Yes! Twitter Analytics


Widget area "Twitter widget" not found. Registered widget areas (sidebars) are:
header-widget
email-widget
blog-widget
twitter-widget
widget-pagina-template
widgets_for_shortcodes
primary
secondary
footer-1
footer-2
footer-3
footer-4
homepage
widgets-page-template

Yiehaaaaa!

Mijn analytisch hart gaat plots sneller kloppen, want wat zie ik daar?
Twitter Analytics
I love it!

Waarschijnlijk wordt het in de komende dagen verder uitgerold, maar wij zitten bij de happy few die er al mee aan de slag kunnen. Super!

Natuurlijk probeerden we al te meten met behulp van bit.ly of er een beetje wordt doorgeklikt op onze links. En natuurlijk doen we ons best om de effectiviteit van Twitter in de gaten te houden.

We zagen al in Google Analytics dat veel van onze bezoekers onze website weten te vinden via Twitter. En niet alleen voor ons, maar voor heel veel webwinkels is Twitter een belangrijke medium die zorgt voor bezoekers, of beter nog voor klanten. Door Twitter Analytics heb je straks nog meer inzicht in wat Twitter eigenlijk betekent voor je merk, jouw webwinkel.

De basis

startscherm-Twitter-analyticsOm te beginnen geeft Twitter eerst een mooi grafiekje met jouw ‘mentions’ (als je met een @ wordt genoemd in de Tweet) en volgers (c.q. ontvolgers). Dus dat kun je nu heel gemakkelijk bekijken. Daarnaast biedt de eerste pagina een lijst met jouw tweets, met daar achter het aantal replies, retweets en faves. Je kunt kiezen of je alle Tweets laat zien, de goede Tweets of de beste. Heel handig is dat je kunt zien welke Tweets het goed doen en welke Tweets nou echt het beste uit de bus komen op basis van het aantal replies, retweets en faves. Als er links in de Tweet staan, dan wordt ook aangegeven hoe vaak er nu op de link is doorgeklikt.

Niet alleen leuk om te weten, maar je kunt er ook je voordeel meedoen. Je kunt nu dus analyseren welke Tweets het goed doen bij jouw volgers, welke Tweets kunnen rekenen op een retweets en welke links veelvuldig doorgeklikt worden. Was dit een commerciële tweet of juist eentje waarin je inspiratie of een tip deelde met je volgers?followers-also-follow

Volgers

Onder het Tabblad ‘volgers’ kun je zien waar de interesses van jouw volgers liggen. Waar komen ze vandaan? Zijn het vooral mannen of vrouwen die je volgen en welke anderen volgen zij nog meer? Onze volgers volgen bijvoorbeeld ook graag @flavourites, @flowmagazine en @fabmamaNL. Wat ons ook goede inzichten geeft in welke media we toch zouden moeten benaderen met onze persberichten ;-).

Twittercards

snapshot

Dit gaat alweer wat verder. Het gaat hier niet om de Tweets die jij hebt gedaan, of om je account. Het gaat om de Tweets met links naar jouw website. En ook de Tweets die gedaan worden vanaf jouw website. In navolging op de “pin-it”-button kun je nu dus ook kijken hoe vaak er een tweet wordt gedeeld vanaf jouw site en welke content dit dan ook is. Heel nuttige informatie, omdat je daarmee natuurlijk ook kunt bekijken welke content nou zo interessant is dat bezoekers dit willen delen.

Een leuk en belangrijk lijstje op deze pagina is die van je influencers. De top Tweeps die links naar jouw website hebben gedeeld. En influencers zijn heel belangrijk. Door hen te noemen in je Tweets kun je wellicht een veel groter bereik genereren, iets wat heel belangrijk is als je meer volgers, meer bezoekers en meer klanten wilt trekken met Twitter.

influencers-Twitter-analytics

Er zijn vast nog veel meer dingen die ik nog niet heb ontdekt. En andere zaken die ik nog nader wil bekijken, zoals de twittercards, waarmee je, door een aanpassing in de code, het soort Tweet die vanaf jouw website, blog, webwinkel gedeeld wordt kan beïnvloeden. Ik duik er nog maar weer verder in. Wie weet voor later.

Wil jij nou weten hoe je deze statistieken op een positieve manier kunt beïnvloeden, doe dan eens mee met de Online Training Twitter en leer in 5 weken hoe jij hiermee meer klanten kunt trekken. De eerste training van dit jaar is alweer bijna afgerond, maar op 25 april begint de volgende alweer, misschien tot dan!

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Twitter of LinkedIn

1 reactie bij Yes! Twitter Analytics

  1. avatar
    Vakpracht 19 februari 2014 bij 09:02 #

    Wat gaaf van Twitter! Hij zit er bij mij nog niet in (lucky you!), maar ik ga het in de gaten houden! Klein als Vakpracht nog is kan ik er denk ik een heleboel uit halen om te groeien. Dank voor de info!

Geef een reactie