Grip op je tijd / timemanagement

Deze serie blogposts is geschreven door Noeky Karreman. Noeky is zelfstandig ondernemersadviseur voor kleine ondernemingen en zzp-ers. Zij biedt advies en praktische ondersteuning bij verschillende onderdelen van hun onderneming: het structureren van je werkplek, het opzetten van een administratie,acquisitie, relatiebeheer, de profilering van je bedrijf en timemanagement. Over dat laatste gaan haar artikelen in deze serie. Hoe krijg je inzicht in je dagindeling, hoe creeer je structuur en hoe maak je een goede planning. In dit eerste deel “waar blijft mijn tijd” laat ze zien hoe je meer inzicht krijgt in jouw dagindeling.

Waar blijft mijn tijd?

Waarom heb je aan het einde van een dag altijd wat anders gedaan dan je ’s morgens van plan was? Als ik deze vraag aan ondernemers stel, beginnen ze meestal te lachen. “Zo herkenbaar”, is de algemene reactie. Belangrijker is het om te weten hoe je hier weer grip op krijgt. Want goed timemanagement levert je heel wat op, namelijk:

– rust in je hoofd en overzicht in je werkweek
– effectiever werken: meer doen in minder tijd
– tijd voor je eigen projecten en ruimte voor creativiteit

Bepaal je knelpunt

Om efficiënter met je tijd om te gaan is het allereerst belangrijk te achterhalen waar jouw knelpunt zit wat betreft tijd. Plan je teveel op een dag? Of maak je juist geen planning en bepalen mailbox en telefoon hoe jouw dag eruit gaat zien? Wellicht ben je eigenlijk elke dag wel aan het werk, maar zou het werk best in drie dagen passen.

Creëer inzicht

Om daar inzicht in te krijgen, adviseer ik mijn klanten altijd om eens drie dagen tijd te gaan schrijven. Heel nauwkeurig, per kwartier. Schrijf alles op: je pauzes, elk telefoontje, huishoudelijke taken die je tussendoor doet, enz. Kies dagen die doorsnee verlopen, dus geen dag waarop je een cursus volgt bijvoorbeeld. Een sjabloon waar je je uren gemakkelijk op in kunt vullen vind je hier.  Hierdoor kun je duidelijk zien waar jouw verstoringen zitten. Bijvoorbeeld dat de telefoon continu gaat, waardoor je nooit rustig een taak af kunt maken. Vervolgens kun je er gericht wat aan gaan doen.

Nu je dit weet, kun je beginnen met de volgende stap: het opzetten van een goede structuur in je werkweek. Volgende keer lees je hier meer over.

Bedankt Noeky voor je bijdrage. Aangezien wij van MamaMarketing nogal wat ballen in de lucht houden, is het zeker goed om eens te kijken waar we nu daadwerkelijk tegenaan lopen qua tijd.

Wat is jullie belangrijkste verstoring? Wij horen graag van je. Reacties kun je hieronder kwijt.

avatar

About Gast

MamaMarketing laat ook regelmatig anderen aan het woord, die een leuke, interessante en vooral informatieve bijdrage doen. Wil jij ook graag een bijdrage leveren aan MamaMarketing en heb jij iets te vertellen of te delen, wat interessant is voor onze doelgroep, neem dan vooral contact op met ons: dana [at] mamamarketing.nl

, ,

5 reactie bij Grip op je tijd / timemanagement

  1. avatar
    Collette 13 december 2011 bij 18:05 #

    Een blog naar mijn hart. Heb al vaak geklaagd dat ik het werk niet af krijg in een normale werkdag en het ook niet kan loslaten. Ik word inderdaad geleid door mijn mailbox (dat heb je zo met een webshop). Zou graag vaste tijden willen vastleggen om bestellingen te verwerken en dan tijd genoeg over hou om alles eromheen te doen (en ook eens een middagje vrij te kunnen nemen??).
    Maar ik werk nu vaak vooruit, ‘voor het geval er morgen iets mis gaat’, bv. iDEAL ligt eruit (vorige week) of je wifi-printer doet het ineens niet (vandaag). Dan is het lastig bestellingen versturen.
    Mijn belangrijkste stoorzender: dingen die onverwacht mis gaan. Die kosten veel energie en tijd.

  2. avatar
    Noeky 20 oktober 2011 bij 14:22 #

    Hoi Winny,

    Ik denk dat jouw stoorzender heel herkenbaar is voor veel ondernemers, en voor ondernemende moeders nog meer. We werken lang niet altijd op de momenten dat we zouden willen werken, en dan heb je ‘even tijd’ om wat te doen en dan wil je die tijd natuurlijk zo efficiënt mogelijk gebruiken. En dan zijn de kids heerlijk uit logeren in de vakantie, dus kan je meters maken, ben je ziek…. Bij mij het geval deze week, plan mislukt.

  3. avatar
    Winny te Kloese 14 oktober 2011 bij 13:56 #

    De grootste stoorzender wat mij betreft: te veel willen doen in 1 dag. Ik merk inderdaad dat dat niet prettig werkt en veel onrust teweeg brengt. Anderzijds ben ik ook wel het type dat graag 1000 dingen tegelijkertijd doet. Ik vind al snel dingen saai ;-). Een mooie balans daarin vinden zou goed zijn!
    Ik ben heel benieuwd naar het vervolg Noeky!

  4. avatar
    Noeky 13 oktober 2011 bij 19:45 #

    Hoi Brigitte,

    Ja, social media zorgen weer voor een extra uitdaging op het gebied van timemanagement. En kinderen ook inderdaad. Ik vind het jammer dat mijn jongste nu ook niet meer slaapt overdag…. Geniet van je rustige avonden, heerlijk doorwerken!

  5. avatar
    Brigitte 13 oktober 2011 bij 11:16 #

    mijn belangrijkste verstoring, twitter! dus die “moet” gewoon steeds vaker tussendoor uit! en ukkepuk… (maar die is wat moeilijker uit te zetten ;)) dus mijn werktijden worden wederom verschoven naar andere tijden ( ’s avonds en die momenten waarop de kinderen niet thuis zijn)

Geef een reactie