Verkopen van webwinkel: hoe doe je dat? (interview)

Het zal je niet ontgaan zijn: veel online ondernemers sluiten hun webwinkel.
Om allerlei redenen, bijvoorbeeld omdat ze failliet gaan, of omdat ze na een paar jaar hebben ingezien dat hun hart toch ergens anders ligt.

Aan de andere kant wil bijna een derde van alle Nederlanders binnen vijf jaar een eigen webshop beginnen.
Maar het opzetten van een eigen webwinkel niet één en al joepie.
Om het goed te doen, moet je veel tijd investeren, onder andere in:

  • onderzoek (naar bijvoorbeeld je niche en doelgroep),
  • het ontwikkelen en laten bouwen van een webwinkel
  • het inkopen van je collectie
  • het opzetten van een marketingstrategie die ervoor zorgt dat er ook daadwerkelijk klanten naar je webwinkel komen.

In dit licht bezien is het erg aantrekkelijk om een goedlopende webwinkel over te nemen.
Want in dat geval heeft de vorige eigenaar al gedegen onderzoek gedaan, een klantenkring opgebouwd en een marketingstrategie uitgezet. Jij hoeft dan alleen nog maar te fine tunen en aanpassingen door te voeren die beter bij jou passen.

En als er geinteresseerde kopers zijn, dan is het verkopen van webwinkel ook een optie, naast het domweg sluiten ervan.
Als jij het overweegt, het verkopen van webwinkel, lees dan onderstaand interview.

Hoe verkoop je je webwinkel?

logo SLipperwereld verkoop webwinkel op mamamarketing

Online ondernemer Elsbeth Langendonk, van het succesvolle Slipperwereld, verkocht begin dit jaar haar webwinkel.
Lees hier ons eerste interview met Elsbeth Langendonk.

In dit artikel vragen we Elsbeth hoe zij de verkoop van haar webwinkel heeft aangepakt.
En we laten de kopers aan het woord.

Vraag 1. Heb je veel reacties gekregen? En zo ja: waar kwamen de meeste reacties vandaan?
Ja, ik heb veel reacties gehad. Uit de vele reacties zijn ongeveer 10 oprecht geïnteresseerde partijen gekomen. Deze groep bestond uit een mix van leveranciers, relaties en partijen die reageerden naar aanleiding van het interview op MamaMarketing.

Vraag 2. Zijn er vragen geweest waar je niet op voorbereid was? Met andere woorden: waar moet je als verkopende partij echt aan denken?
Ik had me vooraf goed voorbereid. Ik heb in eerste instantie een verkoopbrochure voor mijn webwinkel gemaakt met daarin allerlei relevante informatie. Daarnaast had ik alle financiële cijfers en Google analytics gegevens van de afgelopen 4 jaar geanalyseerd en een actuele lijst van de voorraad paraat.

Bij vragen van geïnteresseerden kon ik daarom 9 van de 10 keer direct hun vragen beantwoorden.

Vraag 3. Je hebt social media ingezet bij de verkoop van je webwinkel. Hoe is dat bevallen? Veel mensen zijn bang dat dat ‘niet serieus’ genoeg over zou komen. Zou je het aanraden, achteraf gezien?
Dat is erg goed bevallen, ik weer eens gemerkt hoe krachtig social media is. Mijn aankondiging verspreide zich razend snel als een soort olievlek en voor ik het wist kreeg ik diverse informatieverzoeken. Ik heb overigens op social media alleen verwezen naar het interview op MamaMarketing.

Vraag 4. Wat was het meest opvallende wat je hebt meegemaakt tijdens het hele verkoopproces? (ik denk hierbij aan onzinbiedingen, vreemde informatievragen etc)

Het meest opvallende vond ik toch wel de vele mensen die denken dat je voor 500,00 euro een complete webwinkel kunt kopen die al 7 jaar haar bestaansrecht heeft bewezen.

En daarnaast vond ik het ook opvallend dat ik zowel werd benaderd door mensen die al webwinkels hebben als door mensen die er misschien een willen opstarten. De vragen waren hier door iedere keer weer anders, soms heel inhoudelijk en technisch en soms juist gedetailleerd.

