Waar stond ik, waar sta ik nu en waar wil ik heen

We staan aan het begin van een nieuw jaar. Het moment bij uitstek om eens te kijken naar waar jouw webwinkel nu staat. Hoe sta ik in markt? Hoe is mijn omzet en heb ik mijn doelen bereikt. Het is goed om eens in de zoveel tijd, laten we zeggen, eens per jaar eens te kijken naar je huidige positie. Vergelijk dit met die van vorig jaar. En kijk dan ook waar je dit jaar naar toe wilt. Maar je kunt dit natuurlijk ook heel goed doen voordat je een nieuwe campagne of actie begint.  Je kunt dan na afloop evalueren of het je voldoende heeft opgeleverd.

Waar sta je nu?

In de maand waar ondernemen en jouw webwinkel centraal staan, is het goed om te bepalen waar je nu staat. Dus maak een duidelijk lijstje met alle belangrijke cijfers.

Ja we houden van lijstjes 🙂

Doe dat voor bijvoorbeeld de volgende punten:

  • omzet
  • aantal klanten
  • aantal verkochte producten
  • bezoekers
  • gemiddelde conversie
  • gemiddelde besteding per klant
  • kosten

Maar kijk ook naar de volgende punten in je huidige situatie:

  • aantal volgers op verschillende sociale media
  • aantal nieuwsbrief abonnees
  • klantreacties
  • klachten
  • voorraadbeheer
  • distributie
  • werkplek
  • collega’s
  • webshop

Gebruik in jouw lijstje de punten die voor jou belangrijk zijn. Je hoeft niet perse alle punten van hierboven te gebruiken. Vul bij deze punten de concrete en relevante cijfers in. Je kunt veel cijfers natuurlijk vinden in je eigen administratie. Maar ook Google Analytics of andere sitestatistieken geven je veel input over je webshop.

Evaluatie

Als je dit lijstje hebt gemaakt voor jouw webshop. Schrijf daar dan ook de cijfers en gegevens van een jaar geleden bij. En kijk dan ook meteen even naar de doelstellingen die je bijvoorbeeld vorig jaar hebt gesteld. Heb je deze behaald? Waarom wel en waarom niet. Ben je tevreden? En waarom wel/niet? Wat werkte wel, en wat niet? En wat zou je een volgende keer heel anders aanpakken?

Een goede evaluatie kan je namelijk heel goed helpen om weer nieuwe doelen te stellen voor het volgende jaar. En daarbij is het ‘waarom’ natuurlijk heel belangrijk. Deze informatie kun je namelijk heel goed gebruiken om te zorgen dat je jouw tijd zo effectief mogelijk besteedt. Dat inzicht zorgt ervoor dat je de doelstellingen voor volgend jaar weer realistischer kunt maken.

*Tip: Je kunt in Google Analytics de periode, die getoond wordt, aanpassen. Als je dit nu eens neemt over heel vorig jaar en dan de maandweergave kiest, dan kun je per maand de gemiddelden zien.

Nieuwe plannen en doelen

Als je weet waar je vandaan komt en waar je nu staat, is het tijd voor de volgende stap.

Waar wil je naar toe?

Schrijf daarom bij jouw lijstje ook de cijfers die je graag zou willen behalen. Door heel concreet de cijfers te noteren van de omzet die je wenst te behalen, de aantallen bezoekers die je wilt trekken, en de conversie die je wilt behalen, maak je dat je heel concrete en meetbare doelen stelt voor het komende jaar. Als je daarbij ook bedenkt wat jij gaat doen om die nieuwe cijfers te behalen aan het einde van het jaar, dan is daar jouw strategie geboren. En het maakt het je heel gemakkelijk om volgend jaar weer hetzelfde lijstje erbij te pakken en dan alles opnieuw te bekijken. Je zult zien dat je steeds meer leert over je doelen, maar ook heel veel over de manier waarop je het hebt aangepakt.

Van je ‘fouten’ kun je leren, en dingen die goed gaan, kun je misschien meer polijsten zodat ze nog beter zijn, of meer opleveren.

Heel veel succes bij het maken van jouw lijstje. En ik ben benieuwd waar wij jullie mee kunnen helpen om die nieuwe doelen waar te maken.

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Twitter of LinkedIn

, , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie