Trademart Voorjaarsbeurs: een twitverslag (foto + filmpjes)

trademart voorjaarsbeurs twitverslag mamamarketing

Trade Mart Utrecht is het inkoopcentrum voor (web)winkeliers in de non food detailhandel. Denk aan mode, accessoires, wonen, koken, speelgoed en stationery. Op de Trademart zijn ruim 350 permanente showrooms, waar je iedere maandag inkopen kunt doen.

Daarnaast zijn de speciale Voor- en Najaarsbeurzen, waar 100 gast-exposanten hun produkten tonen. Hier vind je onbekendere merken, kleine labels en nieuwe produkten.

Op de Voor- en Najaarsbeurs doe je inspiratie op, én kun je direct inkopen. De Trademart vindt plaats in de Jaarbeurs.

Live Twitterverslag

Namens MamaMarketing reisde ik af naar Utrecht, voor een live Twitterverslag.
Ik had vantevoren gehoord dat het groot was – en daar is geen woord van gelogen.
De Trademart is verdeeld over zeven énorme verdiepingen, waarop het wemelt van de aanbieders. De verdiepingen zijn ingedeeld naar branche.

Verdieping 1: Jewels & Watches
Verdieping 2: Fashion Accessories
Verdieping 3: Kitchen & Dining
Verdieping 4: Home & Living
Verdieping 5: Home & Living
Verdieping 6: Toys & Trends
Verdieping 7: Design Plaza (Voorjaars- en Najaarsbeurs)

Iedere verdieping heeft zijn eigen pagina op de website van Trademart. Wat ik interessant vind, is dat ze van iedere verdieping ook een bezoekersprofiel geven. Bij Toys & Trends is dat:

Bezoekersprofiel
Het merendeel van de bezoekers, ruim 93% is zelfstandig detaillist, ook het percentage eindbeslissers is hoog met 80%, 38% koopt direct tijdens de beurs in of plaatst een order.

Met deze informatie kun je je goed voorbereiden op de beurs. Bijvoorbeeld: 38% plaatst een order – dat betekent dat het grootste deel van de bezoekers nog even goed wil nadenken. Een inkoppertje misschien, maar dat betekent ook dat je moet zorgen voor goede documentatie die mensen desnoods zelf kunnen meenemen vanuit je stand.

Designplaza: de Voorjaarsbeurs

Voorjaarsbeurs 2013 Mamamarketing Twitverslag

De Voorjaarsbeurs vond plaats op de zevende verdieping: Design Plaza. Volgens Trademart presenteren hier jonge ontwerpers hun produkten. Interessant detail voor verkopers: op alle andere verdiepingen staat omschreven hoe de gemiddelde bezoeker eruit ziet, maar bij Design Plaza is dat niet het geval.

Op Vine vind je een stopmotion filmpje van de entree van Design Plaza op de Trademart Voorjaarsbeurs.
Van te voren had ik via Twitter rondgevraagd of mensen bijzondere dingen wilde zien.
“De stand van House Doctor”, riep de één.
“Mooie verpakkingsmaterialen!” riep de ander.
Weer iemand wilde graag de nieuwe gadgets zien, en ook werd er gevraagd om mooie keukenspullen.
Zelf wilde ik graag rondkijken om te zien wat voor soort stand nu de aandacht trekt.
Genoeg te doen dus 🙂

Een foto- en videoverslag via Twitter

Gewapend met een iPad met daarop Viddy (15 sec videofilmpjes), Vine (stopmotionfilmpjes) en Instagram (vintage foto’s) ging ik de vloer op. Door filmpjes aan mijn twitterverslag toe te voegen, konden meelezers letterlijk met me meekijken. Hieronder een selectie uit het Twitterverslag:

Engel

trademart voorjaarsbeurs twitverslag mamamarketing

De eerste stand die de aandacht trok: Engel., met haar neonlicht logo. Dit vond ik veruit de meest opvallende stand op deze verdieping.

trademart voorjaarsbeurs twitverslag mamamarketing

Engel. is bekend van haar prachtige pompoms, tafelkleden, en natuurlijk van de vlaggenlijnen. Ze presenteerde ook haar nieuwste produkt: mooie tasjes in vier verschillende dessins.

Uitgeverij Snor

Tegenover Engel. stond uitgeverij Snor. Hun stand was heel doeltreffend ingericht, met hun boekjes mooi tegen de achterwand. Door alle vrolijke dessins ontstond er toch een gezellig geheel.

trademart voorjaarsbeurs twitverslag mamamarketing

Hun nieuwste produkt was het BabyPlakboek, dat ze maakten met illustrator Caroline Ellerbeck:

trademart voorjaarsbeurs twitverslag mamamarketing

Caroline Ellerbeck

Caroline Ellerbeck stond dit jaar voor het eerst op de beurs.

trademart voorjaarsbeurs twitverslag mamamarketing

Naast haar illustratiewerk in opdracht, heeft zij ook haar eigen uitgeverij. Zij verkoopt Kleursprookjes en Tekenboekjes. In dit filmpje zie je haar stand:

Timecapsules

trademart voorjaarsbeurs twitverslag mamamarketing

Mooi vond ik het concept van Timecapsules. Een tijdcapsule is een doos waarin je bijzondere voorwerpen bewaart die herinneren aan een bepaalde gebeurtenis of tijdperk. Je verzamelt bijzondere voorwerpen, schrijft een briefje en doet dat in een doos.

timecapsules.co, trademart voorjaarsbeurs, twitverslag, mamamarketing

Met de Timecapsules doe je je hetzelfde, maar dan in stijl. Erg leuk vind ik dat er een notitieboekje bijzit, en labels, die je triggeren om actief aan de slag te gaan.

Gezinnig

trademart voorjaarsbeurs twitverslag mamamarketing

Wendy en Rianne van Gezinnig toonden op de Voorjaarsbeurs twee nieuwe produkten: TraktatieKlets en de nieuwe Vier&VersierKalender 2014. Leuk hoe zij iedere beurs wel weer wat nieuws lijken te presenteren.

trademart voorjaarsbeurs twitverslag mamamarketing

WowGoods

trademart voorjaarsbeurs twitverslag mamamarketing

Drie man sterk was de stand van WowGoods. Dit nieuwe label is pas drie maanden oud, maar heeft al een flinke collectie te laten zien. Stationary, met name schriftjes, maar bijvoorbeeld ook zaaikaarten. Dit Scribbleschrift trok mijn aandacht. Iedere linkerpagina is blanco, iedere rechterpagina heeft handgetekende (dus lekker rommelige) lijntjes. Mooi voor een 365 dagen project of een visueel dagboek.

trademart voorjaarsbeurs twitverslag mamamarketing

Miscellaneous

trademart voorjaarsbeurs twitverslag mamamarketing

De stand van Miscellaneous paste perfect bij hun produktaanbod. Mooie stationary, waaronder enveloppen, kaartjes, labels, briefpapier, blocnotes en nog veel meer. Een heel verfijnde collectie met prachtige details. Zo bieden zij onder andere handgemaakte fluor-enveloppen en -briefpapier van Le Typographe, uit Brussel.

Kurtis Agentschap

Schermafbeelding 2013-03-04 om 06.31.12

 

Rian van Daalen, van webwinkel DesignFabix en agent van het Zweedse merk Kurtis, had een vrij grote stand waarin ze twee slimme babyprodukten van Kurtis toonde. Hier zie je het mini-borstvoedingskussen. Slim voor onderweg.Schermafbeelding 2013-03-04 om 06.31.24

Heel slim vond ik deze kinderwagengordijntjes: Baby Peace. Je klemt ze aan de rand van je kinderwagenkap en voila: je baby is beschermt tegen de zon (en tegen pottenkijkers :-)) Precies op maat van de meeste kinderwagens, in een hip dessin en met de ringen meegeleverd.

House Doctor

trademart voorjaarsbeurs twitverslag mamamarketing

House Doctor stond dit jaar voor het eerst op de Trademart Voorjaarsbeurs. Ze hadden een grote stand. Opvallend en slim vond ik het vrijhangende beursbord dat ze middenin de stand hadden hangen; dat gaf een mooi diepte-effect.

trademart voorjaarsbeurs twitverslag mamamarketingBijzonder: ze hadden een extra stand waarin de culi-produkten van Nicolas Vahé werden getoond:

trademart voorjaarsbeurs twitverslag mamamarketing

Hier ook een filmpje van de stand van House Doctor:

 

KadoDesign

trademart voorjaarsbeurs twitverslag mamamarketing

De laatste stand die ik kon bekijken was die van verpakkingsgroothandel KadoDesign. Een snoepwinkel aan tasjes, doosjes, inpakpapier, lintjes en nog veel meer. Heel mooi vond ik dit inpakpapier, om zowel jongens- als meisjescadeautjes mooi mee in te pakken:

trademart voorjaarsbeurs twitverslag mamamarketing

 

Meer zien? Bekijk dan ons stopmotion filmpje in de stand van KadoDesign op Vine.

Trademart Voorjaarsbeurs: hot or not?

Ik vond het bezoek aan de Trademart Voorjaarsbeurs erg geslaagd. Er stond een mooie mix aan kwalitatief-goede merken: groot, klein, internationaal en Nederlands. De produkten varieerden van fantasy-paardjes en ridders, tot fluor enveloppen en masking tape, tot in eigen beheer uitgebrachte boeken van onafhankelijke uitgeverijen – en alles daar tussen in. Er waren nieuwe concepten waar ik nog niet van gehoord had en mooie nieuwe produkten.

Ben je op specifiek zoek naar uberhip & vernieuwend werk ziet, wat wereldwijd nog onbekend is, dan zul je op de Trademart goed moeten zoeken – maar het zit er wel degelijk tussen. Voor wie op zoek is naar mooie produkten, interessante nieuwe labels en bijzondere concepten – die vind je hier zeker. Wat mij betreft: een aanrader!

Stand-inrichting: hoe doe je dat?

Lopende over de beurs, kijkend na al die standhouders, vielen me direct een aantal dingen op. Sommigen hadden hun merknaam nergens duidelijk staan, bij anderen zag ik niet direct wat ze precies te bieden hadden… Een stand inrichten is een vak apart.

In mijn volgende post deel ik een aantal tips over hoe je ervoor zorgt dat jouw stand opvalt én een gedeelte van het werk voor je doet. Daarmee bespaar je jezelf werk en je potentiële klant ergernis. Twee vliegen in één klap 🙂

Meer lezen over hoe je een stand op een beurs of markt inricht?

Marta Pakovska, van Etsy, schreef er een serie gastblogs over waarin ze haar ervaringen deelt. De gastblogs over het voorbereiden op een offline marktplaats / beurs vind je hier.

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , ,

4 reactie bij Trademart Voorjaarsbeurs: een twitverslag (foto + filmpjes)

  1. avatar
    Rian 6 maart 2013 bij 21:24 #

    Hi Diana,

    Leuk om je nu in het echt gezien en gesproken te hebben afgelopen zondag! Dank voor je leuke text en pictures!

    groet rian

  2. avatar
    Anouk // TimeCapsules 4 maart 2013 bij 23:21 #

    Ha Diana,
    Wat een vrolijk verslag- dank voor je enthousiasme! Ik stuur je volgende week even een TC pakketje toe bij de lancering.

    Vrolijke groet,
    Anouk (TimeCapsules)

  3. avatar
    Letty/Elle-Bee 4 maart 2013 bij 13:26 #

    Hoi Diana,

    Leuk om te zien; eind jaren ’80 was ik hier regelmatig toen ik nog een “stenen winkel” had in Amsterdam.
    Als ik jouw info zo bekijk, denk ik dat het zeker de moeite waard is om er weer eens naar toe te gaan, alleen al voor de inspiratie!
    Groetjes,
    Letty

  4. avatar
    Mirjam 4 maart 2013 bij 11:00 #

    Hallo Diana,

    Enorm bedankt voor je twitter verslag & filmpjes. Ik ga het helaas niet redden om de voorjaarsbeurs te bezoeken. Maar ik heb het gevoel dat ik er nu toch een klein beetje ben geweest.Bedankt!

    Groetjes van Mirjam

Geef een reactie