Succesvolle webwinkel starten: Kleine Zebra (interview)

Een succesvolle webwinkel starten – heel veel mensen dromen ervan.
Uit onderzoek blijkt dat mensen verwachten dat het runnen van een webwinkel goed te combineren is met een gezin, baan of studie – en dat je met een webwinkel op een leuke manier vrij makkelijk je geld kunt verdienen.

Helaas… zo’n feest is het niet.
Een succesvolle webwinkel starten kan zeker – maar het kost ook veel tijd.
Dat veel mensen dit onderschatten blijkt ook uit cijfers van de Kamer van Koophandel: circa zes op de tien webwinkels overleeft de eerste vier jaar niet.

Maar… niet getreurd!
Met een flinke dosis doorzettingsvermogen, hard werken, een onderscheidend concept en een gezonde portie ondernemersgeest kom je een heel eind.

Hoe startten succesvolle webwinkeliers?

kleine zebra zussen Crynen

fotografie: Sanne Tulp, Stylecookie

In onze serie interviews met succesvolle webwinkels voelen we succesvolle webwinkeliers aan de tand.
Hoe zijn zij gekomen waar ze nu zijn?
Waar liepen ze tegenaan?
En vooral: wat zijn hun gouden tips voor het starten van een succesvolle webwinkel?

In dit artikel een interview met Ilse Crynen, van de succesvolle webwinkel Kleine Zebra.
KleineZebra.com is een generic reseller in trendy woonaccessoires en lifestyle spulletjes voor hippe kids. Kleurrijk, grappig en stijlvol – hun webwinkel loopt er van over.

>> lees hier meer over het webwinkel business model Generic Resellers <<

KleineZebra.com bestaat al 7 jaar, wordt gerund door de drie zusjes Ilse, Karin en Ann Crynen en bediend zowel de Belgische als de Nederlandse markt.
Kijk vooral ook naar hun blog en Facebook Fanpage: dat is een prachtig staaltje van hink-stap-sprongmarketing!

Succesvolle webwinkel: Kleine Zebra

Winkels voor kinderen   Kids e shop De Kleine Zebra

1.  Wanneer en waarom ben je gestart met je webwinkel?

In de herfst van 2006 hebben we een marktonderzoek gedaan, een business plan gemaakt en allerlei andere lijstjes en plannen op papier gemaakt, offertes voor de bouw van website opgevraagd, de eerste leveranciers gecontacteerd en op Kleine Fabriek in januari 2007 de eerste goederen besteld.
Daarna volgden de eerste fotoshoot, marketingplan, de nodige PR etc.
De site is live gegaan op 15 mei 2007 – natuurlijk na een paar weken testing en vrienden die online ‘achter gesloten deuren’ konden shoppen.

We zijn gestart omdat zus Karin haar kantoorbaan niet erg leuk vond en ze graag weer een winkel wilde.
Onze ouders hadden vroeger een paar winkels, vandaar. 
Alleen deze keer eentje met koopwaar die ze zelf erg leuk vond.
Toen er een locatie moest gekozen worden, kwam ze er niet helemaal uit en bedacht ze dat er nog geen enkele gelijkaardige Belgische winkel op internet bestond. In Nederlandse webwinkels shoppen was in 2006 nog vrij duur vanwege verzendkosten.

Omdat zus Ilse heel veel online marketing-ervaring had uit een vorige job, was de keuze snel gemaakt: de zusjes kozen voor een webwinkel!

2.  Hoe is het idee ontstaan?

Op dat moment waren de zussen druk bezig met het (ver)bouwen en het inrichten van hun huis.

Het aanbod qua woonaccessoires voor kinderen in Belgische winkels kon ons niet bekoren – het was allemaal heel erg braaf en fletse kleurtjes.

En omdat we ten noorden van Antwerpen wonen, gingen we wel vaker in Breda shoppen en daar ontdekten we heel wat leuke merken.
Het leek ons een goed idee om dit aanbod in Belgïe te introduceren.

3.  Had je een zetje nodig om je webwinkel te starten?

Nee. De zusjes komen uit een zelfstandig nest. ondernemen is er met de paplepel ingegoten 🙂

4.  Had je voor jezelf een stappenplan? Hoe heb je het aangepakt?

De zusjes maakten eerst heel veel lijstjes, die daarna in een business plan gegoten zijn.

We deden marktonderzoek bij heel wat andere mama’s.. Waar koop je woonaccessoires voor kids, wat is je budget, wat vind je van het huidige aanbod online en offline, …..

We hebben ook erg veel online geshopt, voornamelijk in het buitenland. Die shop-ervaringen gaven we dan een quotering en de plus- en minpunten van deze shopervaringen kwamen dan ook weer op die lijstjes.

Er waren heel wat lijstjes: bv.

  • look & feel (wat vonden we mooie webwinkels),
  • gebruiksvriendelijkheid (welke sites hebben welke pluspunten qua gebruik),
  • productaanbod (welke merken vinden we leuk),
  • marketing (wat zijn leuke marketingacites, tools, etc… van andere websites),
  • PR-lijst (in welk magazines/kranten willen we onze persberichten en producten zien…),
  • lijstjes met betaalmogelijkheden, lijstjes met websitetechnologiën, lijstjes van verpakkingsmaterialen (wat vinden we mooi), lijstjes van lettertypes, logo’s ea die we mooi vonden …. waarschijnlijk waren het er nog veel meer….

Die lijstjes waren ook vakgebied-verschrijdend… dus niet alleen webwinkels met kinderspullen.

Alle lijstjes met pluspunten gaven ons een goed idee hoe we het zelf wilden aanpakken.
En de lijstjes met minpunten gaven een goed inzicht van de mogelijke valkuilen en fouten die andere webwinkels maken die we zelf niet zouden maken.

Na de lijstjes kwam het businessplan, daarna het bouwen van de website, ondertussen bezochten we vakbeurzen en zochten leveranciers, kochten collecties in en maakten productfoto’s en hadden lifestyle-shoots voor beeldmateriaal voor de website, persbericht schrijven, pr-machine starten, reclame maken en toen… zijn we live gegaan!

5. Wat waren de drempels en problemen waar je tegenaan liep?

De afweging hoe je je budget verdeeld.
We kozen voor een vrij dure, op maat geschreven website want geen enkel bestaand pakket kon ons bekoren.
Als we voor een goedkopere oplossing gingen, dan zou dat betekenen dat wij onze werkwijze aan het pakket moesten aanpassen en we heel veel compromissen moesten maken.

We wilden vrouwen een unieke shopervaring geven en dat kon alleen als de software naar onze wensen zou functioneren en niet andersom.

Lees duidelijk: vrouwen (of andere mama’s) – de meeste software is geschreven door mannen en hebben bijgevolg geen vrouwen-logica.
Vandaar dat wij er eentje laten maken hebben volgens vrouwenlogica.

Het gevolg van zo’n investering was ook dat we een zo groot mogelijke markt nodig hadden om rendabel te zijn.
Wat betekende dat we aan nationaal tarief in zowel België als Nederland moesten verzenden.

De rest van het budget ging naar voorraad en marketing.

Een foutje dat we wel maakten, was dat we de SEO pas gaan bekijken zijn, de eerste week dat we live waren en dat betekende dat we een aantal technische zaken moesten optimaliseren. We hadden deze expert moeten betrekken van bij de mock-up.

Diezelfde drempel bestaat nog steeds: waar investeren? Wat doen we eerst? We hebben nog altijd super veel plannen en hebben nog steeds een niet-oneindig budget. Helaas 🙂

6.  Is een webwinkel starten een kwestie van vallen en opstaan?

Nee. Wij hebben bewust een goede voorbereiding gedaan (een duidelijke visie, missie en plan) en die plannen ook stap voor stap uitgevoerd.
We zijn pas live gegaan toen de site naar behoren werkte en het productaanbod een mooie mix was zodat klanten keuze hadden.

Ik geloof dat de eerste indruk erg belangrijk is, anders komen klanten niet meer terug. Dus alles moest vanaf dag 1 perfect zijn.

Dat betekent niet dat er achter de schermen af en toe wel stress was en dingetjes aangepast werden. Maar ik vind: je moet je als een professional opstellen – en je site moet dat ook afstralen.

