Textilia Mode Experience 2011

In november bezocht ik voor MamaMarketing de Textilia Mode Experience 2011. Ik werd hiervoor uitgenodigd en nieuwsgierig als ik ben, ben ik uiteraard een kijkje gaan nemen. Het is natuurlijk meer een fashion aangelegenheid, maar met het thema: ‘Smart Retailing cross mediaal ondernemen’, moest er vast ook aandacht zijn voor online marketing, dan wel online sales, dus waardevolle informatie voor webshops. En ook de verschillende vormen (lezingen, learnshops en expertsessies), waarmee informatie verkregen kon worden, sprak mij aan. Een korte impressie van deze interessante en leerzame dag.

De consument is niet veranderd!

Helaas waren mijn MamaMarketing collega’s verhinderd, dus ben ik alleen naar Brandboxx in Almere getogen. Waar we ontvangen werden en meteen naar een leuke presentatie kunnen konden kijken en luisteren van Frank Quix van Q&A Research. Zijn stelling dat de consument niet veranderd is, maar dat de omgeving rond de consument anders is, vond ik wel heel interessant. Ergens heeft hij natuurlijk gelijk. De consument heeft altijd een mening gehad en deelde deze voorheen ook met zijn omgeving. Zijn omgeving is echter wel een stuk groter geworden en de kanalen die hij kan inzetten om deze mening te verkondigen eindeloos.

Het Nieuwe Winkelen

Daarnaast stelt hij dat het belangrijk is om de consument door verschillende kanalen te bereiken, omdat zij zich ook niet alleen op één kanaal bevinden. Mensen kopen bij een merk, of het nu gaat om een winkel, webshop of iets anders, de beslissing wordt gemaakt, daar waar de kassa is. Daarom moet de manier waarop we over conversie praten anders. Een klant kan tot een aankoop overgaan, nadat zij is beinvloed via verschillende kanalen. Als zij online iets heeft gezien en dit in de winkel aanschaft, dan betekent dit niet dat de webshop niet functioneert, maar juist dat de verschillende kanalen elkaar versterkt hebben. Dit en meer is ook na te lezen in het rapport ‘Het Nieuwe Winkelen’ van het HBD.

Pioniers

Ook waren er presentaties te zien van twee heren die zich met hun merk Cravatta Peliano gestort hebben op een combinatie van F-commerce en pop-up stores. En ook een presentatie van Vanitá, een kleermakersbedrijf dat zich ook online aanbiedt. Beide presentatie waren inspirerend, niet in de laatste plaats omdat de heren zich prima wisten te marketen. het zijn pioniers die op een andere manier kijken naar de mogelijkheden die de digitale wereld biedt. Een andere kijk dus op meer traditionele markt.

Learnshops en Expertsessie

Tussen de lezingen door was er voor de bezoekers de mogelijkheid om diverse inhoudelijke learnshops en expertsessies bij te wonen. Volop keuze uit verschillende onderwerpen, zoals branding, SEO, bedrijfsvoering etc. Ik heb vooral gekeken naar de onderwerpen die wij hier bij MamaMarketing behandelen. Zoals de learnshop over zoekmachine (SEO) optimalisatie, en de expertsessies over Google Analytics en conversie. Veel handige tips gekregen over de verschillende onderwerpen en die zullen wij uiteraard later met jullie delen binnen de verschillende artikelen. Maar wat mij ook opviel, is dat de niveauverschillen van het publiek hierin toch wel erg lastig was voor de experts. En dat er soms toch ook wel sprake was van een salespitch.

Al met al, was het een interessante en inspirerende dag. Ik had over iedere lezing en sessie wel iets meer willen schrijven, maar je moet keuzes maken. Meer informatie en impressies (foto’s en filmpjes) kun je vinden op de website van Textilia en op deze video.

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Twitter of LinkedIn

, , , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie