Auteursrecht – Verslag MamaMarketing juridisch vragenuur [2]

Op dinsdag 3 juli 2012 heeft het eerste MamaMarketing vragenuur plaatsgevonden op Facebook. Hiervoor hadden wij Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law & Fine Prints uitgenodigd om antwoorden te geven op juridische vragen. Een uur lang heeft Charlotte jullie brandende vragen beantwoord met als resultaat lange discussies. Iedereen kon zijn en haar vragen vooraf indienen, maar ook gewoon tijdens het uur zelf stellen. Waardoor we eens wat dieper in konden gaan op de voorkomende problemen. Omdat het nog al veel was en het op Facebook soms wat lastig terug te lezen is, zullen we een aantal blogs wijden aan de verschillende vragen. Daarnaast hebben we Charlotte bereid gevonden om een aantal extra gastblogs voor ons te schrijven over o.a. auteursrecht en modelrecht, omdat dit iets is waar bijna elke webshop mee te maken heeft en hier nog veel onduidelijkheid over was. In het eerste deel van het verslag hebben we de vragen over verzenden en aansprakelijkheid op een rij gezet. In dit deel een verslag over auteursrecht.

Beschermen van foto’s

Hoe zit het met copyright op afbeeldingen? Hoe kan ik mijn (product)foto’s beschermen?

Allereerst is gebruikelijk dat we in Nederland het niet hebben over copyright maar over auteursrecht. Ik ga er hier vanuit dat het om eigen gemaakte foto’s gaat. Op foto’s ontstaat automatisch auteursrecht. Daar hoef je niets voor te doen. Geen inschrijvingen, geen melding met het (c) logo erbij etc. Wil je voorkomen dat het door een ander gebruikt wordt, zul je vooral technische maatregelen moeten nemen, zoals de foto niet te groot gebruiken, zorgen dat opslaan etc, niet mogelijk is en tegen screenshots zul je watermerken moeten gebruiken. Een handige WordPress plugin om de beelden van je site te beschermen:http://wordpress.org/extend/plugins/no-right-click-images-plugin (met dank aan @HannekedeWit). Of je dit ook wilt is natuurlijk maar de vraag.

Wat kan ik doen als mijn foto’s worden gebruikt op andere websites in andere webshops?

Als je foto’s en tekst tegenkomt die je zelf gemaakt en geschreven hebt kun je het beste een brief sturen en eisen dat deze verwijderd worden, eventueel met schadevergoeding erbij.  Is de foto inmiddels onterecht door een ander gebruikt kun je een brief sturen waarin je vraagt (eist) het beeld te verwijderen en schadevergoeding te eisen. Die schadevergoeding kun je in elk geval verhogen met €40,- buitengerechtelijke incassokosten.

Wat moet ik doen als ik andere foto’s wil gebruiken?

Als je foto’s van een ander commercieel wilt gebruiken zul je met de rechthebbende van de foto’s moeten onderhandelen. De rechthebbende is meestal de fotograaf of bijvoorbeeld het bedrijf /merk van de producten die op de foto staan. Een merk wil zichzelf vaak goed presenteren en zal dus goede foto’s van producten hebben laten maken. Vaak is het een kwestie van vragen en mag je de foto’s gratis gebruiken als je de producten ook verkoopt. Soms moet je daar dan nog wel een link of de naam van het bedrijf een extra keer bij noemen. Gaat het om sfeerbeelden, dan zal het iets meer moeite kosten. Soms zijn die beelden exclusief aan een bepaalde webwinkel verleend bijvoorbeeld, omdat iedereen toch ook uniek wil blijven. Het blijft een kwestie van eerst vragen, dan onderhandelen (bedenken wat je er zelf voor over hebt) en vervolgens goede afspraken maken en deze op papier zetten (en laten bevestigen). Houd wel in je achterhoofd: naamsvermelding ben je in principe verplicht en is dus geen echt onderhandelingspunt.

Hoe zit dit bij blogs? En bijvoorbeeld Pinterest?

Blogs zijn een wat ingewikkelder concept. Als ze de foto niet te commercieel gebruiken, maar slechts gebruiken ter ondersteuning van een artikel, dan mogen ze de foto gratis onder het citaatrecht gebruiken. Er moet dan wel een duidelijke naamsvermelding zijn. Een voorbeeld is een review van een product, een boek- of filmbespreking of een nieuwsbericht. Een enkele foto mag dan gebruikt worden. Een hele serie is te veel. Dit geldt overigens ook voor tekst. Let dus ook op als je publicaties van je eigen producten op je site wilt overnemen. Een aardig blog dat hier aan gerelateerd is en misschien nog een beetje extra duidelijkheid biedt kun je hier vinden: http://www.charlotteslaw.nl/2012/04/auteursrecht-op-interviews-en-persberichten/ Over pinterest heb ik al eens een blog geschreven: http://www.charlotteslaw.nl/2012/03/pinterest-een-auteursrechtelijk-probleem/ Omdat Pinterest niet meer is dan het kopiëren van een beeld (door middel van het linken naar het beeld, eventueel) mag dit eigenlijk niet. Omdat context ontbreekt valt het ook niet onder het citaatrecht. Je zult dus steeds om toestemming moeten vragen. Wie op zijn site een Pinterest button heeft geplaatst geeft daarmee eigenlijk al toestemming om te mogen pinnen. Wil je pinnen juist voorkomen, zijn daar technische mogelijkheden voor, zoals een wordpress plugin.

En hoe zit het met portretrecht? Veel mensen verspreiden via social media foto’s van zichzelf (ook bn-ers) als je die bv gebruikt voor een blog of op je site omdat ze een bepaald sieraad dragen dat jij verkoopt, mag dat?

Dat mag dan helaas weer niet, wanneer die persoon herkenbaar is. Dat wordt dan gezien als reclame en daar wil zo’n persoon niet mee geassocieerd worden. Het is een wat grijs gebied, portretrecht, maar reclame is er juist één waarbij al snel een redelijk belang van de geportretteerde wordt aangenomen, waardoor ze bezwaar tegen die publicatie mogen maken.

Bij BN’ers loop je dan zelfs nog het risico dat je ze zult moeten betalen, omdat zij een zogeheten ‘verzilverbare populariteit’ hebben en je mogelijk meer verdiend, omdat je een foto met hen op je site hebt staan.

Verjaard het copyright van beelden?

Het auteursrecht blijft tot 70 jaar na de dood van de auteur bestaan. Ligt het auteursrecht bij een bedrijf, dan is dit 70 jaar nadat het beeld is ontstaan. Vroeger was dit 50 jaar en er gaan in de politiek weer stemmen op om het te verkorten. Onder meer door GroenLinks.

De andere vragen, die Charlotte tijdens het Facebook vragenuur heeft beantwoord zullen later op de site gezet worden. Charlotte heeft eerder al een aantal gastblogs geschreven over juridische zaken die belangrijk zijn voor webshops:

1. Verplichte Online Informatie voor Webshops
2. Van ruilen komt huilen – over conformiteit, garantie en ruilen
3. Algemene Voorwaarden
4. Privacy

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Instagram of LinkedIn

, , , , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie