Verover de wereld, begin lokaal

Je hoeft niet ver te zoeken om met je winkel in de publiciteit te komen. Dat ondervonden Kimberley Rosier van www.simsalakim.nl en ik toen we een paar maanden geleden een persbericht verstuurden naar de lokale en regionale media over haar BEEB-boxen. Op zich al aardig nieuws, maar het feit dat de kop een bijzondere tegenstelling bevatte (Leidse criminologiestudente (21) lanceert BEEB-box voor moeder en baby), zorgde voor een aantal leuke interviews in o.a. het Leidsch Dagblad. En zeer geslaagd resultaat!

Ik schreef al eerder een blog over dit onderwerp voor Shopner, een website die zich richtte op webwinkeliers in het algemeen. Deze website bestaat inmiddels niet meer, maar ik wilde je de informatie niet onthouden, omdat het juist over bovenstaand voorbeeld gaat. Soms is publiciteit namelijk dichterbij dan je denkt…

kranten

Wanneer je een webwinkel begint, wilt je het liefst in no time zoveel mogelijk bezoekers trekken. Juist doordat je een winkel op het internet hebt, ligt ‘de wereld’ aan je voeten. Voor zover dat betrekking heeft op je producten natuurlijk. Maar doordat je zo’n brede doelgroep hebt, kun je je naaste omgeving eenvoudig over het hoofd zien. Vooral bij het bekend maken van je winkel kan de lokale media juist een uitstekend begin zijn.

Betrek je locatie in het bericht
Achterhaal eens welke lokale en regionale pers (kranten, weekbladen, websites radio en tv) er in jouw omgeving is en verzamel daar de juiste gegevens van. Wanneer je een persbericht schrijft voor deze doelgroep, benadruk dan het lokale aan je bericht (het liefst meteen in de kop van je bericht). Want naar dat soort nieuws zoeken deze journalisten. ‘Nieuwe webwinkel in onderbroeken’ belandt direct in de prullenbak, maar ‘Barneveldse onderneemster gaat in online onderbroekenbusiness’ zal op zijn minst geopend worden in de regio Gelderland. En bedenk eens dat wanneer je geïnterviewd wordt voor de Barneveldse Courant, mét foto, dat je binnen no time bekend bent in de omgeving.

Meer gevoel als plaatsgenoot
Want wie denkt dat het klanten niet uit maakt bij welke webwinkel ze bestellen, heeft het mis. Veel Nederlanders vertrouwen toch nog steeds op informatie van bekenden. Mond-tot-mond reclame is ontzettend belangrijk en in de krant lezen over een plaatsgenoot met een webwinkel schaart daar ook onder. Het maakt je winkel een stuk persoonlijker. En reken maar dat je leuke reacties uit je omgeving krijgt. Het gaat dan niet alleen om de oplage van de krant, maar hoe het nieuws bij de lezers binnenkomt. En iets uit de regio heeft dan meer lading dan iets dat men in de Telegraaf leest.

Ik pleit er overigens niet voor om je als webwinkelier alleen maar op de regio te storten en de landelijke media links te laten liggen. Maar helemaal uitsluiten of vergeten moet je het ook zeker niet. Ik krijg juist de leukste reacties wanneer ik in de regionale krant sta en journalisten uit de buurt zijn vaak ook veel makkelijker benaderbaar. Je kunt het in ieder geval eens proberen…
avatar

About Laura van den Brink

Laura van den Brink is MamaMarketeer, met communicatie als specialiteit. Ze houdt ervan om merken te 'bouwen' door middel van storytelling. Dat doet ze onder andere voor haar eigen sieradenmerk LOVY luxe kindersieraden. Ze maakt zilveren armbandjes voor baby's en andere kindersieraden om bijzondere momenten voor áltijd te bewaren.

, , , , , , ,

4 reactie bij Verover de wereld, begin lokaal

  1. avatar
    Beata 24 april 2013 bij 09:12 #

    Leuke tips… dat moet ik nog doen. Volgende op de lijst 🙂

  2. avatar
    WomenWants 31 januari 2011 bij 23:23 #

    Leuk artikel!
    Bezoek ook een keer een Open Coffee in je omgeving. Zo ben ik in contact gekomen met het Kleur en Style magazine waar deze maand een erg leuk artikel over WomenWants in staat!

  3. avatar
    Janneke 31 januari 2011 bij 11:34 #

    Leuk stuk. Zeker waar denk ik. Ben er onlangs achter gekomen dat er een aantal webwinkels bij mij in de buurt zijn. Ik zie nooit advententies of berichten van hen, terwijl ik toch eerder geneigd zou zijn iets van ze te kopen; om de streek levendig te houden en omdat ik ze via via via waarschijnlijk wel ken. doei, Janneke

    • avatar
      Laura 31 januari 2011 bij 23:12 #

      Hi Janneke, het voelt ook redelijk veilig om je te richten op de media in de buurt. Als je ergens wilt beginnen, is dat een goede start. En regionale publicaties hebben mij de leukste reacties opgeleverd… 😉
      Groeten van Laura

Geef een reactie