
Hoe denken vrouwelijke webwinkeliers in Nederland over hun webwinkel?
Is een webwinkel inderdaad voor mutsen, of hebben we wel degelijk ambitie?
En zo ja: wat voor ambitie?
De vraag: “Wanneer is een webwinkel succesvol?” stelden we op Twitter.
En dat hebben we geweten!
Hieronder een korte bloemlezing, om je alvast op scherp te zetten…
We horen jouw mening graag!
Vul je deze vragenlijst in?
Daarin vragen we je niet alleen naar jouw mening over succes, maar ook naar wat je van ons vindt. Wij zijn namelijk benieuwd, na 3 jaar…
De vragenlijst invullen duurt een minuut of 10. Best een investering, dat begrijpen we… Als dank krijg je 40% korting op al onze werkboeken en -bladen.
Kun je in de kerstvakantie extra voordeling werken aan het succesvoller maken van joue webwinkel!
Het belang van jouw eigen definitie van succes
Als jij trots bent op je webwinkel, word je een stuk succesvoller.
Wij helpen jou over je gêne heen te stappen en op te vallen.
Maar om dat te kunnen doen, is het belangrijk te begrijpen waar die gêne vandaan komt.
Meestal komt dat door een opgelegde definitie van succes.
Want een succesvolle zakenvrouw, dat is een roodgestifte, hooggehakte power feministe met een glazen hoekkantoor en een vette Hummer onder haar kont.
En een vrouwelijke webwinkelier – dat is een moeke in een witte driekwartlegging met een bakfiets vol grappig-ingepakte huisvlijt.
Wat is een succesvolle webwinkel…
volgens onze Twittervolgers?
Die definitie van succes (en van vrouwelijke webwinkeliers!) vinden wij een beetje beperkt.
Daarom starten we op Twitter een discussie – die uiteindelijk drie dagen duurde.
De discussie startte zo:
Een succesvolle webwinkel combineren met een baan en/of gezin… Kan dat überhaupt? In december duiken we in deze vraag. Wat vind jij? #dtv
— Laura, Diana en Dana (@MamaMarketing) November 29, 2013
Na die vraag regende het reacties. Veel mensen vroegen terecht: “Wat versta je onder succes?” Tja, dat is iets wat je alleen voor je zelf kunt bepalen.
Wat is de definitie van succes?
Omdat iedereen een andere definitie van succes hanteert, stelden we ook deze vraag op Twitter.
Da’s een terechte tegenvraag! Zeg het maar. Hoe definiëren jullie succes? En ben je in die def succesvol? ^D — Laura, Diana en Dana (@MamaMarketing) November 30, 2013
Hier wat reacties. Veel mensen gaan bij geluk uit van een ‘goed gevoel’, ‘leuk werk’ waar je gelukkig van wordt en ’tevreden klanten’:
Wat is succes? “@villameliefste: succes is proces waar je elke dag aan werkt wat geluksgevoel geeft #juistedingendoen #passie” — Laura, Diana en Dana (@MamaMarketing) December 1, 2013
Wat is succes? “@MariscaKenter: het besef dat je je doelen hebt waargemaakt en je nog steeds het leven leidt dat je graag wilde :-)” — Laura, Diana en Dana (@MamaMarketing) December 1, 2013
Wat is succes? “@ankepankenl: Lastig … Geluk in je werk + voldoende werk, positieve feedback en genoeg om van te leven. Zoiets.” — Laura, Diana en Dana (@MamaMarketing) November 30, 2013
Wat is succes? “@applicatieenzo: enthousiaste klanten en er financieel van rond kunnen komen (kan baan opzeggen, maar wil ik niet)” — Laura, Diana en Dana (@MamaMarketing) December 1, 2013
Wat is succes? “@applepiepieces: Mijn definitie van #succes is als je kunt leven hoe jij dat wilt van je webshop (vind ik).” — Laura, Diana en Dana (@MamaMarketing) November 30, 2013
Wat is succes? “@byJoselien: Dat ik naast mijn gezin kan doen wat ik graag wil en daar leuk van kan leven = succes voor mij!” — Laura, Diana en Dana (@MamaMarketing) November 30, 2013
@MamaMarketing Voor mij persoonlijk is de definitie van een succesvolle webwinkel dat je ervan kunt leven. Voor anderen misschien anders. — Manon Gagic (@GreenJumpNL) November 30, 2013
Wat is succes? “@kl_wondertjes: @MamaMarketing Voor mij een goed draaiende shop met voldoende inkomen om rond te komen en te investeren.” — Laura, Diana en Dana (@MamaMarketing) November 30, 2013
Wat is succes? “@mijnespuntcom: Voor de meesten is succes: veel geld verdienen en groeien – wat ik persoonlijk een vrij arme gedachte vind.” — Laura, Diana en Dana (@MamaMarketing) December 1, 2013
Op een gegeven moment leek er consensus te zijn: het belangrijkste is fijn werk, tevreden klanten, de rekeningen kunnen betalen – en vooruit: wat geld verdienen.
En toen kwam de tweet van fotografe Else Kramer:
#stelling als je zelfstandig bent maar niet genoeg verdient en geen tijd overhoudt heb je een fiscaal aftrekbare hobby @MamaMarketing — Else Kramer (@elsekramer) December 1, 2013
Een knuppel in ons eensgezinde hoenderhok – maar ook een mooie katalysator voor de discussie.
@MamaMarketing gelukkig ondernemen is je brood verdienen met leuke dingen doen. Verdien je je brood er niet mee, dan is het een hobby. — Martine Bakx (@Artoek) December 1, 2013
At is succes? “@marloesdevee: Mijn mening is dat je succesvol bent als je doet waar je van houdt en daar ook je geld mee verdient.” — Laura, Diana en Dana (@MamaMarketing) December 1, 2013
Wat is succes? @omstebeurt: “Dat houdt het midden tussen financieel/bestaansrecht en zelfverwezenlijking. Ik zwenk per dag verschillend uit” — Laura, Diana en Dana (@MamaMarketing) December 2, 2013
Na deze tweets kreeg de volgende stelling veel bijval:
Resumé: een succesvolle webwinkel = een (parttime) inkomen verdienen met vervullend werk dat je om je leven/baan/gezin kunt plooien. Eens? — Laura, Diana en Dana (@MamaMarketing) December 2, 2013
En ook deze tweet van Coretty Wierdsma kreeg veel bijval:
Wat is succes? “@PSikhouvanjou: dat je je plan realiseert, voldoening haalt uit je werk en bovenal de juiste balans hebt met privé”
— Laura, Diana en Dana (@MamaMarketing) December 4, 2013
Kortom: wat is een succesvolle webwinkel?
Daar is nog geen eenduidig antwoord op – ook niet na een driedagendurende twitterdiscussie.
De één vindt haar webwinkel succesvol als ze het er leuk naast kan doen, de ander als ze er fulltime in werkt en er een dito inkomen uit kan halen.
Wat vind jij?
Wij willen heel graag begrijpen wat een Nederlandse webwinkelier nu onder een succesvolle webwinkel verstaat. Daarom vragen we jullie ook graag om je mening!
>> vul de vragenlijst in
Hoe meer mensen de vragenlijst invullen, hoe duidelijker het beeld wordt.
En hoe gerichter we een tegengeluid kunnen geven aan al die mensen die succes definiëren als een glazen hoekkantoor, een corporate Hummer onder je kont en een lekkere secretaris die goddelijke cappucino’s voor je maakt.
Bovendien kunnen we met jullie mening over MamaMarketing gerichter informatie delen – en kunnen we jou dus beter helpen met aanpakken van je webwinkelmarketing!
Invullen dus, die vragenlijst!
Al was het maar voor die 40% korting op al onze werkboeken en -bladen…
wil graag de vragenlijst invullen maar de link werkt niet…..
Klopt Hester, ik heb het zojuist aangepast! Dank voor je oplettendheid. En veel succes met invullen!