7. Wel eens het bijltje er bij neer weer gooien? Waarom toch doorgegaan?

kleinezebramagazijn03

De laatste 6,5 jaar is er geen enkele dag geweest dat mijn zussen en ik niet graag gingen werken.

De eerste jaren werden we wel een beetje geleefd door het ritme van de webwinkel en het ging erg hard.
Daardoor hadden we het gevoel dat we geen controle hadden over de verdeling werk en gezin.
Gelukkig hebben we het derde jaar erg geïnvesteerd in organisatie en automatisatie. Ook het aanwerven van collega’s en het delegeren van werk gaf ons weer meer controle over de onderneming. Zo kregen we weer energie om verder te gaan.

Ook leuke en lieve mailtjes van klanten met een dankjewel geven je weer zin om door te gaan.

8. Nu heb je alles op de rit. Hoeveel uur werk je?

kleinezebramagazijn01

Gemiddeld werken we zo’n 45 uur per week. In het drukke seizoen (sint & kerst) kan dat nog serieus oplopen.

9. Hoe combineer je dat met je gezin?

Zonder hulp van een lieve dame die de kinderen ophaalt op school zou dit niet lukken. Vier dagen per week kookt ze ook voor de kinderen en maakt het huis schoon. Deze mevrouw is in loondienst van ons bedrijf.

Verder werk ik ook heel wat uurtjes zodra de kinderen in bed liggen en probeer ik de weekends vrij te houden voor de kinderen.

10. Hoe verdeel je je tijd? Doe je bijvoorbeeld aan timemanagement?

Dat is een kwestie van prioriteiten stellen en leren nee zeggen. Ik kan niet alles doen.

Elke morgen maak ik met mijn zus een lijstje wat er moet gebeuren. Ik schrap af en voeg toe in de loop van de dag.
De volgende ochtend bekijk ik lijstje opnieuw, volg dingetjes op tot ze definitief van de lijst kunnen en begin weer met een nieuw lijstje.
Elke werkochtend hetzelfde ritueel.

Ik laat me hierbij niet afjagen door andere mensen. Klantgerichte zaken en logistiek hebben meestal prioriteit.

11. Krijg je support van thuis?

Onze mannen vinden het leuk dat we ondernemend zijn, maar ze zijn geen echte huismannen die de boel thuis draaiende houden.
Bij één zusje is dat wel het geval, maar de twee andere zussen helpen gewoon mekaar. Dan gaat bijvoorbeeld één zus met de vijf kids iets leuk doen terwijl de andere een dagje naar de vakbeurs gaat.
Onze meisjes zitten bijvoorbeeld op dezelfde hobbyclub en balletles – dan hoeft er maar ééntje van ons de meiden weg te brengen en op te halen.
Op vrije schooldagen let onze babysitter op alle kids zodat de zusjes naar kantoor kunnen.

12.  Kun je een rol spelen op school?

Ja. ik ga vaak mee op schooluitstap als extra begeleiding. Ik mis ook geen enkele schoolvergadering. En natuurlijk geef ik ook vaak knutselgerief en spelletjes cadeau aan de klas om op vrijdagmiddag het leuk te maken voor de kinderen en hun klasgenootjes. Het heeft zo’n voordeel als je zelf een goed beeld hebt wat er allemaal verkrijgbaar is.

Natuurlijk kunnen we dit doen omdat dan die dag de andere zussen wel op kantoor zijn. we proberen af te wisselen.

13.  Wat komt er op nr 1: werk of kind?

Kinderen, absoluut.

We zijn een webwinkel begonnen met het idee dat we dit konden doen terwijl de kindjes op school waren en we meer flexibel zijn dan met een bakstenen winkel met vaste openingsuren.

14.  Wat is een valkuil als je meerdere dingen wilt combineren?

Als iets minder goed loopt, mag je dat niet laten afstralen op je andere taken/projecten.
Vaak gaan mensen dan twijfelen aan hun eigen kunnen. op tijd hulp in roepen is de boodschap.
Wat natuurlijk heel fijn is dat mijn zus en ik alles delen en we elkaars klankbord zijn op zowel zakelijk vlak alsook privé.

15.  Hoe leuk is het om je eigen bedrijf te hebben?

Superleuk – maar ook heel veel verantwoordelijkheid. Niet alleen voor jezelf en je gezin maar ook voor andere dames die in je bedrijf werken en hun gezin. Daar ben ik me altijd erg bewust van. Ik zou het verschrikkelijk vinden dat we om economische redenen iemand zouden moeten ontslaan.

 16.  Als je terugkijkt, wat zou je anders doen?

Misschien hier en daar een paar kleine dingetjes. Zoals bijvoorbeeld een bepaalde manier van adverteren die niet opbracht. Maar zulke dingen weet je pas als je met een klein budget hebt getest. Voor de rest zou ik weer hetzelfde parcours doen.

Ik denk dat het goed heeft gelopen omdat we steeds trouw gebleven zijn aan onze visie en dat we een lange termijn strategie hebben.

Maar uiteraard wordt die strategie elke 3 maanden geëvalueerd en aangepast waar nodig is. Zoals bijvoorbeeld nieuwe dingen implementeren zoals Facebook, pinterest etc… want die bestonden nog niet toen we 7 jaar geleden aan dit avontuur begonnen!

17.  Ervaar je meer of minder stress nu je een eigen webwinkel hebt?

Minder stress. want als het fout gaat, heb ik het zelf gedaan en hoef ik geen rekenschap af te leggen aan mijn werkgever. e

Egen baas zijn geeft zoveel meer vrijheid op alle vlakken: strategisch, tijdsindeling, ….

18.  Wat staat er nog op je verlanglijst, qua webwinkel?

De search op onze site verbeteren (we zijn nu druk bezig met productverrijking), voor heel binnenkort het deployment van een CRM om nog meer te automatiseren en nog gebruiksvriendelijker te zijn (voordelen voor de webwinkel en de klant) én goedkoper verzending aanbieden (met integratie van parcelshop).Bovengenoemde zijn praktische zaken, die op de planning staan en (ver)gevorderd zijn in de voorbereiding.

Maar wat ik echt graag wil is gewoon meer tijd om leuke dingetjes te doen zoals fotoshoots en eigen content maken voor blog en social media.

Dat is iets wat ik zelf echt leuk vind – en hopelijk de bezoekers ook.

19. Welk advies wil je vrouwen met een gezin en een webwinkel meegeven?

Kritisch zijn voor jezelf en je webshop!
Een webwinkel en een gezin samen is hard werken en beide moeten iets opleveren. Een webwinkel moet inkomsten genereren, anders wordt het een dure hobby.
En je moet ook die balans vinden, zodat iedereen blij is. Je moet voldoening hebben – als moeder en als ondernemer.

Meer weten over Kleine Zebra?

Ilse en haar zussen zijn natuurlijk ook online te vinden! Hieronder de adressen waar je Kleine Zebra kunt volgen:

www.kleinezebra.com
www.facebook.com/dekleinezebra
www.twitter.com/dekleinezebra
www.pinterest.com/dekleinezebra
www.instagram.com/dekleinezebra

Zelf een succesvolle webwinkel starten?

Geïnspireerd geraakt door het verhaal van KleineZebra.com?
Ben je zelf ook Generic Reseller – of wil je dat worden?

Lees hier meer over het webwinkel business model Generic Resellers – zodat je goed beslagen ten ijs komt, je webwinkelstrategie kan bijsturen als dat nodig is en jouw webwinkel (nog) succesvol(ler) wordt!

En wil je concreet aan de slag om van jouw webwinkel(idee) een succes te maken?

>> Volg de online training Ondernemingsplan Schrijven <<

We starten vanaf 3 maart!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

,

1 reactie bij Succesvolle webwinkel starten: Kleine Zebra (interview)

  1. avatar
    Hans 21 februari 2014 bij 09:10 #

    Mooi, diepgaand interview. Alleen jammer dat nergens iets staat over wat er onder aan de streep overblijft voor deze dames. Je kan een prachtige organisatie opzetten en een heel mooie omzet draaien maar je moet er ook van kunnen leven. Kunnen ze dat? Heb ze nog een tweede inkomen binnen het gezin?

Geef een reactie