Twitter Ads voor webwinkels


Widget area "Twitter widget" not found. Registered widget areas (sidebars) are:
header-widget
email-widget
blog-widget
twitter-widget
widget-pagina-template
widgets_for_shortcodes
primary
secondary
footer-1
footer-2
footer-3
footer-4
homepage
widgets-page-template
Adverteren op Twitter? Het kan in Nederland, sinds september 2014. En het kan handig zijn, ook. Met een goede Twitter Ad kun je je Twittercampagne extra kracht bijzetten. Maar hoe zet je nou een Twitter Ad-campagne op? Is dat net ingewikkeld?
Nou, dat valt reuze mee! In dit artikel leggen we uit hoe Twitter Ads werken en hoe je zelf een Twitter Ad-campagne opzet. Bovendien geven we vijf tips voor Twitter Ads. Doe er je voordeel mee.

Wat is een Twitter Ad?

uitgelicte twitter ad niet expanded

 

Heel simpel: een Twitter Ad is een advertentie op Twitter.
Een Twitter Ad ziet eruit als een gewone tweet, maar heeft extra mogelijkheden. Zo kun je een Twitter Ad Card toevoegen aan een Twitter Ad. Hierboven zie je een Twitter Ad van WebVedettes, zoals ‘ie in de timeline verschijnt. Anders dan bij gewone Twitter Cards is de Advertentie Card direct zichtbaar.
Bij een Twitter Ad staat altijd de vermelding ‘Uitgelicht’- zo ziet je publiek dat het om een advertentie gaat.

Waarom een Twitter Ad?

De reden waarom je een Twitter Ad zou willen runnen, is om ervoor te zorgen dat een specifieke doelgroep jouw tweet ziet. Met Twitter Ad kun je bijvoorbeeld ook tweeps targeten die jou (nog) niet volgen, of volgers van concullega’s, of tweeps die op bepaalde #hashtags zoeken.

Hoe begin ik met Twitter Ads?

  1. ga naar Twitter Ads
    Als je aangemeld bent en op het tandwieltje rechts bovenin klikt, zie je staan: lijsten, help, sneltoetsen en Twitter advertenties. Door op Twitter advertenties te klikken, kom je op de juiste pagina terecht.
  2. koppel een credit card aan je account.
    Zonder credit card kun je niet adverteren.
  3. maak een Twitter Ad aan

Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe je een Twitter Ad creëert.
Tip: lees voor je begint even de Editorial Guidelines voor Adverteren op Twitter. Altijd handig!

Zo creëer je Twitter Ads Stappenplan

Klinkt ingewikkeld? Valt mee. Of nou ja: je kunt het zo ingewikkeld maken als je wil, natuurlijk.
Hieronder laten we zien hoe je een Twitter Ad maakt. Dit voorbeeld gaat uit van een ‘Website Clicks or Conversions’-advertentie, oftewel: meer bezoekers aan je website.

  1. kies een doel
    Doelen stellen is essentieel – en als je een Twitter Ad wilt runnen, zelfs verplicht, Je begint namelijk met het kiezen van een doel, waarbij je kunt kiezen uit:

    1. Meer volgers
    2. Meer bezoekers aan je website
    3. Meer bereik van jouw tweet binnen Twitter
    4. Meer app-installatie of -downloads
    5. Het genereren van leads of sales
  2. zorg dat je kunt meten: website conversion tracking
    Plak een stukje code in je website, om bij te houden hoeveel mensen die je advertentie hebben gezien, ook daadwerkelijk geklikt hebben op de link.
    https://support.twitter.com/articles/20170807
  3. geef je campagne een goede naam
    Zorg voor een naam waavan jij, over een half jaar, nog steeds begrijpt om welke advertentie het ging. Als je net start lijkt dat misschien overdreven, maar als je al een stuk of 10 campagnes hebt lopen, is het fijn als je in een oogopslag ziet om welke campagnes het gaat.
  4. kies een periode waarin de advertentie moet lopen
    Je kunt hier instellen hoe lang je een Twitter Ad campagje wil laten lopen.
  5. creëer een Twitter Ad
    Hier kun je een Twitter Ad maken, of ‘oude’ tweets selecteren voor je Twitter Ad-campagne.
    Dat laatste kan handig zijn, alsje weinig tijd hebt, of als je al heel goed geöptimaliseerde tweets hebt uitgezonden.
    Zelf een Twitter Ad maken verdient wel de voorkeur, omdat je daarmee de mogelijkheid krijgt een button in je Twitter Ad op te nemen. Zo’n button is een prachtige, opvallende call to action.
  6. bepaal je doelgroep
    Heel belangrijk: zorgen dat je de juiste doelgroep bereikt! Met Twitter ads kun je targeten op de volgende onderdelen:

    1. locatie
    2. geslacht
    3. taal
      Is jouw webwinkel in het Nederlands? Dan is het handig om als voertaal NL in te vullen, en het bereik van je advertentie te beperken tot Nederland en bijvoorbeeld België.
    4. devices/platforms
      Hier kun je kiezen op welke apparaten je Twitter Ad getoond moet worden.
      Maak je bijvoorbeeld iPhone-hoesjes speciaal voor het net gelanceerde type iPhone, dan kun je hier instellen dat je Twitter Ad alleen zichtbaar moet zijn voor mensen die dat type telefoon de afgelopen maand hebben gekocht.
    5. keywords
      Hier kun je invullen welke keywords belangrijk zijn voor jouw Twitter Ad. Vul je bijvoorbeeld in #webwinkel, dan wordt je Twitter Ad getoond aan mensen die zoeken op #webwinkel.
    6. volgers
      Hier kun je invullen aan wiens volgers je Twitter Ad getoond moet worden. Het is niet zo dat je volgers automatisch je Ad zien, dit zul je hier moeten aangeven.
    7. interests
      Hier kun je kiezen in welke categoriën de mensen aan wie je Twitter Ad getoond wordt, geïnteresseerd moeten zijn. Denk: Family and Parenting, Style & Fashion, Travel, etc.
    8. tailored audiences
      Hier kun je je eigen lijst uploaden. Ook kun je een stukje code toevoegen aan je website, waarmee je kunt instellen dat mensen die je website bezocht hebben, je Twitter Ad zien.
    9. TV targeting
      Twitter wordt veel gebruikt tijdens het TV-kijken. Zo zijn #ikvertrek, #widm (Wie is de Mol?) en #bzv (Boer zoekt Vrouw) populaire hashtags. Deze hashtags kun je invullen bij Keywords (zie punt 5), maar je kunt dus ook op specifieke TVprogramma’s targeten, of op programma-types, zoals spelshows, het nieuws, praatprogramma’s, etc.
    10. doelgroepen uitsluiten
      Je kunt ook specifieke doelgroepen uitsluiten. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat specifieke gebruikers jouw Twitter Ad niet zien, door een gebruikerslijst te uploaden.
      NOOT: Klinkt als veel? Is ook veel. Wil je eerst even rustig wennen, vul dan alleen de eerste 6 opties in, en laat de rest nog even voor wat het is.
      Heb je eenmaal een paar Twitter Ad campagnes opgezet, dan krijg je automatisch meer inzicht, en zal het makkelijk worden keuzes te maken hierin.
  7. bepaal je budget
    1. set a daily maximum
      Hier vul je in hoeveel je maximaal wil uitgeven, per dag
    2. set maximum bid per website click
      Hier vul je in wat een click naar je website jou waard is. Hoe hoger dit bedrag, hoe vaker je advertentie getoond zal worden. Dat laatste wordt mede bepaald door wat andere adverteerders die op dezelfde doelgroep mikken, als maximum bid per website click hebben ingesteld.
    3. set a total budget
      Handig om in te stellen is het maximale bedrag dat je wil uitgeven aan deze campagne. Zo weet je zeker dat je nooit over je budget heengaat.
    4. pacing
      Je kunt kiezen om je Twitter Ad verdeeld over de dag weer te geven, of je kunt kiezen voor ‘versneld’. In dat laatste geval zet Twitter je advertentie in één keer vol in.

Tips voor Twitter Ads

WebVedettes-twitter-ad

  1. voeg een foto toe aan een custom card!
    Tweets met een foto scoren het best op Twitter. Zo zorgt een foto bijvoorbeeld voor 35% meer retweets.
    Dat betekent niet dat je iedere tweet van een foto moet voorzien, maar voor een campagne-tweet is dat natuurlijk wel slim 🙂
  2. laat de tekst van je tweet goed aansluiten op de tekst in je custom Ad Card.
    Zorg dat het elkaar niet overlapt, maar juist versterkt. Optimaliseer eerst je Ad Card, met de meest relevante informatie, en gebruik de begeleidende tweet om je Twitter Ad meer cachet te geven.
  3. zorg voor een duidelijke call to action
    Wat wil je bereiken met je Twitter Ad? Een retweet, een klik naar je website, een inschrijving voor een nieuwsbrief? Wat het ook is: stuur er duidelijk op. Sluit je Twitter Ad af met een duidelijke call to action.
    In bovenstaand voorbeeld hebben we gekozen voor twee call to actions: een retweet, en een knop om meer informatie in te winnen.
  4. target, target, target!
    Je hebt enorm veel targeting-opties, zoals je hierboven ook ziet. Een heel handige target optie is: targeten op followers – van jezelf (zo weet je zeker dat zij je tweet zien), of van een ander. Denk daarbij aan volgers van concullega’s, influencers en ambassadeurs. Heel fijn: vul je een bepaalde tweep in, dan geeft Twitter ook andere suggesties. Slim! Ook targeten op keywords is een goed idee.
  5. monitor, ververs en pas aan
    Ververs de tweet die je wil promoten om de drie dagen (of vaker), zodat je doelgroep steeds een nieuwe trigger krijgt.

Aan de slag met Twitter Ads!

En, warm geworden voor Twitter Ads? Probeer het gewoon eens, bij je eerstvolgende actie of campagne.

VRAAG: wat is jouw ervaring met Twitter Ads voor je webwinkel?

We horen het heel graag, in de comments hieronder!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie