Verslag MamaMarketing juridisch vragenuur [1]

Op dinsdag 3 juli 2012 heeft het eerste MamaMarketing vragenuur plaatsgevonden op Facebook. Hiervoor hadden wij Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law & Fine Prints uitgenodigd om antwoorden te geven op juridische vragen. Een uur lang heeft Charlotte jullie brandende vragen beantwoord met als resultaat lange discussies. Iedereen kon zijn en haar vragen vooraf indienen, maar ook gewoon tijdens het uur zelf stellen. Waardoor we eens wat dieper in konden gaan op de voorkomende problemen. Omdat het nog al veel was en het op Facebook soms wat lastig terug te lezen is, zullen we een aantal blogs wijden aan de verschillende vragen. Daarnaast hebben we Charlotte bereid gevonden om een aantal extra gastblogs voor ons te schrijven over o.a. auteursrecht en modelrecht, omdat dit iets is waar bijna elke webshop mee te maken heeft en hier nog veel onduidelijkheid over was. In dit blog zullen we enkele vragen en antwoorden samenvatten.

Verzenden

Waar moet een pakketje aan voldoen? Moet er een factuur meegestuurd worden, is een pakbon verplicht?

Het pakketje opzich hoeft juridisch gezien nergens aan te voldoen. Je mag het versturen zoals je wilt. Je moet er alleen wel voor zorgen dat het bij de juiste persoon aankomt en dus naam en adressering kloppen. Ook is de webwinkelier tot aan de aflevering er verantwoordelijk voor dat het product in dat pakketje onbeschadigd is. Zorg er daarom voor dat je het product op de juiste manier verpakt verzend. Ga er vooral niet vanuit dat de bezorgdienst er rustig mee om zal gaan.

Wat met het pakket meegestuurd mag worden, maar ook al eerder na de bestelling per e-mail gestuurd mag worden is de informatie over conformiteitsregels, garantie, herroepingsrecht en de klachtenregeling. Meteen na de bestelling zul je een bevestiging moeten sturen en op enig moment moet er een factuur en andere informatie verzonden worden. Dit moet ofwel vóór verzending of meegezonden worden met het pakket.

Aansprakelijkheid

Hoe zit het met de aansprakelijkheid voor met de hand gemaakte producten? Dus wat als een kind bijvoorbeeld stikt in een door jou gemaakt en verkocht speenkoord? Ben jij dan als producent aansprakelijk?

Er is een Europese Richtlijn die regelt dat producten veilig moeten zijn voor gebruik. Zowel de producent/fabrikant, als de persoon die zich als zodanig voordoet door zijn merk op het product te plaatsen zijn aansprakelijk voor de schade die het product aan personen of andere producten heeft gebracht. Deze richtlijn regelt simpelweg dat de producten veilig moeten zijn voor het gebruik waar ze voor bedoeld zijn. Tenzij er speciale regels zijn opgesteld voor een product, dan zul je aan die regels moeten voldoen. Als mensen het product dus anders gebruiken dan waar het voor bedoelt is, ben je niet aansprakelijk. Maak je een speenkoord, dan zul je dus moeten voorkomen dat een kind er in kan stikken of dat er giftige stoffen in het product zitten.

Overigens hoeft de consument niet aan te tonen dat jij als producent verantwoordelijk was voor het ongeluk. Wel moet de consument aan kunnen tonen dat het ongeluk door het product is ontstaan, wat de schade is en welk gebrek het product toont. Jij zult dan dus aan moeten tonen dat je toch niet verantwoordelijk bent, omdat het product veilig was. Daarmee geef je impliciet aan dat het product door de consument verkeerd gebruikt is. Zorg dat in je uitingen op website en reclame, duidelijk is wat het product is, waar het voor bedoeld is en wat er van verwacht mag worden. Zo voorkom je dat mensen het mogelijke gebruik te veel oprekken.

Ook kan het helpen als je aangeeft waar een product per se niet voor bedoeld is. Maak deze lijst echter niet te lang, anders kan daar weer verwarring over bestaan.

De Europese richtlijnen kun je hier vinden.

De andere vragen, die Charlotte tijdens het Facebook vragenuur heeft beantwoord zullen later op de site gezet worden. Charlotte heeft eerder al een aantal gastblogs geschreven over juridische zaken die belangrijk zijn voor webshops:

1. Verplichte Online Informatie voor Webshops
2. Van ruilen komt huilen – over conformiteit, garantie en ruilen
3. Algemene Voorwaarden
4. Privacy

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Instagram of LinkedIn

, , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie