verslag FB-vragenuur over Nieuwsbrieven

vragenuurtje NB

Inmiddels zal je het wel van ons kennen.

Ons Facebook vragenuur.

Tijdens het Facebook vragenuurtje worden jouw vragen beantwoord over een bepaald thema. Soms vragen we daarbij de hulp in van een expert, maar als het gaat over marketing en communicatie dan kunnen we natuurlijk ook zelf heel goed jullie vragen beantwoorden. Passend in ons E-mailmarketing thema ging het vragenuurtje van afgelopen dinsdag over Nieuwsbrieven. Een korte samenvatting wil ik graag met jullie delen.

Er waren veel vragen over binnen. Veel dezelfde ook, want eigenlijk wilde iedereen wel weten hoe je nou succes krijgt met je nieuwsbrief.

Is er een succesformule?

Ja en Nee.

Een lastige vraag. Waar ik geen kant en klaar antwoord op had. Er bestaat namelijk niet DE succesformule. Er is geen perfecte tijd, waarop alle nieuwsbrieven uitgestuurd kunnen worden. Er is geen perfect aantal ‘nieuws’items die je moet gebruiken. En er is geen perfecte frequentie die voor iedereen geldt. Je zult het allemaal zelf moeten uitvinden, want iedere doelgroep is anders en jouw producten, diensten of verhalen zijn heel anders dan die van je buurvrouw of concurrent. Als er zoiets was als de perfecte dag, en het perfecte tijdstip, dan zou iedereen dat best weten, want dan kreeg je namelijk alleen op dat tijdstip al je nieuwsbrieven tegelijkertijd. Dat zou dan uiteindelijk ook niet het antwoord zijn. Een belangrijke conclusie was daarom ook dat je zelf moet testen wat bij jou past en wat bij jouw abonnees past.

Met wat gezond verstand kom je ook al een heel eind. Als jij je richt op moeders, dan heb je grote kans dat zij het op woensdagmiddag veel te druk hebben om een nieuwsbrief te lezen. Maar richt jij je op jonge vrouwen zonder kinderen, dan kan het zomaar zijn dat zij juist op woensdagmiddag nog een leuk jurkje online willen scoren zodat ze die het volgende weekend meteen aan kunnen. Je kunt natuurlijk ook testen, een A/B test geeft je ook al veel inzichten. Je kunt dan je nieuwsbrief naar 2 groepen sturen op verschillende tijdstippen, en achteraf bekijken welk tijdstip voor jouw abonnees beter was. En als je er nog steeds niet achter komt, dan kun je het natuurlijk ook altijd vragen.

Schermafbeelding 2013-04-02 om 15.42.16

Spam

Iedereen heeft een hekel aan SPAM! En daarom is natuurlijk ook anti-SPAM wet ingevoerd. Toch is het voor sommigen nog best spannend om een nieuwsbrief te versturen. Uit angst voor het spammen van je klanten, wordt er dan toch voor gekozen om het niet te doen.

ZONDE!

Je laat op die manier veel kansen liggen. Jouw abonnees hebben zich echt niet voor niks ingeschreven voor je nieuwsbrief. Daar hebben ze gegevens voor moeten achterlaten en een aantal keren toestemming moeten geven, voordat jij ze een eerste nieuwsbrief stuurt. Je kunt dus best wel stellen dat ze je nieuwsbrief echt wel willen ontvangen. Ze hebben er serieus moeite voor moeten doen. Dan moet je ze natuurlijk ook bedienen. En ze zijn dan echt niet vies van een aanbieding, of een sales-actie. Houd dat dus in je achterhoofd. Natuurlijk zullen sommigen zich afmelden. Maar afhakers hou je altijd. Je richt je op die mensen die jouw nieuws willen lezen en juist heel graag een aanbieding willen ontvangen. Daar haal jij weer business uit, nieuwe en terugkerende klanten. Heel handig dus, zo’n nieuwsbrief.

Teruglezen?

Dit waren heel in het kort de meest voorkomende vragen. Maar je kunt natuurlijk alle vragen en antwoorden, opmerkingen en discussies teruglezen op onze facebookpagina. In het event: Facebook Vragenuurtje Nieuwsbrieven

  • + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +

    Ook op een simpele manier aan de slag met een nieuwsbrief die je ideale klant aanspreekt?

    Moeiteloos en met plezier artikelen schrijven die je expertise laten zien? Dan is de online cursus Succes met MailChimp misschien iets voor jou.

    In 8 lessen met stap-voor-stap uitleg leer je alles wat je nodig hebt om een mooie nieuwsbrief te maken. En je leert niet alleen alles over MailChimp. Je gaat óók aan de slag met het schrijven van een wervende nieuwsbrief, zodat je een band opbouwt met je lezer en snel meer inschrijvingen en klanten krijgt.

    Meer over de online cursus Succes met MailChimp


    + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
  • avatar

    About Dana Taberima

    Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Twitter of LinkedIn

    , ,

    1 reactie bij verslag FB-vragenuur over Nieuwsbrieven

    1. avatar
      Dreumes enZo 5 april 2013 bij 10:09 #

      Bedankt voor de tips. Het verhaal begint al mooi met het wanneer is het beste moment. Dit heb ik me ook wel eens afgevraagd. Zondagavond 19.00 uur hebben ze me wel eens verteld. Maar dit lijkt me voor mijn doelgroep juist het bedtijd moment. Wellicht dat moeders daarna rustig gaat zitten?

    Geef een reactie