Die klanten van jou, hè, die lezen weleens een blad.
Of de krant. Een blog, een online magazine. Ze kijken ook weleens TV en luisteren naar de radio.
“Duh,” denk je nu?
Nou, als jij dat zo goed weet – waarom zie je jouw webwinkel dan niet in die betreffende bladen, kranten, blogs of op de TV? Waarom hoor je niets over jouw webwinkel op de radio?
Uh…
Juist, ja.
Omdat je geen persberichten verstuurt.
Of veel te weinig.
Een persbericht, wat is dat precies?
Officieel is een persbericht dit: een schriftelijke mededeling waarmee je de aandacht vestigt op een concreet nieuwsfeit of een bepaald standpunt.
Dat klinkt wel heel abstract, ik weet het.
Maar wat het betekent is een stuk concreter: je informeert invloedrijke mensen de in de media over jouw producten.
Invloedrijk in de zin van: zij bepalen waar hun blad/blog/programma over gaat.
Nu twee verrassingen:
- die invloedrijke mensen kennen jouw geweldige webwinkel niet – en het is aan jou om daar verandering in te brengen.
- die invloedrijke mensen zitten te springen om leuke content voor hun blad/blog/programma.
Zie jij de logische link al?
Met een goede persberichtenstrategie bied je bladen relevante content.
Daarmee vergroot je de kans dat je webwinkel ‘in de bladen’ terecht komt.
Of op een blog, de TV of de radio, natuurlijk…
Waarom persberichten belangrijk zijn voor webwinkeliers
Adverteren is duur. Zeker in een mooi maandblad.
Bovendien is adverteren niet per se effectief: de meeste lezers hebben geen zin om als ‘koper’ benaderd te worden.Nee, ze willen geïnspireerd worden, over mooie dingen lezen, advies krijgen. Ze skippen dus snel de advertenties om te lezen wat de redacteuren voor hun geschreven hebben. Artikelen, interviews en columns, maar ook shopping pagina’s.
Shopping pagina’s, dat zijn van die witte pagina’s waarop producten staan.
Kijk, dit is zo’n shoppingpagina, deze komt uit Ouders van Nu en gaat over picknicken:
Wat zie je hier?
Producten. Producten van… juist, ja, (web)winkels.
En weet je, die webwinkels zijn daar heel blij mee. Want:
- ze hier niet voor betaald hebben…
- deze pagina wordt gelezen door hun doelgroep, die bovendien…
- op dat moment graag wil lezen over leuke producten voor een picknick.
Win-win-win.
Dus… al die potentiële klanten skippen de duurbetaalde advertenties om de shoppingpagina’s te bekijken?
Precies.
Daar wil jij ook tussen staan, niet?
Dat kan.
En het mooiste is: dat kost he-le-maal niets.
Nou, vooruit dan: het kost een postzegel.
Hoe?
Door de bladen die voor jouw doelgroep interessant zijn, een persberichten te sturen.
Dus… waarom verstuur jij geen persberichten?
Uh.. Nou ja, omdat uh…
Laat me raden:
- je hebt geen budget – want het is vast duurder dan je denkt?
- je hebt geen tijd – want je bent al zo druk met twitteren, nieuwsbrieven schrijven, voorraad aanvullen?
- je hebt nooit iets nieuws te melden – want wie ben jij nou helemaal, met je webwinkeltje?
- je kunt niet schrijven – je bent toch zeker geen journalist?
- je weet niet aan wie je je persbericht moet sturen – en die adressen zijn natuurlijk nergens te vinden, toch?
Je bent niet de enige hoor.
Veel webwinkeliers zien er huizenhoog tegenop om een persbericht te versturen.
Ze hebben er geen ervaring mee, zien op tegen de kosten en hebben geen idee waar ze hun persbericht naartoe moeten sturen.
En daarom laten ze die prachtige kansen gewoon liggen – keer op keer.
Wil jij gratis met je webwinkel in de media?
Dat kan. Door een goed persbericht te versturen, aan een relevant medium.
Of, nog veel beter, door een persberichtenstrategie op te zetten, waarmee je keer op keer relevante media aanschrijft over jouw webwinkel. En waarmee je dus, keer op keer, kans maakt op een vermelding…
Stel je voor: niet één keer in Flow Magazine, maar drie keer.
Plus: een leuk contact met de betreffende redacteur – en wie weet komt daar wel weer een mooie kans uitrollen voor een interview of een leuke samenwerking…
Mmm. Klinkt goed, toch?
Maar heb je géén idee hoe je dat aan moet pakken? Maak het niet te moeilijk: niet geschoten is altijd mis, en bovendien: oefening baart kunst.
Veel succes met het schrijven van een persbericht voor jouw webwinkel!
Jouw webwinkel in de bladen – en op blogs?
Hoe schrijf je een persbericht? Aan wie stuur je je persbericht eigenlijk? En: Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Kortom: hoe kom je met jouw webwinkel in de bladen en op blogs?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Persberichten.
Het enige echte Werkboek Persberichten – speciaal voor Webwinkels
Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.
>> lees meer over het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers
Het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers geeft heldere uitleg, inspirerende voorbeelden en een hele rits praktische werkbladen waarmee je de theorie direct vertaalt naar jouw webwinkel.
Leer hoe je zelf persberichten schrijft, vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen én boost eigenhandig je omzet.

- Let’s TalkShop: Najaar 2015 - 12 augustus 2015
- Let’s Talk Shop… Etsy workshop! - 3 juli 2015
- Instagramspiratie 8: Woordkunsten - 23 juni 2015
- Instagramspiratie 7: What’s in a Bag - 15 juni 2015
- Hoe breng ik blije klanten in beeld? - 12 juni 2015
Wederom inspirerende woorden, bedankt!
Het opstellen van een persbericht valt niet mee maar des te meer voldoening zal het geven als je bedrijf/ product straks wel in dat tijdschrift staat.
Leuk, hoe laat is het Facebook vragenuurtje op 23 april?
Van half 11 tot half 12, Mariska. Op Facebook vind je meer info!