Waarom jij niet weet waar je over moet twitteren (en hoe je dat verandert!)


Widget area "Twitter widget" not found. Registered widget areas (sidebars) are:
header-widget
email-widget
blog-widget
twitter-widget
widget-pagina-template
widgets_for_shortcodes
primary
secondary
footer-1
footer-2
footer-3
footer-4
homepage
widgets-page-template

Twitter is een geweldig marketingmiddel voor webwinkeliers.
Waarom?

Nou, let op: mensen kopen graag van merken die ze kennen, leuk vinden én vertrouwen.

Als webwinkelier ben jij het unieke gezicht van jouw webwinkel.
En op Twitter spreek je van mens tot mens.
Dat maakt Twitter de ideale plek om de mens achter jouw merk op een sympathieke manier zichtbaar te maken!

Klinkt goed, hè?
Maar dan moet je natuurlijk wel weten wat je doet… en daar gaat het vaak fout.

Want laten we eerlijk zijn: Twitter is verslavend.
Je logt in, scant je timeline, reageert eens hier en daar, en voor je het weet….is er weer een uur voorbij.
Je hebt het gezellig gehad in dat uur, hoor.
Grappen gemaakt met een paar leuke tweeps.
Meegedaan aan een fijne win-actie.
In het beste geval heb je misschien wat geleerd over marketing 🙂

Maar wat je niet hebt gedaan:

  • jezelf gepositioneerd als sympathiek merk
  • nieuwe kwalitatieve volgers (lees: potentiële klanten!) geworven
  • een band opgebouwd met (potentiele) klanten
  • klanten naar je webwinkel getrokken

Wat gaat hier mis?

Goede vraag.
En het antwoord is waarschijnlijk verrassend eenvoudig:
je hebt geen idee waar je over moet twitteren – dus je doet maar wat.
Komt dat je bekend voor?

De oplossing is simpel…

je moet heel helder hebben wat jij hebt toe te voegen aan Twitter.
Met andere woorden: hoe jij jouw expertise vertaalt naar tweets die jouw potentiële klanten met plezier lezen.

Goed. Uh… okee…

Maar waar zitten mijn potentiele klanten dan op te wachten?

Om daar achter te komen, moet je een stap terug doen en de volgende vragen beantwoorden:

  1. wat is jouw niche?
  2. wie is je doelgroep?
  3. en de hamvraag: wat vinden zij interessant?

Als je over die onderwerpen gaat twitteren zullen mensen je met plezier gaan volgen.
Niet zomaar mensen, maar mensen met interesse in jouw niche – en in jouw produkt.
Wissel je interessante tweets dus af met af en toe een commerciële boodschap, zodat je ze, vanuit jouw waardevolle timeline, lokt naar jouw webwinkel.
Moeilijk?

Schrijf (opnieuw) je webwinkel ondernemingsplan

WB_cover_Ondernemen

Weet jij niet wat jouw niche is? Of hoe je erachter komt wat jouw doelgroep is – en wat zij interessant vindt?
In het Werkboek Ondernemen voor Webwinkels ga je, aan de hand van heldere theorie, voorbeelden uit de webwinkelpraktijk en inspirerende werkbladen aan de slag met jouw merk.

>> download het Werkboek Ondernemen voor Webwinkels

Met dit Werkboek ontwikkel je o.a. je eigen MerkKompas, zodat je voortaan precies weet met wat voor soort tweets je jouw (potentiële) klanten verandert in fans.

En… wil je serieus met Twitter aan de slag?

Lees dan door…

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , , ,

1 reactie bij Waarom jij niet weet waar je over moet twitteren (en hoe je dat verandert!)

  1. avatar
    Vakpracht 7 januari 2014 bij 22:44 #

    Wat is het toch altijd lekker helder en eenvoudig als jullie het opschrijven! Nu alleen nog uitwerken, maar dat gaat vast lukken 🙂

Geef een reactie