Vraag 5. Heb je ook ‘onzinbiedingen’ gehad en zo ja: hoe ben je daarmee omgegaan?
Jazeker! Zoals hierboven al vermeld zijn er ook wel onzinaanbiedingen geweest.
Mensen die denken dat je van de webwinkel ‘af wil’ en daarom wel akkoord zal gaan met een bod van 500,00 euro inclusief voorraad. Met dat soort onzinbiedingen ben ik gewoon vriendelijk omgegaan, maar wel aangegeven dat het bod toch substantieel te laag was.
Ik vraag me ook wel af of het “gewoon” proberen is of dat mensen echt zo naïef zijn. Om dit probleem te tackelen heb ik daarom voor mijzelf een vraagprijs bepaald welke ik minimaal voor mijn webwinkel wilde krijgen. Dit heb ik daarna al vrij snel gecommuniceerd omdat ik merkte dat je daarmee de oprecht geïnteresseerde partijen er wel tussenuit filtert.

Vraag 6. Hoe heb je de uiteindelijke koper gevonden?
De uiteindelijke koper heeft zich aangemeld via mijn interview in MamaMarketing. Ik was op dat moment al in een vergevorderd stadium met een andere partij, maar deze mensen besloten toch in loondienst te blijven en in deze tijd de gok niet te wagen om zelfstandig te gaan ondernemen. Doordat deze partij besloot van een koop af te zien ben ik in onderhandeling gegaan met de uiteindelijke kopers en dit heeft ertoe geleid dat Slipperwereld half augustus is verkocht.

Vraag 7. Waar moet je, heel concreet, nog aan denken als je een geïnteresseerde partij hebt, maar nog geen deal? Hoe ga je de onderhandelingen in? Waar moet je op letten?

Mijn belangrijkste tip is; wees vooral eerlijk en duidelijk!

Dit is wel zo prettig voor jezelf, maar ook voor de kopende partij. Geef dus geen misleidende of halve informatie en bereid jezelf goed voor.
Bij alle drie de partijen waarmee ik heb onderhandeld heb ik vooraf aangegeven welke verkoopprijs ik minimaal wilde hebben. De partijen heb ik daarna letterlijk in de administratie, Google analytics en naar de voorraad laten kijken.
Uiteraard hadden deze partijen heel veel vragen. Door de goede voorbereiding kon ik vaak direct een antwoord geven op deze vragen. Als mensen echt geïnteresseerd zijn, vind ik wel dat ze de juiste informatie moeten ontvangen om een serieuze bieding te kunnen doen.
Ik realiseerde mij dat dit proces voor mij maar ook voor de andere partijen een nieuwe ervaring was. Als je dat weet, dat wederzijds uitspreekt en elkaar helpt ontstaat er al gauw een goede sfeer waarin de onderhandelingen plaatsvinden.

Vraag 8. Wat zijn je plannen nu de webwinkel is verkocht?
Ik vind het heerlijk dat ik mij nu voor de volle 100% op www.pers-wereld.nl kan storten.
Het persbureau Pers-Wereld schrijft persberichten voor webwinkels, merken en producten. Ik vind het geweldig om hiermee bezig te zijn en probeer Pers-Wereld nu naar een hoger level te brengen. Ik werk inmiddels samen met een vast team van tekstschrijvers en ben bezig met het realiseren van een beeldbank. Hierdoor kunnen redacties binnenkort het beeld bij de persberichten ook direct in Hoge Resolutie downloaden.
Daarnaast ben ik samen met mijn partner een nieuw initiatief gestart waarbij wij websites gaan helpen hun online vindbaarheid te verbeteren. Door middel van een gratis website scan wordt een hele website inzichtelijk gemaakt. Er wordt inzicht verkregen in je positie ten opzichte van je belangrijkste concurrenten en e ziet de goede punten en verbeterpunten van je website. Op basis hiervan brengen wij een advies uit over hoe je de eventuele knelpunten kunt optimaliseren door middel van het inzetten van onze diensten.

Vraag 9: Wie is de nieuwe koper? Gaan zij dingen anders doen dan jij?
De nieuwe eigenaren van Slipperwereld zijn prettige, eerlijke en intelligente mensen die heel goed weet wat ze willen, echte doeners. We hebben nog regelmatig contact als er nog vragen zijn met betrekking tot de webwinkel. En daarnaast mag ik ook persberichten voor ze blijven schrijven. Erg leuk om op deze manier toch nog enigszins betrokken te zijn en op de hoogte te blijven van de veranderingen met betrekking tot de shop. Zij hebben veel plannen met de shop, maar het is niet meer aan mij deze bekend te maken. Dus de website www.slipperwereld.nl goed in de gaten houden!

En hoe heeft de koper de onderhandelingen ervaren?

Na wat speurwerk op het internet kwamen wij via www.webvedettes.nl uit bij de webshop www.slipperwereld.nl. Het brede aanbod van slippers, waterschoenen en strandaccessoires sprak ons, mede in combinatie met de winteraccessoires, meteen aan.

Wat ons aansprak in de overname van een bestaande webshop was voor ons het feit dat wij ons per direct bezig konden houden met het uitbouwen van de webshop. Ook de goede ranking bij Google speelde voor ons een belangrijke rol. De gesprekken met Elsbeth zijn zeer prettig verlopen. De overname ging daardoor zeer soepel en was eigenlijk binnen enkele weken beklonken.

zegt Jos Frieling, de nieuwe mede-eigenaar van Slipperwereld.nl

Wij wensen Elsbeth veel succes met haar nieuwe avontuur en de nieuwe eigenaren veel succes met het uitbouwen van hun webwinkel!

Wil jij je webwinkel verkopen?

Wij helpen je graag op weg! Lees hier hoe wij je kunnen helpen bij de verkoop van je webwinkel.

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

6 reactie bij Verkopen van webwinkel: hoe doe je dat? (interview)

  1. avatar
    Sylvia de Koning 18 juni 2016 bij 21:54 #

    Goededag,

    Ook ik heb een webshop laten bouwen,
    En is sinds kort klaar…
    Maar helaas door ( medische ) omstandigheden, is deze niet in gebruik en online geweest.
    Zeer waarschijnlijk zal dit ook niet gebeuren, en wil ik de webshop verkopen.
    Is dit eenvoudige omdat de webshop dan nog aangepast en veranderd kan worden ?

    Bij voorbaat dank,
    Met vriendelijke groet
    Sylvia

  2. avatar
    Sander Scholten 8 juni 2016 bij 13:27 #

    Ha Diana,

    Leuk om je artikel te lezen! Misschien is het nog wel een leuke aanvulling dat er tegenwoordig een bemiddelingsplatform is, waar kopers en verkopers van webwinkels ook terecht kunnen: WebshopKopen.

    Opgezet met bedrijfsovernamespecialist MKBase, combineert WebshopKopen de klassieke kennis op het gebied van overnames met de nieuwe kennis op het gebied van e-commerce.

    Veel succes met je blog!

    Sander Scholten

  3. avatar
    Bert Jansen 15 mei 2014 bij 19:26 #

    Het lijkt mij inderdaad ook zeer vervelend om niet serieus genomen te worden en allerlei absurd lage boden te ontvangen van rond de 500 euro. Dat slaat natuurlijk echt compleet nergens op. Lijkt me erg frustrerend om ook deze mensen vriendelijk af te moeten handelen terwijl je toch eigenlijk zelf wel wat anders aan je hoofd hebt.

  4. avatar
    Mevrouw Schaap 6 januari 2014 bij 22:50 #

    Ik heb ook mijn webwinkel overgenomen en wat sommige potentiele kopers vergeten is dat je een geesteskindje overneemt. Dus als je daar bij stil staat kun je een hele fijne overname hebben. Ik kan bv nog steeds met vragen terecht bij de vorige eigenaresse en ik weet dat zij mij weer volgt op oa fb.

  5. avatar
    Simone 6 januari 2014 bij 10:11 #

    Fijn dat we ook een tweede interview mogen lezen over hoe het uiteindelijk afgelopen is. En ook dat de kopers een stukje schrijven! Zo zie je maar dat je webshop verkopen nooit negatief hoeft uit te pakken mits je de goede aanpak hebt

Trackbacks/Pingbacks

  1. The day after… | 'Hare Maristeit' - 7 januari 2014

    […] erg populair is. Hoe toevallig, dat ik gistermiddag mijn draft voor de bekendmaking afmaakte, en ik dit blog over ‘Webwinkel verkopen’ via MamaMarketing voorbij zag komen? Interessant om te […]

Geef een reactie