Verslag MamaMarketing juridisch vragenuur [4]

 Op dinsdag 3 juli 2012 heeft het eerste MamaMarketing vragenuur plaatsgevonden op Facebook. Hiervoor hadden wij Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law & Fine Prints uitgenodigd om antwoorden te geven op juridische vragen. Een uur lang heeft Charlotte jullie brandende vragen beantwoord met als resultaat lange discussies. Iedereen kon zijn en haar vragen vooraf indienen, maar ook gewoon tijdens het uur zelf stellen. Waardoor we eens wat dieper in konden gaan op de voorkomende problemen. Omdat het nog al veel was en het op Facebook soms wat lastig terug te lezen is, zullen we een aantal blogs wijden aan de verschillende vragen. Daarnaast hebben we Charlotte bereid gevonden om een aantal extra gastblogs voor ons te schrijven over o.a. auteursrecht en modelrecht, omdat dit iets is waar bijna elke webshop mee te maken heeft en hier nog veel onduidelijkheid over was. In het eerste deel van het verslag hebben we de vragen over verzenden en aansprakelijkheid op een rij gezet. In het tweede deel van het verslag de antwoorden over auteursrechtIn deel 3 hebben wij de vragen en antwoorden over copycats behandeld. In dit vierde en laatste deel van het verslag nog twee vragen van onze lezers.

De eerste vraag is van Marlous (@planetfur) en gaat over het verstrekken van je privé-gegevens. Als je je webshop vanuit huis runt, dan zijn jouw privé gegevens ook die van het bedrijf. Hoe ga je hiermee om?

Wat zijn je rechten en plichten als ondernemer omtrent het vermelden van je privégegevens op internet?

Moet je bijvoorbeeld persé als, bijvoorbeeld webwinkeleigenaar, je woonadres op je site vermeld hebben staan? Of mag dat ook een postbusnummer zijn? En hoe bescherm je dat? Of is dat niet ‘beschermbaar’? Ik hoor van veel ondernemers hun dilemma hieromtrent: de meesten willen niet dat hun privégegevens digitaal voor het oprapen liggen en dat zodoende de kans bestaat dat hun huis leeggehaald wordt tijdens afwezigheid. Bij MailChimp loop ik tegen hetzelfde aan, daar moet je ook die gegevens invullen. Hoe ga ik hier op een goede manier mee om?

Je bent verplicht om bepaalde informatie op je website te plaatsen, zoals KvK-nummer, BTW nummer, contactgegevens en ook een vestigingsplaats met adres. Een postbus is niet voldoende. Het moet een adres zijn waar mensen verhaal kunnen halen. Overigens is dit over het algemeen hetzelfde adres als je bij de inschrijving van de KvK hebt opgegeven, dus het is voor iedereen die een klein beetje moeite doet al inzichtelijk. En natuurlijk niet al te openbaar vermelden dat je op vakantie bent 😉

Bij MailChimp zou je eventueel een deel kunnen faken (of misschien weglaten?) en alleen de plaats noemen. Je kunt bij Mailchimp in de mail zelf, je adres aanpassen en alleen het e-mailadres noemen, maar dan ontkom je er nog steeds aan, dat je ontvangers bij aanmelding wel jouw adres zien.

Zolang je dus vanuit huis jouw bedrijf runt, zul je jouw privé gegevens dus altijd moeten gebruiken.

En tenslotte een vraag van Mechteld Eilers (@HippeKnipjes):

Hoe zit het recht van je handelsnaam en domeinnaam, mag iedereen hiervan een verbastering gebruiken?

Wat als zij dan ook nog dezelfde producten aanbieden? Kan je hier wat tegen doen?

Zeker tegen de handelsnaam kun je wat doen: als jij die naam zelf maar voldoende gebruikt mag de ander daar niet een te sterk lijkende naam op gebruiken wanneer die persoon producten verkoopt die in dezelfde lijn liggen en al helemaal niet als die persoon in hetzelfde geografische gebied werkzaam is. Als jullie beide vooral online handelen kan dat dus problemen opleveren. Wie het eerst de naam had heeft dan ook de beste en oudste rechten.

Voor domeinnamen ligt het wat genuanceerder. Dat gaat te ver om nu over uit te wijden, maar kan ook zeker problemen veroorzaken. In beide gevallen is vooral het idee van ‘verwarring’ een belangrijk punt.

Wat kun je hier tegen doen?

Je kunt ze brieven sturen met de eis dat zij hun naam veranderen. En daarbij kun je eventuele schadevergoeding vermelden.

Irma Geritz-Miltenburg -> Mechteld Eilers: Zolang je ‘Hippe Knipjes’ niet als merk hebt vastgelegd heeft ‘Hip Knipje’ de vrijheid om dat wel te doen volgens mij…

Mechteld Eilers -> ?Irma Geritz-Miltenburg: en dat kan naar aller waarschijnlijkheid niet worden vastgelegd omdat het te beschrijvend is ‘Hippe Knipjes’ #maarbaalergoedvan

Hip Knipje als handelsnaam mag nog steeds niet Hippe Knipjes als handelsnaam in de weg zitten. Hangt er vanaf wie er het eerst was, welk soort producten er verkocht worden en in welk geografisch gebied dit gebeurd.

De andere vragen, die Charlotte tijdens het Facebook vragenuur heeft beantwoord zullen later op de site gezet worden. Charlotte heeft eerder al een aantal gastblogs geschreven over juridische zaken die belangrijk zijn voor webshops:

1. Verplichte Online Informatie voor Webshops
2. Van ruilen komt huilen – over conformiteit, garantie en ruilen
3. Algemene Voorwaarden
4. Privacy

Dit was het juridische vragenuur met Charlotte Meindersma. Wij vonden het heel fijn dat Charlotte hier aan heeft meegewerkt en dat jullie zo enthousiast hebben gereageerd en natuurlijk ervoor gezorgd hebben dat de interactie die wij vooraf hadden bedacht ook tot een succes hebben gebracht. Er zijn nog wat dingen waaraan geschaafd kan worden, maar voor een eerste keer zijn we zeer tevreden.

Zijn er nog onderwerpen waar jullie graag een vragenuur voor zouden willen hebben, dan horen wij dat heel graag, zodat we hiermee aan de slag kunnen.

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Instagram of LinkedIn

, , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie