Twitter voor webwinkels – interview


Widget area "Twitter widget" not found. Registered widget areas (sidebars) are:
header-widget
email-widget
blog-widget
twitter-widget
widget-pagina-template
widgets_for_shortcodes
primary
secondary
footer-1
footer-2
footer-3
footer-4
homepage
widgets-page-template

Diana van Ewijk (aka ^Di op Twitter) is de Rotterdamse helft van MamaMarketing. Zij twittert al sinds 2010 voor diverse webwinkels en heeft sindsdien zo’n 40.000 tweets de wereld ingezonden. Zij is bovendien Twittercolumnist, publiceerde de #twittercolumngids en haalde met haar ultrakorte verhalen de krant. Als er iemand weet hoe je met Twitter je webwinkel onder de aandacht brengt, is zij het wel.

In dit interview legt ze haar fascinatie voor Twitter uit. En op B+B+B work-out your business kun je haar precies vragen hoe jij Twitter inzet voor jouw webwinkel!

Tien vragen aan Diana over Twitter

interview-diana-van-ewijk-twitter-mamamarketing

1. Waarom ben jij fan van Twitter?

Met Twitter kun je heel snel heel veel verschillende mensen bereiken – of juist een heel select groepje. Dat vind ik, als ondernemer, heel erg fijn.

Het maakt van Twitter een soort koffie-automaat waar je leuke mensen ontmoet, in gesprek raakt en waar je continu wordt geïnspireerd.

2. In welk opzicht verschilt Twitter van andere social media als Facebook en Pinterest?

Het is veel dynamischer: je gaat echt in gesprek met mensen – en dat gesprek kan enorm groeien omdat er steeds meer mensen aanhaken. En je kunt heel snel informatie vinden of een vraag stellen – die vaak prompt beantwoord wordt. Ideaal!

3. Waarom kies jij voor Twitter?

Omdat het me in staat stelt op een leuke manier, waar en wanneer ik maar wil, contact te leggen met mijn volgers.

Twitter is mijn coffee to go, zeg maar 🙂

Zo liep ik vorig jaar door Londen terwijl ik, op Twitter, via MamaMarketing, druk in discussie was over de vraag of ‘de Nederlandse webwinkelier’ wel ambitieus is. Dat was geweldig: niet alleen omdat de discussie interessant was, maar ook omdat het in Londen pijpenstelen regende en ik zo dus een goede reden had om lekker in een cafeetje te blijven zitten.

4. Hoe denk jij over webwinkelmarketing: een noodzakelijk kwaad, of leuk om te doen?

Webwinkelmarketing is absoluut noodzakelijk! Je moet je immers onderscheiden van andere webwinkels – niet alleen van andere kleine tot middelgrote webwinkels, maar ook van de hobbyisten – én van de bol.commen van deze wereld.

Marketing is daarbij key – en daarom moet je een manier vinden om marketing te doen die past bij jou en je webwinkel. Het is ontzettend belangrijk dat ‘marketing’ leuk is om te doen. Want als je heel old school denkt over marketing, dan krijg je er buikpijn van, en doe je er veel te weinig aan.

Twitter is een geweldige manier om je zelf te laten zien aan je doelgroep, zodat zij aan je kunnen snuffelen. En als je het goed aanpakt, creëer je met een goede mix van tweets de gunfactor – en die zorgt er weer voor dat mensen graag van je kopen.

5. Hoe mix jij zakelijk en privé op Twitter?

 

Ik mix zakelijk altijd met privé. Ik geloof namelijk heel sterk dat het, juist als bedrijf, belangrijk is om je gezicht te laten zien.

Letterlijk, met een foto in plaats van een logo, maar ook figuurlijk: wie ben ik, waarom tweet ik wat ik tweet, wat inspireert mij? Dat vertaal ik vervolgens naar tweets waar mijn volgers ook wat aan hebben. Dat laatste is belangrijk, anders wordt het de Diana-show – en daar zit niemand op te wachten, natuurlijk 🙂

6. Wat is je meest succesvolle tweet geweest? En wat heeft die opgeleverd?

De meest succesvolle tweet plaatste ik eind 2010. Ik tweette dat ik bezig was met een handboek over online marketing, iemand tipte met dat Laura van den Brink daar ook mee bezig was, en drie tweetjes en 1 koffie later was MamaMarketing.nl geboren.

7. Wat is het meest verrassende dat je hebt meegemaakt dankzij Twitter?

twittercolumn-diana-van-ewijk

Toen ik nog een webwinkel had, met een bijbehorende groothandel, verkocht ik eens een hele voorraad producten (zo’n 350 stuks) in een halve dag – dankzij Twitter.

En MamaMarketing is dus ontstaan dankzij Twitter – iets waar ik nog elke dag heel erg blij mee ben!

Privé gezien is het leukst dat Twitter me bracht de #twittercolumn, een ultrakorte verhaalvormDe eerste schreef ik op 20 maart 2010 – en nu heb ik er al meer dan 800 geschreven!

8. Vertel eens wat meer over de #twittercolumn?

 

Sinds 2010 schrijf ik regelmatig een ultrakorte column van exact 126 tekens, afgesloten met #twittercolumn. Heerlijk om te doen én een prachtige manier om mooie momenten uit mijn leven op te slaan. Ik heb nu een archief vol met kleine verhaaltjes; een soort foto’s, maar dan in woord.

schrijf-je-eigen-twittercolumn

De bijbehorende #Twittercolumngids die ik publiceerde in 2012 werd trending – dat was geweldig leuk, natuurlijk, en het leverde honderden downloads van die Twittercolumngids op. Plus interviews met wat bladen, kranten en op de radio.

Twittercolumngids_interview_diana_van_ewijk_Algemeen_Dagblad_Rotterdam

Maar het leukst is nog, dat er inmiddels heel veel meer mensen twittercolumns schrijven. Heel inspirerend vind ik dat!

Regelmatig een twittercolumn schrijven, is niet alleenheel erg leuk om te doen, maar ook heel goed om beeldend te leren twitteren. Sinds ik twittercolumns schrijf, lukt het me veel beter rake tweets te schrijven – en dat is ook zakelijk gezien erg handig.

9. Kun jij een voorbeeld noemen van een inspirerende, twitterende webwinkelier?

 

Ik vind de dames van Urbans and Indians heel inspirerend twitteren. Zij hebben altijd mooi beeld dat perfect past bij de sfeer van hun webwinkel. En ze hebben een heel grappige tone-of-voice, waardoor hun tweets er echt uitspringen.

3 Twitter tips van Diana

  1. Maak van je avatar een portret.
    Zo laat je letterlijk de mens achter je merk zien.
  2. Gebruik je profielpagina om mensen ervan te overtuigen je te volgen.
    Wie ben je, wat doe je en vooral: waarom is dat interessant voor hen?
  3. Don’t spam them!
    Ga niet als een malle twitteren over jouw leuke webwinkel, maar ga het gesprek aan met jouw doelgroep. Inspireer, adviseer en help hen. Door antwoord te geven op hun vragen, profileer je jezelf als expert. Een sympathieke expert, waar ze graag van kopen.

De Gouden Twitter Tip van Diana

Beschouw je tweets als krantenkoppen; richt je hele bericht zo in, dat doorlezen en -klikken onweerstaanbaar is!

Frommel de url dus niet ergens weg, maar zet er de schijnwerpers op. Maak duidelijk wat je kunt verwachten na de klik – daarmee trek je mensen vaak over de doorklikstreep.

Zelf ook twittercolumns leren schrijven?

Leer hoe je zelf ultrakorte columns schrijft – en dus hoe je beeldend twittert. Met de gratis Twittercolumngids krijg je heel veel praktische tips en inspirerende voorbeelden.

>> download de gratis Twittercolumngids

Serieus aan de slag met Twitter?

Wil je Twitter echt in gaan zetten voor je webwinkel?
Lees dan door…

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie