Vervolg: Lanceer je webwinkel met een knal!

Een webshop lanceren is eigenlijk een technische handeling: jij, of je webmaster, drukt op een knop en vanaf dat moment is je webwinkel te bewonderen. Maar ja, je hebt geen lint om feestelijk door te knippen, en geen mensen om blokjes kaas aan te serveren… En dat terwijl je wel maanden naar dit moment hebt toegewerkt, met bloed, zweet en tranen… Zonde om dat moment niet te vieren!

Daarom in deze blogpost tips over hoe jij je webwinkel toch op een feestelijke manier kunt openen. Deze post is trouwens een aanvulling op de SpeedCoachSessie die ik hierover deed met Anke van Studio Stationery.

1. Zet je opening in de etalage

  • creëer een feestelijk gevoel!
    Zet op je homepage een grote aankondiging, met foto’s van jezelf met een feesthoedje op en een glas champagne in je hand én een bijzondere openingsactie
  • trakteer de bezoekers ergens op
    een feestje is pas een feestje als je iets weggeeft. Beloon jouw bezoekers met een kleinigheidje, bijvoorbeeld een gratis digitale versie van iets wat je in je winkel verkoopt, of een klein cadeautje als ze die week bestellen.
  • geef een virtuele rondleiding door je winkel, met bijvoorbeeld Screenr.com
    Hiermee maak je een filmpje van hoe jij, voorzien van een leuke voice-over, door jouw gloednieuwe webwinkel klikt, en neem je mensen mee naar allerlei hoeken en gaten waar ze alleen misschien niet waren gekomen!

2. Fake it until you make it

Doe iets bijzonders op de dag waarop je webshop live gaat. Verstuur bijvoorbeeld op die dag je allereerste persberichten voor je nieuwe webwinkel. Doe ze in een mooie doos, trommel je beste vriendinnen op, pak lekkere taartjes en een fles champagne in en vertrek naar de dichtsbijzijnde brievenbus. Nadat je je persberichten gepost hebt, picknick je bij de brievenbus en proost je op de opening.

TIP:
geef je een openingsfeestje een podium: kondig je opening van te voren aan en zorg achteraf voor mooie foto’s en schrijf een enthousiast verslag. Zo laat je ook de mensen die er niet bijwaren (altijd meer dan er wél bijwaren :)) meegenieten van dit bijzondere moment.

3. Hoe trek ik bezoekers naar mijn opening?

  • Stuur drie maanden van te voren een persbericht met de datum van opening naar de bladen.
    Want de beste manier om in één klap veel bezoekers in je webwinkel te krijgen, is om in de openingsweek in ene goedgelezen blad te staan.  Helaas heb je dit niet zelf in de hand, maar als het lukt, heb je direct een enorme hoeveelheid bezoekers in je webwinkel.
  • Stuur een week voor de opening alle invloedrijke bloggers in jouw niche een bericht dat je gaat openen.
    Koppel dit eventueel aan een give-away, zodat het extra aantrekkelijk wordt om over jou te schrijven.
    Bloggers kunnen over het algemeen sneller schakelen dan bladen, en kunnen op die manier echt een nieuwtje publiceren.
  • Organiseer een bijzondere openingsactie die een week duurt.
    Geef iets bijzonders weg, iets wat niet iedereen heeft. Denk bijvoorbeeld eens aan een workshop gekoppeld aan één van jouw produkten. Verkoop je bijvoorbeeld dagboeken? Verloot dan gedurende 1 week iedere dag een workshop dagboek-schrijven:
  1. verzin een goede naam, bijvoorbeeld #dagboekschrijverij
  2. schrijf een tweet waarin je mensen vraagt hun favoriete dagboek uit jouw winkel te noemen. Iedereen die antwoord geeft en RT maakt kans op een plekje in de workshop
    Twitter er iedere dag over: een aankondiging, de winnaar en de reminder om de volgende dag mee te doen.
  3. Aan het eind van de week heb je zeven mensen blijgemaakt, enorm veel buzz op Twitter gecreeerd, én heel veel bezoekers in je webshop gehad.

Eigenlijk is het belangrijkste dus: hang zelf de slingers op!

En nu? Aan de slag!

Ik hoop dat je wat kunt met deze tips? Wij zijn erg benieuwd naar jouw plannen en ideeën. Of misschien heb je wel een veel betere tip? We horen het graag – laat je een comment achter?

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , , ,

6 reactie bij Vervolg: Lanceer je webwinkel met een knal!

  1. avatar
    Bart 28 juni 2011 bij 20:53 #

    Wij van DHZbeveiliging.nl zijn altijd op zoek naar leuke marketing trucs en oplossingen.
    Op jullie site hebben we weer een aantal oplossingen gevonden die we zeker eens gaan gebruiken en blijven jullie site volgen.

    Groeten,

    Bart

    • avatar
      Diana 28 juni 2011 bij 20:56 #

      Graag gedaan, Bart – fijn dat we jullie hebben weten te inspireren!

  2. avatar
    Nienke 25 juni 2011 bij 20:01 #

    Ik dacht laat ik hier eens even spieken aangezien ik 1 juli mijn webwinkel ga openen!
    Om van mijn opening een feestje te maken heb ik besloten iedereen de eerste week (van 1 t/m 7 juli) gratis verzendkosten te geven op alle brievenbuspost.
    Nou is dat natuurlijk leuk allemaal, maar ik ben bang dat er echt niemand naar de webwinkel komt. Op twitter heb ik het al rond vertelt, maar daar volgen alleen maar andere webwinkels/bedrijven.

    Het was mijn plan met mijn eindexamenexpositie te promoten met flyers, gratis goodiebags etc. maar helaas ben ik gezakt, dus mag ik niet exposeren 🙁

    Nu ga ik dus naar aanleiding van jullie blog eens op zoek naar een aantal invloedrijke blogs die misschien een blog aan mijn opening willen besteden! Nu maar hopen dat het werkt….

    • avatar
      Diana 26 juni 2011 bij 12:42 #

      Hoi Nienke,

      Wat vervelend dat je gezakt bent 🙁
      Een expositie was een goede plek geweest voor promotie.
      Misschien moet je gewoon een marktkraam voor de deur van de academie zetten, op de dagen van de expositie 🙂

      Een ander idee: zet een oproep op onze Facebook pagina, wie weet pikken sommige blogs je op.
      Of via CraftyGirls of Dutch Handmade?

      Veel succes gewenst!

  3. avatar
    Linda de Klerk 15 juni 2011 bij 21:28 #

    Wat leuk dat jullie deze ervaringen willen delen met mensen! (vooral voor de mensen die net starten). Het zijn goede tips waar je iets mee kunt! Bedankt!

    Groetjes Linda

Geef een reactie