’n echte winkel, en natuurlijk: wat ze deden aan Pop-Up Shop marketing. Martine geeft bovendien 3 gouden tips voor Pop-Up Shop Marketing. Doe er je voordeel mee!

8 vragen aan Martine Buurman, initiatiefnemer Pop-Up Shop FOLK

pop-up-shop-marketing-folk

1. Hoe kwam je op het idee om een Pop-Up Shop te openen? Was het al lang een droom, of kwam het toevallig op je pad?

FOLK kwam voort uit een eerdere samenwerking met Grön Design, een collectief van vier ontwerpers, tijdens Wonen & Co, de woonbeurs van Groningen. Zij vulden in maart het Designplein met o.a. producten van Een Nieuw Avontuur, Le Diorama en Kokotoko. Daarna hielden we contact en ontstond eind zomer het plan een paar maanden een Pop-up Shop te organiseren.

We hebben avond bij elkaar gezeten om wensen qua locatie, inrichting en collectie afgestemd en wat eerste taken verdeeld. De verhuurder van het eerste (beste!) pand dat we op het oog hadden stond meteen open voor ons plan. De afspraken waren heel vlot rond en zo stonden we koud twee weken na ons eerste plan met de sleutels in de hand naar adem te happen.

2. Hoe lang van te voren ben je begonnen met de marketing?
En hoe lang van te voren zou wenselijk zijn? Caroline de Jager adviseert dat goede pop-up shopmarketing eigenlijk al 7 maanden vantevoren zou moeten starten. Herken je dat?

pop-up-shop-marketing

Diezelfde avond maakte ik een logo, pay-off en site. De eerste post dateert van 29 augustus en zegt eigenlijk niet veel meer dan wat we op dat moment zelf wisten: we beginnen een pop-up shop!

De eerste posts op Instagram en Facebook volgden een dag later. Ik ben zelf de grootste fan van Instagram en had zo ingeschat dat we daar het best onze doelgroep zouden kunnen vinden. Een collega startte Facebook op zodat we FOLK-nieuws ook in ons eigen netwerk konden delen. We hadden immers allemaal al een eigen bedrijfspagina.


Vanaf dat moment hebben we geprobeerd elke dag iets te posten. Geprobeerd, zeg ik nadrukkelijk, want dat haalden we niet in alle hectiek. Waar was een plan ook alweer goed voor…?

Ik vind zeven maanden overigens wel erg lang. Mijn aandacht zou verslappen in zo’n lange aanloopperiode. Als potentiële klant, bedoel ik.
En welke popup-houder weet al zó lang van tevoren dat hij/zij een shop gaat openen? Meestal is dat redelijk ad hoc werk, toch? In mijn optiek is een maand of twee-drie ideaal. Mits je content in de aanloop naar de opening frequent en relevant is en je jezelf niet al te veel gaat herhalen.

3. Welke marketingmiddelen heb je ingezet?

pop-up-shop-marketing-webvedettes

De FOLK website maakte ik in WordPress (van oorsprong een blogplatform, red). De site was vooral informatief bedoeld en niet zozeer om op te bloggen. Ik had vooraf ingeschat dat ik daar niet veel tijd voor zou hebben. Het moest naast alle reguliere bezigheden (ook van de anderen) overzichtelijk blijven. Daarom de beperkte social media keuze zich tot Facebook en Instagram.

4. Hoe heb je het aangepakt?

Al gauw bleek dat ik de aangewezene was om de social media te onderhouden, omdat dat voor mij het makkelijkst was. Even snel tussendoor, in de praktijk. Handigheid, met beeld en tekst. Goed voor een eenduidig beeld. En hoewel ik probeerde niet al te veel mijn ‘omstebeurt’-stijl erin te leggen, bleek toch al snel dat lezers dat er wel uithaalden… Tsja.

Snelle teasers werkten het beste. Dan kwamen mensen toch even kijken ‘wat dat nou precies is’ en gingen ze bijna altijd wel met íets de deur uit.

5. Hoeveel tijd besteedde je aan de marketing? En welke kanalen gebruikte je het meest?

We gingen voor de volle mep: vier van ons hadden gelegenheid om de winkel te bemanne. We waren dus zes dagen per week open van 10 tot 18, en op koopavond en koopzondagen. Van half november tot eind december waren we zelfs fluitend Elke. Dag. Open. Het liep eigenlijk gedurende de hele periode lekker door in de winkel. De voorraad knalde er doorheen (en inkopen kost ook tijd) en we stonden op drukke momenten (zaterdag, zondag) met twee mensen. Dat waren al meer ballen dan we eigenlijk hoog konden houden. En zodoende was de nood om tijd, energie, geld te steken in marketing geen prioriteit.

Een volgende keer zouden we dat anders moeten aanpakken. Iets beter voorbereid met deze ervaring. Mensen inhuren. Voor in de winkel of voor het onderhouden van de social media. Je kunt echt niet al-tijd al-les zelf. Goed. Vanwege dat gebrek aan tijd, ging de marketing tussen de bedrijven door. Als ik in de winkel was om beeld te schieten of nieuwe aanwinsten te spotten, verscheen er iets op Instagram of Facebook. Het nieuws op de site had ik wel beter bij willen houden, maar de tijd vloog . Hoewel ik me afvraag of het veel meer had opgeleverd als ik daar mee tijd in had gestoken. Het was nu al zo’n succes! Er kwamen veel klanten die vertelden dat ze ons op Instagram of Facebook hadden gevonden. Dat hadden er vast veel meer kunnen zijn, maar het was eigenlijk zo ook al goed genoeg.

6. Let’s talk ROI… oftewel: wat heeft de Pop-Up Shop je opgeleverd?

 


Ik denk dat Instagram het meest opleverde. Qua bezoek, maar ook kopend publiek. Mensen die nieuwe aanwinsten voorbij zagen komen en meteen kwamen. Maar ook al langer bekende Instagram-bekenden die persé langs wilden komen. Dat leverde ook de meeste vermeldingen op blogs en in bladen op. Maar ook via mijn eigen Instagram-account en netwerk. Bijvoorbeeld de publicatie in de bijlage bij de Volkskrant, die kwam via iemand uit mijn eigen netwerk.

7. Wat waren onverwachte leuke (en eventueel minder leuke) dingen die de marketing jullie opleverde?


Het was heel leuk dat er zoveel mensen langskwamen die ons/mij wilden ontmoeten, nieuwsgierig waren naar wat we neer hadden gezet omdat ze ons ‘kenden’ via de webwinkel en/of al bestaande social media/contacten. Er kwamen regelmatig klanten die ik alleen via de webwinkel kende en nu in levende lijve ontmoette. Zelfs vanuit België! Van hen kregen we veel positieve reacties op de webwinkel/blog en daaruit voortvloeiend ook op FOLK.

Veel mensen vonden het leuk om producten nu eens echt te bekijken en in handen te hebben. In die zin merkte ik wel dat een fysieke winkel – al dan niet tijdelijk – de webwinkelverkoop echt versterkt. Qua producten, maar zeker ook voor persoonlijk contact. 

Minder leuke dingen waren er eigenlijk niet.

8. Wat is jouw gouden tip voor Pop-Up Shop Marketing?

De gouden tip? Ik heb er drie:

1. Koppel zoveel mogelijk social media aan de Pop-Up Shop en post elke dag.
En vooral: vooraf daarvoor tijd incalculeren. Het kost best veel tijd, maar levert ook absoluut rendement op.

We hebben ‘de zaak’ niet volledig afgerond op Instagram en Facebook, omdat we de optie nog open wilden houden om op een later tijdstip hetzelfde project nog eens op te pakken en dat hangt nog steeds in de lucht. De volgers die er waren zijn gebleven (en er kwamen nog veel meer bij in de afgelopen maanden) en dat is dan toch een mooi netwerk om weer me te beginnen mocht het ooit een vervolg krijgen. En soms spammen we daar ook nog andere ontwikkelingen omtrent onze eigen bedrijven/ontwerpen en daar is dan nog steeds animo voor.
Onbezonnen acties zijn mijn natuur, maar ik denk dat een pop-up shop toch echt een plan verdient. Wijsheid achteraf dan hè 😉

2. Wees realistisch.
Want je investeert niet alleen de openingstijd, maar zo mogelijk net zoveel aan regelzaken, marketing, aanvoer, styling, schoonmaken (!) enz. daar omheen. En wij merkten dat marketing dan steeds onderaan de todo-lijstjes kwam te staan. Terwijl het wel degelijk van belang is. (Huur iemand in. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen!)

3. Scheidt de voorraad van je webwinkel van de fysieke winkel. Of werk in één systeem.

Oei, de voorraadfouten die het opleverde… Rennen en vliegen. Het ging zo hard in  FOLK dat de webshops er hevig onder te lijden hadden. Alles werd daar geleverd en een heel groot deel haalde de webshops niet eens, waardoor het daar een karige periode was. Het was een opgave om alle ballen in de lucht te houden. Als we vooraf een (beter) plan hadden gehad, hadden we dat wellicht iets beter kunnen organiseren.

Conclusie?

pop-up-shop-marketing-instagram
Het werkt zooo goed dat klanten/bezoekers de mensen achter het de bedrijven & ontwerpen nu kennen. Ook nu werkt dat door. We hebben er allemaal een groter, intensiever netwerk/klantenkring van gekregen. Alleen daarom al is het goed om eens een tijdje fysiek te gaan. Maar het was wel een (te) grote tijdstinvestering waar we allemaal echt van bij moesten komen na afronding van FOLK. We deden het er allemaal ‘even’ bij en het was voor iedereen hard werken. Maar terugkijkend in alle opzichten de moeite waard.

Meer weten over marketing voor je pop-up shop?

Of over het openen van een pop-up shop in het algemeen?

Lees dan ons artikel: Bloggen voor je Pop-Up Shop.
En lees het artikel van Caroline de Jager: 5 Gouden Pop-Up Shop tips

Serieus geïnteresseerd in het openen van een Pop-Up Shop?

Kom dan naar Start Pop-Up Now, een event voor en door pop-up shoppers.
WebVedettes verzorgt de marketingles tijdens de Pop-Up Academy.

>> koop hier je kaartje voor Start Pop-Up Now

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie