Succesvolle webwinkel starten: Green Jump (interview)

Een succesvolle webwinkel starten – heel veel mensen dromen ervan.
Uit onderzoek blijkt dat mensen verwachten dat het runnen van een webwinkel goed te combineren is met een gezin, baan of studie – en dat je met een webwinkel op een leuke manier vrij makkelijk je geld kunt verdienen.

Helaas… zo’n feest is het niet.
Een succesvolle webwinkel starten kan zeker – maar het kost ook veel tijd.
Dat veel mensen dit onderschatten blijkt ook uit cijfers van de Kamer van Koophandel: circa zes op de tien webwinkels overleeft de eerste vier jaar niet.

Maar… niet getreurd!
Met een flinke dosis doorzettingsvermogen, hard werken, een onderscheidend concept en een gezonde portie ondernemersgeest kom je een heel eind.

Hoe startten succesvolle webwinkeliers?

In onze serie interviews met succesvolle webwinkels voelen we succesvolle webwinkeliers aan de tand.
Hoe zijn zij gekomen waar ze nu zijn?
Waar liepen ze tegenaan?
En vooral: wat zijn hun gouden tips voor het starten van een succesvolle webwinkel?

Interview Green Jump

interview-greenjump

In dit artikel een interview met ManonGagic, van de succesvolle webwinkel Green Jump.
Green Jump is een specialist reseller in groene en eco-bewuste producten voor ouders en kinderen.

>> lees hier meer over het webwinkel business model Specialist Resellers <<

Green Jump bestaat al 5 jaar en wordt gerund door Manon en Goran Gagic.
Kijk vooral ook naar hun blog, Twitter en Facebook Fanpage: dat is een prachtig staaltje van hink-stap-sprongmarketing!

Wie ben jij als ondernemer? Omschrijf jezelf in 5 steekwoorden.

succesvolle webwinkel starten

Praktisch idealist, doorzetter, snelle beslisser.

Sinds 2009 ondernemen Goran en ik samen binnen Green Jump en nu Het EcoBed. We vinden het belangrijk om mensen te informeren over schadelijke stoffen in dagelijkse producten en dat doen we op ons blog . Verder bieden we op Twitter een kijkje in ons persoonlijke en zakelijke leven via @greenjumpnl  en op onze facebook fanpagina plaatsen we vooral leuke nieuwe producten en nieuws.

Je bent het blog en de webwinkel gestart vanuit de behoefte mensen voor te lichten en te helpen om meer bewust producten voor hun kinderen te kopen.
Kun jij kort je niche omschrijven?

interview-greenjump

“We willen met Green Jump andere ouders gemak en zekerheid bieden zodat zoveel mogelijk mensen de keuze maken voor gifvrije producten. Daarnaast geven we heel veel informatie in het bijbehorende blog over gezond opgroeien. ” 

We focussen met Green Jump op producten die je dagelijks gebruikt voor je kind of voor jezelf. Alles moet 100% zonder schadelijke stoffen zijn en daarnaast milieuvriendelijk en gemaakt onder goede arbeidsomstandigheden.
We bewaken het concept door heel streng te zijn over deze laatste drie dingen.

In de loop der tijd zijn er ook behoorlijk veel producten voor volwassenen bij gekomen, omdat ook volwassenen het belangrijk vinden om een keuze te hebben in gezonde producten.

Je dochter is inmiddels acht – en valt dus niet meer in de doelgroep waarvoor je startte. Hoe ga je daar mee om?

We groeien voor een heel groot deel met onze dochter mee en verkopen inmiddels ook veel producten voor grotere kinderen en volwassenen.

Hoe heb je de start van je webwinkel aangepakt? Heb je een ondernemingsplan geschreven, bijvoorbeeld?

Goran en ik praten vaak over allerlei ondernemingsideeën. Sinds mijn zwangerschap spraken we over een bedrijf gericht op ouders & kinderen dat de nadruk legt op eco, bio en fair trade.

Omdat mensen om ons heen vaak vroegen waarom wij bepaalde keuzes maakten, zijn we daarover gaan bloggen. Daarna zijn we gestart met Green Jump om het ook voor anderen makkelijker te maken die producten zonder schadelijke stoffen aan te schaffen.

We hadden niet concreet een ondernemingsplan, maar hadden wel vanaf het begin heel bewust het plan om het professioneel aan te pakken. En op die manier hebben we ook de webwinkel opgezet.

Wat waren de drempels en problemen waar je tegenaan liep?

interview-greenjump

Eigenlijk viel dat heel erg mee. Goran is vrij snel full time aan de slag gegaan met Green Jump en ik heb nog vrij lang Green Jump gecombineerd met mijn fusie- & overnamewerk. Op die manier was het financiële risico te overzien en konden we rustig verder investeren.

Omdat we qua kennis en ervaring vrij veel zelf konden doen, was het mogelijk de kosten laag te houden.

Na anderhalf jaar groeiden we een beetje uit ons jasje thuis en hebben we het inpakken en verzenden uitbesteed aan FSA Fulfilmentcenter Almere – dat bevalt heel goed.

Het inhuren van een fulfilment service gaf ons de mogelijkheid om uit te breiden en tijd te besteden aan andere dingen dan inkomende voorraad controleren en pakjes in te pakken.

Op een bepaald moment werd het te druk om alles met z’n tweeën te doen en nu werken we met een team van zes parttimers.
De een schrijft 95% van de tijd teksten: voor ons blog, voor de webwinkel en voor onze productpagina’s.
Weer een ander heeft echt diepgravende kennis: zij schrijft reviews over producten en complexere blog-artikelen.
Ook heeft één van hen een marketing en PR-functie: zij onderhoudt de contacten met allerlei groene sites, bladen etc. Zij signaleert ook de momenten waarop wij iets kunnen doen, bijvoorbeeld als het Wereld Waterdag is. Dan bedenkt zij dat we op zo’n dag een leuke win-actie kunnen doen, bijvoorbeeld.
Verder hebben we twee meiden die zich echt volledig richten op product-invoer.
We hebben enorm geluk gehad, want al onze parttimers doen het allemaal super.

Greenjump bestaat al 5 jaar. Wat zijn de veranderingen in de webwinkelmarkt? Wat is de invloed of jouw bedrijf? En hoe ga je daarmee om?

interview-greenjump

Blogbericht van Green Jump

Als ik eerlijk ben, gaan de ontwikkelingen in webwinkelland wat mij betreft eigenlijk helemaal niet zo snel. Het allerbelangrijkste blijft om goed vindbaar te zijn voor je klanten en contact te onderhouden met klanten.

Natuurlijk komen er steeds meer winkels bij en daarom is het van belang om onderscheidend te blijven. Wij doen dat door veel informatie te geven en helder te blijven over ons concept. Alles bij ons is veilig, we sluiten daarin geen compromis en dat weten klanten.

Wat zijn belangrijke concurrenten van Greenjump? Hoe onderscheid je je van hen?

Er is geen ‘belangrijke’ concurrent. Natuurlijk zijn er andere winkels met een eco-aanbod, maar toch vaak niet zo uitgebreid en puur als bij ons. Waar we goed naar kijken zijn de heel grote winkels, waar je eigenlijk alles kunt kopen, zoals Amazon.com.

Tegen deze grote spelers kunnen we vaak qua assortiment niet op, maar wij onderscheiden ons heel duidelijk door de uitgebreide informatie die we geven en door het feit dat als je bij ons koopt dat je zeker weet dat het echt eco producten zijn – en niet alleen maar producten met een groen jasje er om heen.

Jullie hebben inmiddels ook Het EcoBed gelanceerd. Waarom? En hoe werkt dat in combinatie met Greenjump?

interview-greenjump

Homepage Het Ecobed

www.HetEcoBed.nl is ontstaan vanuit de vraag van volwassenen of we niet ook voor hen 100% natuurlijke slaapproducten konden gaan verkopen. Wij verkopen bij Green Jump al heel lang  ecologische matrassen, dekbedden, kussens enzovoort, maar alleen voor kinderen.

We hebben ons uitgebreid verdiept in matrassen en andere slaapproducten en hebben in Duitsland twee heel goede matrassenmakers gevonden die ons geleerd hebben waar we op moeten letten.
Voor ons is het van belang om alleen te verkopen waar we goed over kunnen adviseren. Daarom hebben we ons eerst uitgebreid georiënteerd, voordat we besloten te starten met Het EcoBed.

De webwinkels versterken elkaar: HetEcobed.nl eigenlijk een uitbreiding op het assortiment van Green Jump en tegelijkertijd is het zo specifiek dat het niet in Green Jump paste.

En hebben jullie ideeën voor nog meer webwinkels?

We hebben enorm veel ideeën, maar op dit moment echt geen tijd.

We geloven in focus en in dingen goed doen, dus een nieuwe winkel komt er pas weer als we iets vinden wat goed aansluit en waar ruimte en tijd voor is.

Omdat we zo’n goed team hebben, zou die ruimte best weer kunnen ontstaan, maar op dit moment hebben we geen concrete plannen.

Hebben jullie een marketingstrategie?

We hebben niet echt een marketingstrategie.

We hebben wel heel veel gevoel bij hoe we willen communiceren, wat we over willen brengen, hoe we over willen komen. Dat hebben we gaandeweg geleerd – ook door missers te maken.

In het begin waren we bijvoorbeeld heel erg gefocust op ‘gifvrij’ – op zich is dat goed, maar het klinkt heel negatief. We hebben geleerd andere woorden te gebruiken en een kritische boodschap positief te communiceren.

Als je vrolijker en lichter communiceert werkt dat veel beter. Dan leest het fijner, en delen mensen het ook sneller.

Dat verschilt overigens wel per medium: op ons blog kunnen we verder gaan, maar op Facebook of  Twitter moet de toon luchtig blijven.

Jullie krijgen opvallend veel media-aandacht. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?

interview greenjump

We zijn vanaf het begin heel bewust mee omgegaan met free publicity, en verstuurden vanaf de start al persberichten enzo. We hebben ook op dat gebied gaandeweg veel geleerd.

De media hecht veel waarde aan mooi beeld, dus daar focussen we op. We sturen vooral voor mooie producten persberichten – dat werkt gewoon het best.

Verder ervaren we dat een persbericht het beste landt bij redacties als het beantwoordt aan de volgende dingen: het moet altijd maximaal één A4tje beslaan, een sprekend plaatje bevatten en helemaal ingericht zijn op het gemak voor de redacties. Zij moeten snel en makkelijk alle relevante informatie en beelden kunnen gebruiken.

Besteden jullie delen van de marketing uit?

interview-greenjump

Nee, niet meer. We hebben het wel geprobeerd, in het begin. Dan besteedden we bijvoorbeeld het schrijven van persberichten uit. Maar we merkten al snel: dat werkt voor ons niet. Ten eerste hebben we zelf zoveel kennis van de onderwerpen en producten waar we over schrijven – dat is lastig over te dragen.

 Daarnaast willen we ook niet te reclame-achtig schrijven. Teksten als ‘Wij hebben de mooiste” of “Wij zijn de beste…” – daar voel ik me gewoon niet prettig bij. Het kostte daarom steeds veel energie, en dan waren we vaak ook nog eens niet tevreden. Op een gegeven moment dachten we: we doen het gewoon zelf.

Het is niet zo ingewikkeld, en zo kunnen we het precies naar onze hand zetten.

Wat is de belangrijkste marketingtool voor jou? En wat werkt voor jouw webwinkel echt niet?

Het allerbelangrijkste voor ons is: contact met mensen, via onze nieuwsbrief, Twitter en Facebook.

Adverteren, zowel offline als online, werkt minder. We richten ons namelijk echt op een doelgroep die eco-bewust is. Dat betekent dat het voor ons alleen zinvol is om te adverteren als een blad of website specifiek groen is, en zich richt op ouders met interesse voor eco. Want als eco je niet boeit, en je komt vanaf een ‘gewoon’ kinderblad op onze site, dan zijn onze producten te duur.

Ervaar je dat je via Social Media meer bereik hebt onder ouders die minder eco-bewust zijn? Met bijvoorbeeld #meenaarschool op Twitter?

 

#Meenaarschool is inderdaad voor een bredere doelgroep geschikt. Wat dat betreft kunnen we op Twitter dus wat luchtiger zijn, en bereiken we daar ook deels een andere doelgroep.

Welke social media kanalen gebruik jij? Welke vindt je het leukst en welke werken het best?

Green Jump op Pinterest

Wij zijn aanwezig op Twitter, Facebook en Pinterest. Deze werken goed voor ons bedrijf. We gebruiken ze alledrie met een ander doel.

Pinterest gebruiken we om aan mensen iets te laten zien, zoals bijvoorbeeld een pinbord vol lunchtrommeltjes.
Twitter gebruik ik om heel toegankelijk te zijn, de mens achter ons merk te laten zien. Ik ben daar heel open; Twitter zouden niet veel mensen van me over kunnen nemen.
Facebook tenslotte, is meer reclame-achtig: daar delen we leuke nieuwtjes en organiseren we weggeefacties.
Daarnaast beheren we een eigen blog www.greenjump.nl/blog  waar we vaak vrij inhoudelijk schrijven over schadelijke stoffen in dagelijkse producten.

Jij wordt vaak als expert om je mening gevraagd. Welke invloed heeft dit op jullie webwinkel?

Het is voor Green Jump belangrijk dat klanten zeker zijn over het feit dat wij weten waar we het over hebben.

Die deskundigheid hebben we opgebouwd en die geeft vertrouwen. Dat is voor ons belangrijk.
Direct effect ontstaat eigenlijk nooit door een interview of een filmpje, het zijn allemaal heel kleine stukjes die bij elkaar het beeld vormen dat klanten krijgen over Green Jump.

Misschien een onbehoorlijke vraag: hoeveel uur werk je?

Ik werk meestal van half negen tot kwart over drie en dan komt mijn dochter thuis. Als zij met een vriendinnetje speelt, dan werk ik gewoon door en als ze alleen is, ben ik vaak met haar samen.


Overdag varieert het dus tussen de 7 en 9 uur, maar ik lunch lekker samen met Goran en ik bak tussendoor een broodje of ik ruim even een kwartiertje op.
Ook ben ik regelmatig een ochtend of middag weg. ’s Avonds als Lana op bed ligt, werk ik regelmatig nog een uurtje of 2 à 3 behalve als ik naar vriendinnen of  Krav Maga ga, de vechtsport die ik doen, dan komt het er vaak niet meer van.
In het weekend werk ik heel weinig sinds een half jaar.
Door al die supermeiden die bij ons werken, kan dat nu en daar ben ik heel blij mee.

Hoe combineer je dat met je gezin? Kun je bijvoorbeeld een rol spelen op school?

Dat kan zeker! Ik kan mijn tijd echt zelf indelen en doordat we nu een team hebben, kan ik ook dingen even bij iemand anders neerleggen.

Hoe leuk is het om je eigen bedrijf te hebben?

 

Heel leuk! Voor ons is dit de ideale manier van werken. We ondernemen vanuit huis en dat bespaart zoveel reistijd.

Daarnaast geeft het enorm veel vrijheid. We zijn er altijd voor onze dochter, vriendinnetjes kunnen hier altijd spelen en als familie of vrienden ons nodig hebben dan kan dat. Ik vind het een hele grote rijkdom!

Als je terugkijkt, wat zou je dan anders doen?

Niks, echt niet!

Wat staat er nog op je verlanglijst, qua webwinkel? Een eigen label, een fysieke winkel… of iets heel anders?

Blijven groeien en uitbreiden, zodat we nog meer leuke mensen een baan kunnen geven.

We hebben een aantal meiden in dienst die vanuit een arbeidsongeschiktheidsuitkering bij ons werken. Ze kunnen dat, omdat ze vanuit huis kunnen werken wanneer ze zelf willen.
Het creëren van zulke flexibele banen is enorm leuk en dankbaar. Zij zijn heel blij, want nu lukt werken wel. En wij zijn heel blij, want we hebben een enorm loyaal en enthousiast team.

Welk advies wil je ambitieuze vrouwen met een webwinkel meegeven?

Neem het vanaf het begin serieus! Onderneem al je acties met in je achterhoofd de gedachte dat je een succesvol bedrijf aan het bouwen bent.

Dat betekent dus ook dat je geen producten verkoopt die te weinig marge opleveren om een gezond bedrijf op te bouwen, bijvoorbeeld omdat het heel tijdsintensief is om te maken.

Ik krijg soms het idee dat vooral vrouwen niet meetellen hoeveel tijd iets kost en daardoor vaak voor te lage prijzen hun (zelfgemaakte) producten verkopen. Superleuk allemaal, maar op de lange termijn niet haalbaar.

Wat is jouw gouden tip als het gaat om het opbouwen van een succesvolle webwinkel?

Verdiep je in zoekmachineoptimalisatie, dat is voor een webwinkel echt essentieel.
En: besteed dat niet vanaf het begin uit, want dan besteed je het hart van je winkel uit. Zorg ervoor dat je het eerst zelf snapt, voordat je het iemand anders laat doen.

Jij ziet SEO als het hart van je webwinkel? Interessant! Kun je dat iets verder toelichten?

Veel mensen beginnen een webwinkel vanuit een bepaalde passie, maar weten niet veel over het praktisch runnen van een webwinkel: linkbuilding, web copy, SEO.
Ze beginnen optimistisch, maar denken al snel: “Oh jee, dit is te ingewikkeld.” Vervolgens besteden ze het uit. Maar als je uitbesteed, dan leer je niet – en blijf je dus dezelfde fouten maken.

“Ik gooi mijn winkeltje open, ga een beetje Twitteren en dan lukt het wel…” lijken sommige mensen te denken. Zonde van je leuke spullen en ideeën – als je je niet in de basis verdiept, blijft je webwinkel een hobby.

Ben jij zelf goed in SEO?

Ik ben heus geen SEO-expert maar ik weet wél precies wat voor onze webwinkel werkt. Want het is eigenlijk heel logisch: wat goed is voor je klant, is ook goed voor Google.

Daarnaast: SEO-kennis is heel makkelijk te achterhalen. Internet staat vol gratis informatie over hoe je SEO kunt aanpakken en verbeteren. Dus, nogmaals: zonde om te laten liggen. Het is niet zo ingewikkeld, het lijkt gewoon heel ingewikkeld.

Meer weten over Green Jump?

Manon is natuurlijk ook online te vinden! Hieronder de adressen waar je Green Jump kunt volgen:
Green Jump, de webwinkel
Green Jump, het blog

www.facebook.com/greenjump
www.twitter.com/greenjumpNL
www.pinterest.com/greenjump

Zelf een succesvolle webwinkel starten?

Geïnspireerd geraakt door het verhaal van Green Jump?
Ben je zelf ook Specialist Reseller – of wil je dat worden?

Lees hier meer over het webwinkel business model Specialist Resellers – zodat je goed beslagen ten ijs komt, je webwinkelstrategie kan bijsturen als dat nodig is en jouw webwinkel (nog) succesvol(ler) wordt!

En wil je concreet aan de slag om van jouw webwinkel(idee) een succes te maken?

>> bestel het Werkboek Ondernemingsplan Schrijven voor Webwinkeliers <<

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

3 reactie bij Succesvolle webwinkel starten: Green Jump (interview)

  1. avatar
    Mira 21 mei 2014 bij 18:29 #

    Hi Manon, wat ontzettend leuk om te lezen! Het enthousiasme spat er vanaf. Fijn dat je werk kunt doen waar je blij van wordt, hè?
    Groet,
    Mira

  2. avatar
    Manon Gagic 21 mei 2014 bij 16:15 #

    Ik lees mijn antwoorden zo eens door en bedenk me dat ik nog één ding niet heb verteld. Wij hebben al een hele tijd een telefoonservice, namelijk http://www.calltheoffice.nl . Zij nemen de telefoon op als wij dat niet doen. Dat lijkt iets kleins maar dat geeft ons zo enorm veel vrijheid, de wetenschap dat wij en al onze medewerkers vrij zijn in onze tijdsplanning omdat Marina en haar team van Call the Office altijd klaarzitten om de telefoon te beantwoorden. Bij spoed krijgen we een smsje en bij geen spoed krijgen we een mailtje over de telefoontjes. Ideaal en echt een aanrader! Groetjes, Manon

    • avatar
      Diana van Ewijk 21 mei 2014 bij 18:51 #

      Hee, wat leuk dat je met Call the Office werkt, Manon. Inderdaad de moeite waard om nog te vermelden! En, toevallig, wij gaan samenwerken met Marina, in ons komende (nog even geheime) project. *it’s a small world*

Geef een reactie